El sector de l'energia eòlica a Catalunya viurà els propers anys una embranzida important. El govern té clar que vol complir les previsions del pla de l'energia de Catalunya, que marca que al 2015 s'ha d'arribar als 3.500 megawatts de producció eòlica –actualment només se'n produeixen 420–. De fet, la direcció general d'Energia i Mines confia arribar l'any que ve als 1.575 megawatts i ja té autoritzats a tot Catalunya una cinquantena de parcs eòlics nous amb una previsió de producció de 1.451 megawatts a curt termini, que si s'afegixen als que hi ha en marxa sumarien 1.871 megawatts. Més d'una quart part d'aquesta energia –493,9 megawatts– provindria de la Terra Alta i més de la meitat –998 megawatts– del total de les comarques de Tarragona.
Aquest 2009 serà un any decisiu per al sector eòlic català. Després d'anys de tramitació estan en procés de construcció o a punt d'iniciar-se les obres molts dels parcs eòlics projectats des de fa set o vuit anys. A més, el sector espera ansiós que aquest estiu s'aprove el nou decret de l'energia que permetrà agilitzar els tràmits i donarà més facilitats a la implantació eòlica. Sobre el terreny, aquests canvis ja es noten. Les comarques de Tarragona són i continuaran sent, a curt termini, les principals productores d'energia eòlica del país i on més es veurà aquesta transformació és a la Terra Alta on es passarà a una producció de 3 a 493,9 megawatts. Concretament en aquesta comarca hi ha dos grans projectes eòlics impulsats per les societats Aprofitament d'Energies Renovables Terra Alta (AERTA) i BERTA Energies Renovables. AERTA està integrada per Energias de Portugal (EdP), Copcisa i Fersa (inclou Orta Eòlica i Catalunya Energies Renovables) i impulsa els parcs del Coll del Moro, Corbera d'Ebre, la Fatarella, els Pesells, Mudefer, Mudefer II, Torre Madrina, Bon Vent, Vilalba i Riba-roja d'Ebre –aquest pendent d'autorització–. A més d'una línia d'evacuació de 39 quilòmetres entre Caseres i Riba-roja que es posarà en marxa aquest mes. De fet, quatre dels parcs eòlics d'AERTA ja estan en construcció i tres –el Bon Vent de Vilalba i els de Caseres estaran acabats enguany–. BERTA està integrada per Tarraco Eòlica, Totvent 2000 i Generació d'Energia i impulsa a la Terra Alta els parcs d'Aligars, Tossa Mola Pasqual, Coll Ventós, la Tossa del Vent i els Brois –aquest pendent d'autorització– a més dels Babers (Ascó) i els de Coll de Som i l'Arram a Xerta i Benifallet. El seu projecte eòlic també va lligat a una nova línia d'evacuació.
Els parcs més polèmics són el dels Pesells a Horta, on l'Ajuntament i el 80% dels veïns s'hi oposen, i els de Prat de Comte, qüestionats pel seu impacte paisatgístic. Però el cert és que la seua tramitació està molt avançada i ni tan sols la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que qüestiona la instal·lació de parcs eòlics en sòl rústic, podrà aturar-los, perquè el govern hi ha presentat un recurs.
































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.