Un exercici d'alt risc

Viatjar en autobús per Buenos Aires cada dia és més perillós

Viatjar en autobusos urbans a Buenos Aires i la perifèria es converteix diàriament en un exercici d'alt risc per als usuaris, tal com demostra l'accident que hi va haver fa pocs dies i que va provocar 4 morts i 41 ferits, i també les dades reveladores d'un informe del defensor del poble de la capital.

L'accident ocorregut el dia 2 de febrer al centre de Lomas del Mirador, una zona del cinturó de Buenos Aires, ha fet disparat les alarmes sobre la situació dels col·lectius (autobusos urbans) i els hàbits dels conductors.

Les dades referents als accidents en els quals hi ha involucrats vehicles de transport públic són esgarrifosos. Segons un informe del defensor del poble de Buenos Aires, només a la capital i els voltants moren a l'any més d'un centenar de persones, i 10.000 resulten ferides de diversa consideració en accidents en transports col·lectius. Els autobusos acaben involucrats en dos de cada deu accidents de trànsit a la ciutat.



UNA FLOTA MOLT VELLA

L'antiguitat –moltes de les unitats tenen més de 15 anys– i la falta de manteniment són factors determinants per al deteriorament dels frens, el soroll, l'emissió de gasos contaminants i el vessament de combustible al paviment, segons apunta l'estudi.

La poca experiència i el cansament dels conductors, que solen excedir amb escreix els límits de velocitat fins i tot dins el perímetre urbà, acaben d'arrodonir les deficiències del sistema de transport públic d'autobusos d'una ciutat amb tres milions d'habitants que s'eleven a 12 milions si es té en compte l'àrea de la conurbació.

A Buenos Aires, que presumeix de ser la capital més cosmopolita del Con Sud, els porteños (com es coneix els veïns de la capital) viatgen amuntegats en els vells autobusos col·lectius i es converteixen en improvisats equilibristes per no caure a terra en cada frenada i evitar de ser atropellats quan baixen d'aquests vehicles, que solen arrencar abans que acabi de baixar tot el passatge en cada parada.

Segons estimacions oficials, a la ciutat de Buenos Aires i l'àrea metropolitana –coneguda com Gran Buenos Aires–, els autobusos transporten 18 milions de passatgers diaris. Els seus conductors cauen en els mateixos errors que els particulars: superen els límits de velocitat, es piquen amb altres automobilistes, violen senyals de trànsit i semàfors, paren en doble i triple fila i més d'un ha estat sancionat per haver conduït embriac.



A TOT L'ARGENTINA

El quadre de Buenos Aires es repeteix a la resta del país. A finals de gener, cinc persones –entre les quals hi havia un nen d'un any– van morir en un xoc entre un autobús i un camió a la província de Santa Fe; uns dies abans, tres persones havien mort en un accident entre un autobús i un vehicle particular al centre del país, i a mitjan mes vuit persones van resultar ferides quan un tren va envestir un autobús a la perifèria de Buenos Aires.

Les denúncies dels passatgers no són senzilles, perquè el transport a les grans urbs argentines no és estatal sinó que està repartit entre diverses empreses privades i els conductors estan emparats pel sindicat de la Unió de Tramviaires Automotor, molt lligat a la poderosa Central General de Treballadors, que encapçala el peronista Hugo Moyano.



MASSA PRIVILEGIS

Les empreses privades que gestionen el transport públic urbà reben uns 700 milions de dòlars de subvenció, suposadament destinats al manteniment dels vehicles, paguen més barat el gasoil, tenen cobertures especials d'assegurances i estan eximits del pagament de multes. No obstant això, només al gener, el govern de la ciutat de Buenos Aires va rebre 255 reclamacions per fum i soroll en els transports col·lectius. El cas d'un passatger que recentment va haver de ser indemnitzat amb 14.000 pesos (uns 4.600 dòlars) per una lesió a l'esquena soferta després d'una frenada brusca en un autobús l'any 2004 podria animar altres usuaris a denunciar situacions diverses.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.