Dilluns, 13 de febrer del 2012

Torroella de Montgrí
l'Estartit
Tancar la finestra Tancar
Medi ambient
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Puxeu garanteix un cabal ambiental per a l'Ebre i que no hi haurà transvasaments

El secretari d'Estat no concreta la proposta del pla de la conca però diu que «no queda lluny» del que demana la PDE

S'ha acabat el fantasma del transvasament de 800 hectòmetres cúbics d'aigua de l'Ebre cap al sud i ha arribat el moment de millorar la qualitat d'aquesta aigua en el tram final de l'Ebre. Així ho va assegurar ahir el secretari d'Estat de Medi Rural i Aigua, Josep Puxeu, que es va desplaçar a Sant Jaume d'Enveja per inaugurar les obres de restauració ambiental del bosc de ribera. Puxeu va garantir que el pla hidrològic de la conca de l'Ebre preveurà un cabal ambiental «que no quedarà lluny» del que reclama la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE). Un grup de membres de la PDE van reunir-se amb el secretari d'Estat i li van reclamar que concrete la proposta de cabals del ministeri per poder iniciar un debat científic. La PDE prepara noves mobilitzacions.

Puxeu no va concretar ahir quin cabal mínim tindrà l'Ebre en el pla hidrològic de la conca, tot i avançar que el ministeri ja té una xifra que respectarà la fragilitat del delta de l'Ebre. «En aquests moments alguns estan preocupats pel debat del pla de conca, però l'Estat té molt clar que el riu té les faves comptades i no hi haurà transvasaments», va dir el secretari d'Estat de Medi Rural i Aigua. Puxeu va insistir que l'amenaça d'un transvasament de l'Ebre s'ha superat, malgrat que en tot moment es va referir a la detracció «salvatge» de 800 hectòmetres cúbics d'aigua anuals cap al sud, sense fer esment als 200 hectòmetres cúbics anuals que el Plan Hidrológico Nacional (PHN) preveia cap a l'àrea metropolitana de Barcelona. Pel que fa a la polèmica del canal Segarra-Garrigues, Puxeu sosté que subministrar aigua a quatre poblacions de la demarcació de Lleida no és un transvasament. «Són pobles que tenen problemes de subministrament d'aigua i el canal Segarra-Garrigues els passa per la vora; el que farem serà resoldre un problema històric», va apuntar.

Amb tot, el secretari d'Estat de Medi Rural i Aigua va reconèixer la necessitat que hi hagi «pressió social». «Ha estat la pressió social de la ciutadania la que ha posat sobre la taula la fragilitat de l'Ebre. Si no fos per l'esforç d'aquesta gent, veuríem un riu que no es podria mantenir», va assenyalar Puxeu. En aquest sentit, el responsable de Medi Rural i Aigua va destacar que la major part de les obres del pla integral de protecció del delta de l'Ebre ja estan adjudicades. Precisament, aquesta mateixa setmana la societat estatal Acuamed ha adjudicat la instal·lació de la xarxa d'indicadors ambientals, que permetrà conèixer la magnitud, l'extensió i la freqüència dels problemes existents, així com l'estat de conservació dels ecosistemes del Delta. Acuamed també ha adjudicat la creació de filtres verds, que permetran millorar la qualitat d'aigua a les badies del Fangar i dels Alfacs, una de les principals reivindicacions dels aqüicultors.

Aigua de més qualitat

Puxeu també va assegurar que l'Estat treballarà per garantir una millor qualitat de l'aigua de l'Ebre. «No hi haurà més demanda d'aigua, per la qual cosa mantindrem un cabal ecològic suficient per conservar un riu viu i net al Delta», va manifestar Puxeu, que va reconèixer que un dels problemes del riu són les espècies invasores. La modificació dels cabals del riu els darrers trenta anys ha provocat canvis en l'ecosistema fluvial que han afavorit la proliferació d'espècies invasores, com el musclo zebrat i el silur, en detriment de les espècies autòctones.

«Lo riu sense cabals és la mort del Delta»

La Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) va rebre el secretari d'Estat de Medi Rural i Aigua amb una catifa de sal (que simbolitza la salinització que registra el Delta), i amb una gran pancarta en què es podia llegir «Lo riu sense cabals és la mort del Delta». Puxeu va accedir a reunir-se amb els antitransvasament, que li van transmetre la seua preocupació perquè el pla hidrològic de conca no preveu un cabal ambiental que garanteixi la supervivència del Delta. «Les pressions perquè no hi hagi un cabal ambiental al pla de conca són molt fortes», va alertar el portaveu de la PDE, Manolo Tomàs. En aquest sentit, la PDE reclama conèixer la xifra de cabal mínim que fixarà el pla de la conca per començar un debat científic. «Fins ara només s'està fent un debat polític», va lamentar Tomàs. L'acte de protesta d'ahir va ser un avanç del calendari de mobilitzacions que preparen els membres de la lluita antitransvasament, i que es donarà a conèixer en l'assemblea de la PDE del 20 de febrer a Tortosa.

Darrera actualització ( Dimarts, 8 de juny del 2010 21:02 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Enquesta

Enquesta: La tensió social que viu Grècia es traslladarà a altres països europeus?
La tensió social que viu Grècia es traslladarà a altres països europeus?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook