L'empresa Solucions i Gestió de Fauna i Natura, dirigida pel biòleg Deli Saavedra, està provant al Pla de l'Estany la producció de biocarbó a partir de la combustió sense oxigen (el procés conegut com a piròlisi) de restes vegetals. El mètode, ja experimentat en l'àmbit internacional però inèdit al nostre país, permet un aprofitament forestal sense generar gairebé CO2 (perquè la combustió es fa sense oxigen) i, per tant, no es perjudica el medi ambient. El mètode s'inspira en les ancestrals piles carboneres, però és molt més ràpid. De moment es du a terme en uns forns mòbils situats en dos punts de Porqueres, municipi que hi aporta els seus residus verds urbans i el brancatge forestal. Posteriorment, el carbonet resultant es tritura per poder-lo barrejar amb terra de qualitat. La mescla final és un adob que es pretén destinar als camps de conreus i als jardins i que es preveu que resulti molt eficient. El seu rendiment l'estan avaluant a les instal·lacions de l'IRTA a Mas Badia. Els veïns de Porqueres, per la seva banda, en poden obtenir de manera gratuïta.
Rere aquesta iniciativa hi ha la Diputació i l'Obra social La Caixa, i en el cas de la prova pilot del Pla de l'Estany, també el Consell Comarcal i l'Ajuntament de Porqueres. Representants de totes les parts implicades van presentar ahir el projecte a la premsa. El vicepresident de la Diputació Miquel Calm va posar l'accent en el fet que el nou sistema suposa un aprofitament dels boscos en el propi territori (“No em fa cap gràcia veure vaixells de fusta que se'n van cap a Itàlia”, va dir) i que aporta beneficis de caràcter mediambiental. La Diputació està explicant el projecte a tots els consells comarcals i els proposa que també l'experimentin.

































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.