Medi ambient

barcelonès

El port de Barcelona causa una quarta part de la pol·lució problemàtica

S'hi concentren fins al 22% de les emissions dels contaminants que superen el límit permès

El govern signa convenis per reduir-les voluntàriament

El port de Barcelona genera entre el 16% i el 22% de les emissions de partícules en suspensió i òxids de nitrogen (NO), els dos contaminants que superen cada any a l'àrea metropolitana els llindars permesos per la Unió Europea i que han portat els governs a adoptar mesures, la més coneguda de les quals i ja abolida va ser la restricció de la velocitat a 80 km/h en els accessos a Barcelona. El 2011 s'ha tornar a superar a l'àrea metropolitana el llindar anual de 40 micrograms per metre cúbic tant en partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) com en diòxids de nitrogen (NO2), generats sobretot pels motors de combustió dels vehicles. Amb l'objectiu de reduir les emissions generades a l'àrea portuària, el secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot, ha signat un conveni amb la zona d'activitats logístiques (ZAL) i l'associació Barcelona Centre Logístic (BCL), dos agents de primer ordre pel que fa al moviment de camions de mercaderies i maquinària de càrrega i descàrrega.

El conveni forma part del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire 2011-2015, que no aplica cap mesura dràstica per reduir els nivells de contaminació persistents a la regió metropolitana.

El govern afirma que el principal impacte de la pol·lució al port de Barcelona es produeix al mar, tot i que també afecta la qualitat de l'aire de la ciutats de Barcelona i el sud de l'Hospitalet així com l'est del Prat de Llobregat. Si a nivell metropolità, la principal mesura anunciada pel govern es deixa enmans de la voluntat dels municipis –control dels vehicles més contaminants–, en el cas del port les actuacions també són voluntaristes. El conveni només compromet les dues entitats a organitzar activitats que promocionin entre els seus associats l'adopció de bones pràctiques ambientals: formació i sensibilització en matèria de qualitat de l'aire; col·laboració amb el departament per seleccionar els criteris per atorgar el distintiu de qualitat ambiental de les flotes; promoció d'accions voluntàries de millora de les emissions pel que fa al pla metropolità de qualitat de l'aire i també als gasos d'efecte hivernacle; organització de jornades de divulgació adreçades a clients, operadors logístics i empreses de transports, així com la col·laboració amb la ZAL per al disseny de les naus logístiques amb criteris sostenibles.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.