Administracions

Girona desconeix quin és el seu patrimoni

Estaven tots en carpetes dins de caixes, segons la regidora

Es tardarà dos anys a poder informatitzar tota la documentació i fer-la accessible

Planas assegura que l'Ajuntament té propietats no comptabilitzades

L'Ajuntament de Girona desconeix quin és exactament el seu patrimoni, tant en nombre d'elements com en valor total. Ho va explicar ahir la regidora d'Hisenda i Règim Interior, Maria Àngels Planas, que va assegurar que tots els expedients “estaven en caixes”, i que “de tan en tant apareixen propietats noves” que desconeixien tenir. La regidora afegeix que aquesta situació “complica molt” la feina en determinats departaments, com per exemple Urbanisme: “Quan algú necessita informació, l'ha de demanar al cap del servei i esperar que l'administratiu la vagi a buscar.” Una altra de les dificultats que es troben és reflectir “la imatge fidel dels comptes municipals”. Planas assegura que hi ha propietats que no estan comptabilitzades i d'altres que no se sap del cert quin valor tenen, ni si està ben comptabilitzat.

La intenció del consistori és informatitzar tots aquests expedients a fi que totes les àrees ho puguin consultar “sempre que vulguin”, i sobretot saber amb exactitud la composició exacta del patrimoni municipal.

Amb aquesta finalitat, s'ha començat la implantació d'un nou sistema de gestió que permetrà “posar al dia” el patrimoni de la ciutat. Aquesta actualització, però, no serà immediata, sinó que es tardarà dos anys a tenir informatitzats tots els expedients, explica la regidora. Planas no va voler relacionar-ho amb possibles irregularitats o qualificar-ho de deixadesa, sinó que ho va atribuir “a una manera de fer de tota la vida”.

També s'ha intervingut en les atribucions de l'àrea de Patrimoni. En concret se n'ha desvinculat tot el que són reclamacions patrimonials (demandes i reclamacions que tenen a veure amb el patrimoni, com per exemple reclamacions que han fet ciutadans per les lesions que els han causat el mal estat d'elements patrimonials). Totes aquestes qüestions les tractarà a partir d'ara el departament jurídic del consistori.

Més enllà de la informatització del patrimoni, la regidora de Serveis Administratius, Roser Urra, va donar dades sobre l'ús que ha tingut fins ara la seu electrònica municipal i el catàleg de tràmits virtuals que s'hi ofereixen. En concret, s'han comptabilitzat cent dotze registres d'entrada, i s'han emès vint-i-sis notificacions des de que s'ha obert.

Urra admet que són poques, però ho relaciona amb el fet que “és un servei nou” i que demana una petició prèvia dels ciutadans, que s'han de registrar i trametre la identificació electrònica. La regidora afegeix que a poc a poc s'aniran afegint més tràmits al catàleg de serveis que es poden fer per via electrònica. Per altra banda, en sis mesos, s'han entrat al registre municipal fins a 32.294 documents, que es relacionen bàsicament amb les àrees de Seguretat i Mobilitat per una banda, i la de Serveis Socials per l'altra.

Només la setmana passada, l'oficina d'atenció al ciutadà va atendre 1.209 ciutadans que volien fer tràmits o consultes diverses.

Figueres

El patrimoni històric i artístic ja està al dia

Des de l'Ajuntament de Figueres expliquen que ja fa temps el consistori és conscient de la necessitat de revisar l'inventari patrimonial de la ciutat i que ja s'ha començat a treballar en aquest sentit. Una primera part que ja s'ha complert i per la qual l'Ajuntament assegura que està perfectament al dia, és la que fa referència al patrimoni històric i artístic de la capital de l'Alt Empordà. La resta del patrimoni municipal (terrenys i béns immobles de la vila) està precisament en curs d'actualització. Una actualització que inclou també el procés d'informatització de les dades.

e.c.

