L'Escola Forestal Casa Xifra de Santa Coloma de Farners va ser la seu, ahir, d'una jornada tècnica per debatre el futur dels boscos catalans i com s'ha de contribuir al seu desenvolupament. Entre les conclusions en què van coincidir els ponents, hi ha la necessitat que es paguin els serveis ambientals que ofereixen les masses forestals, per fomentar-ne una millor gestió adaptada al clima mediterrani.
El catedràtic d'Ecologia de la UAB Jaume Terrades va defensar: “Els boscos s'han de considerar infraestructures bàsiques i imprescindibles de país, i cal un compromís social a favor d'aquests sistemes”. Per Terrades, el canvi climàtic obligarà a fer un canvi en la gestió, amb aclarides i boscos més irregulars, per evitar els grans incendis. Com a exemple, va posar el cas dels Estats Units, on hi ha empreses elèctriques o d'aigua que paguen per l'ús que fan del bosc i ajuden a mantenir-lo. El doctor Josep Gordi, de la UdG, va explicar que el bosc ha evolucionat cap a una funció ambiental i social, que cada cop augmenta més: “Les administracions no planifiquen en aquest sentit, i el sector forestal en queda exclòs”. Considera que s'hi implicaria més si n'obtingués una compensació.
El doctor de la UAB Martí Boada va insistir que la societat urbana actual ha criminalitzat l'activitat primària i que el bosc ha patit els efectes d'una corrent massa conservacionista, i va recordar que en països de l'Amèrica Llatina es cobra pels serveis ambientals.
Finalment, el biòleg Deli Saavedra va defensar el valor del bosc com a reservori de biodiversitat, i com la seva evolució i creixement en l'últim segle han influït en el desenvolupament de moltes espècies.
































Comentaris
Totalmente de acuerdo. También deberáimos enseñar primero a muchas personas que es un bosque... incluidos a algunos de los agentes forestales y técnicos medioambientale s que tenemos por Cataluña y a aquellas empresas que explotan nuestros bosques. Deberíamos conocer primero la legisllación aplicable para distinguir que se puede y que no se puede hacer en los bosques, y las diferencias que existen (recogidas por norma) entre bosques protegidos y no protegidos. Digo esto puesto que en el espacio legalmente más protegido de La Selva (el PNIN de Pinya de Rosa) a estas horas (15.56pm) se está cometiendo delito ecológico y faltas administrativas gravísimas una detrás de otra sin que nadie actue... y no será por que no lo hayamos comunicado. Quizás hablamos demasiado y hacemos muy poco. Rafael Sardá. Investigador Científico del CSIC en Blanes.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.