Medi ambient

Estudien posar parquímetres nàutics a les cales de Roses

Roses vol regular els fondejos d'embarcacions a les cales rosinques situades dins el parc del Cap de Creus

Es farà en col·laboració i en benefici del parc

Es vol evitar el descontrol a les cales i oferir un nou servei

El municipi de Roses està preparant un projecte per regular els fondejos d'embarcacions a les cales de Jòncols, Pelosa i Montjoi. El projecte es farà en col·laboració amb el parc natural del Cap de Creus, ja que, tot i estar situades al municipi de Roses, les tres cales estant integrades en el perímetre del parc. A la pràctica es tractarà d'instaurar l'equivalent d'un servei de parquímetres per a les embarcacions que vulguin ancorar en aquestes badies durant mitges jornades o un nombre determinat d'hores.

Part dels ingressos es podrien revertir al parc natural del Cap de Creus. “S'ha de fer conjuntament amb el parc i en el seu benefici; alhora això ens permetrà d'oferir un nou servei i crear llocs de treball”, explica l'alcalde de Roses, Carles Pàramo.

Lloguer per hores

En l'actualitat, les boies que regulen el fondeig d'embarcacions en aquests espais són privades. Els usuaris contacten el port de Roses i lloguen per períodes d'un any una boia en aquestes badies. També hi ha restaurants d'aquestes zones que lloguen un nombre determinat de boies que reserven per als seus clients. En l'actualitat, molts d'aquests espais poden quedar reservats però desocupats durant llargs períodes. El nou sistema que s'està plantejant pretén facilitar la rotació dels usuaris, que –sempre adreçant-se al port de Roses– podran accedir a aquestes cales per fondejar-hi unes quantes hores. Les tarifes encara estan per definir, però podrien ser d'uns quaranta o cinquanta euros per una mitja jornada. En contrapartida, els usuaris trobaran a les cales personal que els indicarà on situar-se i els ajudarà a ancorar-se.

Segons l'alcalde de Roses, instaurar aquest tipus de servei dins el perímetre del parc natural del Cap de Creus no ha de significar cap contradicció perquè va precisament en el sentit de facilitar recursos al parc, tot controlant les activitats que s'hi puguin dur a terme en aquests espais i oferint alhora nous serveis al municipi. Sense negar, però, que si es generen nous ingressos per al municipi seran benvinguts. “De la mateixa manera que hi ha zones de càmping controlades en la proximitat dels parcs de muntanya, hem de poder gestionar espais on les embarcacions puguin fondejar en condicions ben definides; es tracta d'evitar el descontrol”, diu l'alcalde. En aquesta col·laboració amb el parc del Cap de Creus, l'Ajuntament aporta la seva capacitat de gestió, tenint en compte que el port de Roses ja assumeix ara el lloguer de les boies de fondejos en altres cales que no estan incloses dins el perímetre del parc, com ara les cales de Canyelles Petites o la cala de Palangrers.

El nou pla de regulació dels fondejos a les tres cales rosinques potser no estarà a punt per poder entrar en aplicació a partir d'aquest estiu, pels tràmits i falta de temps. A la llarga, però, Carles Pàramo es mostra convençut que aquest nou sistema, equiparable a un servei de parquímetres per a embarcacions, substituirà les boies privades actuals.

Ara hi ha boies en aquestes cales, que queden desocupades durant llargs períodes de temps
Carles Pàramo
Alcalde de Roses
De la mateixa manera que hi càmpings al peu dels parcs de muntanya, hem de poder regular els fondejos aquí

Racionalitzar els serveis a les platges

El context econòmic incita els municipis costaners a racionar les despeses que han d'assumir pels serveis de les platges. A Roses, que té uns 17 quilòmetres de costa, es considera que aquestes despeses poden ser d'uns 600.000 euros, entre instal·lació de boies, manteniment i neteja de les platges, etc. “No pretenem guanyar diners a les platges, però no en podem perdre, i intentarem estalviar entre un 10 i un 15 per cent”, diu Carles Pàramo. Un exemple d'aquesta racionalització són els canals de sortida dels espais de lloguer de patins que instal·la el municipi: s'ha redefinit el pla d'usos perquè un sol canal pugui servir per a dues instal·lacions de lloguer, en llocs on fins ara cada espai de lloguer tenia el seu canal. A Roses també es modificaran els horaris dels serveis de salvament: es faran menys hores al dia i s'allargarà el nombre de dies amb aquests serveis. A Blanes, pel que fa als serveis, es mantenen els mateixos d'altres anys; la vigilància i el socors començaran a final de juny, coordinats amb la policia local. Tossa de Mar recondueix també els serveis dels altres anys i l'aparcament del passeig ja tornat a ser de pagament. La situació de Lloret de Mar és similar a la dels seus veïns, amb una curiositat: el servei de neteja de les platges és el de reg nocturn. De juny a setembre les platges es netegen amb aspersió d'aigua de mar, una tècnica que facilita l'acció de les màquines garbelladores i contribueix al descans dels veïns de la zona. També humiteja la sorra, disminuint l'emissió de pols.

E.C. / J.G.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.