Sant Feliu de Guíxols

Revisió feta a l'any 2008 i l'inventari posat al dia

El vicealcalde de Sant Feliu de Guíxols, Pere Albó, va explicar ahir que coneix l'obligació de disposar d'un inventari posat al dia i que, en aquest sentit, el patrimoni ganxó està controlat: “És obligació tenir-ho tot inventariat i tenir-ho acotat. Cal tenir-ho ben estructurat per saber en quin estat està cadascun dels béns.” La situació del control del patrimoni de la ciutat té un any de referència, el 2008. “Al voltant del 2008, sent jo l'alcalde de Sant Feliu, la vicesecretària de l'Ajuntament es va dedicar a reordenar-ho. Es va completar l'inventari de control i millora de la situació actual.” “De tota manera, és obvi –apunta– que molta paperassa ha d'estar en arxius de cartró perquè hi ha moltes situacions que es remunten a molts anys enrere.”

J. PUNTÍ

Olot

La llista inclou fins i tot les oques del parc Nou

Un programari informàtic que es va introduir a la dècada de 1990, en substitució de les antigues fitxes de paper, permet als tècnics municipals d'Olot consultar i aplicar amb molta facilitat les altes i les baixes als milers de béns que són propietat del consistori. En cada entrada hi ha una descripció de la propietat, la seva localització, el preu que es va pagar en el moment de l'adquisició o de la seva construcció, el cost del seu manteniment, etc. Des dels serveis de secretaria explicaven ahir que la llista inclou, per exemple, 329 immobles, 17 finques rústiques, 634 places i vials, 67 camins i sis carreteres. Igualment, es té controlat el mobiliari urbà (papereres, bancs, etc. ), els vehicles, la maquinària i, fins i tot, els animals. Aquest darrer epígraf deuria ser força extens dècades enrere, però ara ha quedat reduït gairebé a les oques del parc Municipal (parc Nou). Apartat propi tenen els mobles de les oficines (des de taules a llums), així com el material informàtic.

R. ESTÉBAN

Lloret de Mar

L'inventari de patrimoni s'actualitza cada any

Lloret de Mar va inventariar el seu patrimoni ara farà quatre anys. “Va donar feina al moment d'elaborar-lo i ara només s'ha de mantenir”, va explicar Ester Olivé, tinent d'alcalde de Serveis Centrals. Des d'aleshores s'actualitza cada any. Quan s'incorpora un nou element al patrimoni, es posa al dia. L'inventari actualitzat es porta al ple, on els regidors el voten anualment. “Un cop fet l'inventari fa quatre anys, ara ja no dóna feina”, va admetre Olivé. El patrimoni de Lloret de Mar es gestiona des de l'àrea de Patrimoni Cultural i des de l'arxiu.

j. gonzalo

Blanes

Inventari fet, però sense posar-lo al dia

L'Ajuntament de Blanes té un inventari del seu patrimoni, però no el té pas actualitzat. I no està previst posar-lo al dia almenys de moment. “Tenim una relació ajustada del patrimoni aprovada pel ple, però no està al dia”, van explicar a aquest diari fonts municipals. A curt termini, però, “no tenim cap acció prevista per posar-lo al dia”. Aquestes fonts municipals, però, asseguren que el coneixement del patrimoni és total i no es detecta “cap problema”. Si s'ha de consultar algun aspecte del patrimoni, “s'ha de consultar l'expedient”, van afegir.

j. gonzalo

Banyoles

Una llista exhaustiva que es va actualitzant

“Si ho abandones un temps, estàs perdut”, deia ahir un membre de l'equip de govern de Banyoles. A la ciutat de l'estany –expliquen des del consistori– hi ha una tècnica que es cuida de mantenir al dia l'inventari a través d'un programari informàtic. S'hi anota qualsevol adquisició i s'hi donen de baixa les propietats que es venen o es fan malbé i s'han de llençar. “Al marge que és bo per saber el nostre patrimoni, cal recordar que, per llei, quan tanques els exercicis comptables has d'incloure-hi el valor que tenen els béns municipals”, van recalcar des del consistori.

R. ESTÉBAN

Roses

L'última actualització es va aprovar dilluns

A Roses, el ple de dilluns passat va aprovar l'última actualització de l'inventari de béns municipals corresponent a l'exercici 2011. Una actualització que estava en part motivada pels canvis introduïts pel nou POUM del juny del 2010 i que va permetre registrar les noves adquisicions municipals. Entre els nous béns municipals –a part de pisos o finques de la vila– es van incloure en l'inventari el refugi antiaeri, el Castrum visigòtic, el local de la SUF o els terrenys del vial nord. Segons Montse Mindan, portaveu del govern rosinc, l'inventari està al dia i informatitzat.

E.C.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.