Medi ambient

medi ambient

Recoder elimina l'última referència als 80 per hora

El nou pla de qualitat de l'aire de la regió metropolitana de Barcelona evita les prohibicions i aposta pel “realisme”

En episodis d'alta contaminació “s'aconsellarà” no fer servir el cotxe

El conseller Lluís Recoder va oficialitzar ahir l'arxiu definitiu de la polèmica limitació dels 80 quilòmetres en els accessos a Barcelona. El nou pla de qualitat de l'aire a la regió metropolitana, presentat ahir a la tarda per Recoder en un acte oficial celebrat a Cosmocaixa, esborra completament les limitacions de velocitat com a mesura de prevenció de la contaminació i només apunta que en “episodis ambientals de contaminació” es faran servir els indicadors de velocitat variable –allà on estiguin implantats– per regular les situacions –embussos i retencions– que poden incrementar la contaminació.

Assumpta Farran, directora general de Qualitat Ambiental, va detallar que una de les tres grans diferències entre el nou pla de qualitat de l'aire i el pla elaborat pel tripartit és precisament l'eliminació del límit dels 80 per hora. Una segona novetat és que el pla de qualitat de l'aire per al període 2011-2015 preveu les actuacions que l'administració podrà posar en marxa quan es produeixin episodis ambientals de contaminació (és a dir, quan els nivells de contaminació s'acostin als límits establerts). En aquests casos, per exemple, es donaran “consells generals a la població” i es “recomanarà” no fer servir el vehicle privat (sense cap prohibició en concret). D'altra banda seguint protocols consensuats entre les empreses i la Generalitat es podria reduir puntualment l'activitat d'algunes de les industries amb impacte sobre la contaminació, com cimenteres o les centrals elèctriques de Besòs i el Port. En coordinació amb els municipis, en episodis de contaminació, la Generalitat podrà recomanar que es restringeixin les operacions que generin contaminant en les obres públiques, per exemple.

La tercera de les diferències destacada per Farran, en la mateixa línia de les anteriors, és que el nou pla de qualitat de l'aire inclou “menys obligacions i prohibicions i més recomanacions i incentius”. De fet, l'esperit del nou pla és precisament “ser realista, incloent només les mesures que siguin viables tècnicament i possibles econòmicament”, segons va indicar Josep Enric Llebot, secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat.

Repartir competències

Una quarta diferència substancial és que, amb el nou pla, la Generalitat reparteix responsabilitats entre l'administració central i els ajuntaments. El pla, per exemple, dóna per fet que el govern central aprovarà la creació de les denominades zones urbanes d'atmosfera protegida i les etiquetes per qualificar el nivell de contaminació dels vehicles. El pla de la Generalitat, d'altra banda, estableix que els quatre ajuntaments de més de 100.000 habitants de la regió metropolitana tinguin plans propis de qualitat de l'aire i estableix algunes de les mesures que hauran d'aplicar.

Un pla sense memòria econòmica

Després de vuit mesos d'elaboració, el pla de qualitat de l'aire va ser presentat ahir sense memòria econòmica. És a dir, no concreta com finançar les mesures per reduir la contaminació ni quines administracions, empreses o particulars n'han d'assumir cada una de les mesures.

El nou pla de qualitat de l'aire inclou 34 mesures a realitzar des de la Generalitat –moltes de les quals de caràcter genèric i voluntariós–, més 4 mesures per episodis d'alta contaminació. Entre les mesures concretes, Assumpta Farran va indicar ahir que la Generalitat obrirà en breu la línia d'ajuts que contempla el pagament de 750 euros per la compra de cada moto elèctrica nova; una línia d'ajuts creada per l'administració central el 2009 amb finançament del Ministeri d'Indústria (pla Moto-E).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.