cultura

Reus recupera el mite

El Museu de Reus va inaugurar ahir l'exposició més completa que s'ha fet mai del pintor, dibuixant i gravador Marià Fortuny, el 175è aniversari del seu naixement

“Fortuny es va convertir en un mite cultural que ha sobreviscut fins a l'actualitat”

Va morir de manera prematura, amb només 36 anys, però sent “l'artista més reconegut internacionalment” i un dels més cotitzats de la seva època. Marià Fortuny Marsal (1838 -1874) va ser “el paradigma del triomf artístic internacional”, amb una carrera fulgurant que es va estroncar en el moment més creatiu i de més popularitat. Això va ajudar a convertir la seva figura “en un mite cultural que ha sobreviscut fins a l'actualitat”, segons apunten Jordi À. Carbonell i Francesc Quílez, els dos comissaris de l'exposició que ahir va inaugurar el Museu de Reus, la més completa que s'ha fet mai sobre aquest artista nascut a la capital del Baix Camp. La mostra s'ha titulat justament Fortuny, el mite, per remarcar el paper clau de la seva figura dins la pintura catalana i europea, amb obres com ara La Vicaria, que “han esdevingut veritables icones de la nostra cultura, segons els comissaris.

L'exposició, que estarà oberta fins al 7 de setembre, està coproduïda per l'Institut Municipal de Museus de Reus i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). S'hi reuneixen 45 obres de Fortuny, 27 de les quals procedeixen del MNAC i la resta, de col·leccions particulars i de fons d'altres importants institucions del país, entre els quals figuren el Museu de Montserrat, la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi i el mateix Institut Municipal de Museus.

El recorregut expositiu defuig del clàssic ordre cronològic i s'articula en sis àmbits temàtics. En destaquen dos, que apleguen les temàtiques que van donar més nom a l'artista. Per una banda, la pintura de gènere –la coneguda popularment com a pintura de casaques–, molt ben apreciada per la clientela adinerada de l'època, amb obres tant reconegudes com l'aquarel·la Il contino. i els olis El col·leccionista d'estampes i La Vicaria. Aquesta última, Fortuny la va exposar per primer cop l'any 1870 a París, amb un èxit immediat i absolut, i la va vendre al cap de pocs dies per 70.000 francs, que era, en aquell temps, “un preu astronòmic”, segons Carnobell. Ara el quadre és propietat del MNAC, que la va adquirir per subscripció popular.

I, per altra banda, destaca l'àmbit temàtic de l'orientalisme, del qual Marià Fortuny va ser mestre i un dels principals exponents, amb obres clau com ara L'odalisca, El venedor de tapissos i Platja africana.

El MNAC surt de Barcelona

Que el Museu Nacional d'Art de Catalunya es desprengui durant mesos d'algunes de les obres principals del seu fons i les porti a Reus és “el primer exemple” del nou camí que emprèn el museu barceloní: “Si som un museu nacional no podem ignorar els museus del territori. Hem de posar els nostres serveis al servei del projecte que tingui cadascun dels museus”, segons va dir ahir el director del MNAC, Pepe Serra. “No es tracta de fer caritat, sinó de fer projectes singulars amb diferents museus”, va afegir Serra. Les 27 obres que el MNAC ha portat a la capital del Baix Camp, juntament amb les que han cedit altres institucions del país, fan de l'exposició Fortuny, el mite, “un esdeveniment artístic històric a la ciutat de Reus”, en paraules de l'alcalde, Carles Pellicer.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.