El Consell de Garanties Estatutàries, el que seria el tribunal constitucional català, va qüestionar ahir jurídicament la llei de vegueries, en declarar contrària a la Constitució una disposició transitòria sobre la de les Terres de l'Ebre. Recomana a més de forma explícita que la llei es modifiqui per “posposar la constitució dels consells de vegueria fins al moment en què les Corts generals tramitin la llei orgànica necessària”.
El dictamen, aprovat per unanimitat, veu dificultats legals en la creació de la vegueria de les Terres de l'Ebre, donat que és una de les primeres que volia fer el govern català a més de les de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona. La disposició transitòria qüestionada establia que el consell de vegueria de l'Ebre s'hauria de constituir “tan bon punt s'hagi produït la modificació corresponent de la legislació en matèria de règim electoral”. Però el Consell de Garanties considera errònia aquesta opció. Sosté que la creació del consell de vegueria de les Terres de l'Ebre altera els límits territorials i, per tant, la modificació legal que s'ha de fer és una modificació dels límits provincials aprovada per les Corts en una llei orgànica.
El Consell de Garanties dóna la raó a CiU en subratllar que el territori de la vegueria “ha de coincidir necessàriament tant en la seva dimensió d'ens local com en la de demarcació espacial per a l'organització dels serveis de la Generalitat”. CiU havia argumentat que no tenia cap sentit que, en aprovar-se aquesta llei, es constituïssin immediatament quatre consells de vegueria –els de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona– i que, en canvi, el govern estructurés alhora els seus serveis territorials en set vegueries.
El conseller de Governació, Jordi Ausàs, va treure transcendència ahir al qüestionament jurídic de la llei, i va donar per fet que la matisaran amb els criteris del dictamen. Joan Ferran (PSC) i Dolors Camats (ICV) s'hi van mostrar d'acord.
En canvi Oriol Pujol (CiU), Dolors Montserrat (PP) i Albert Rivera (Ciutadans) van reclamar que s'ajorni l'aprovació de la llei a l'espera d'aclarir tots els dubtes. Segons Pujol, ha quedat demostrat que la llei “és un bunyol” i va demanar seriositat al govern tripartit.
Cal tenir en compte que el dictamen ha estat elaborat sense tenir en compte encara la dura sentència del TC. En principi la llei s'ha de votar en el ple parlamentari de la setmana vinent.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.