Medi ambient

La nova llei de costes crea incertesa

L'optimisme inicial per les millores a l'avantprojecte es refreden per la incertesa del text

Queda pendent saber l'abast de la zona inclosa en el domini públic

El PP defensa que la llei posa fi a la inseguretat jurídica anterior

L'avantprojecte de les modificacions de la llei de costes està generant diversos dubtes als ajuntaments més afectats, després d'una reacció inicial majoritàriament positiva. A Blanes, Roses, Platja d'Aro i Castelló d'Empúries estan estudiant a fons el text i multiplicant les consultes per conèixer del cert l'abast dels canvis. La incertesa respecte a quina zona d'Empuriabrava queda exclosa del domini públic maritimoterrestre, sobre qui tindrà la titularitat d'aquestes finques, o sobre com s'hauran d'adaptar els càmpings són alguns dels dubtes que s'han generat a ajuntaments i propietaris. De fet, es valora que el text va en la bona direcció per resoldre problemes històrics com les concessions, però també hi ha consens en la idea que cal estudiar-lo bé i introduir-hi esmenes.

Aquest punt és fins i tot compartit per la diputada del PP al Congrés Concepció Veray, que va alabar el text perquè “resol els problemes de zones molt sensibles del litoral gironí”. Veray es va reunir ahir amb els regidors populars dels municipis que més problemes tenien amb la llei. A més, va avançar que ara es trobaran amb les associacions de veïns i propietaris afectats i plantejaran incloure-hi millores. En tot cas, la diputada popular va afirmar que “tal com el PSOE aplicava la llei desordenava els espais, creava greuges comparatius i hi havia una gran inseguretat jurídica”, i va defensar que ara els canvis protegeixen el litoral però també hi permeten el desenvolupament econòmic. Per Veray, la llei mantindrà les concessions a les zones desafectades del domini públic, però ara amb 75 anys, i s'hi podran fer operacions de transmissió i compravenda. A més, interpreta que l'excepcionalitat d'Empuriabrava serà tant per al front marítim com per als canals, si bé admet que cal veure els plànols per assegurar-ho.

Reaccions a Castelló

Per part seva, l'alcalde de Castelló d'Empúries, Xavi Sanllehí, va dir que l'Ajuntament interpreta que pot ser que la part d'Empuriabrava que quedaria exclosa del domini públic sigui només el front marítim, i no pas tota la marina com s'havia pensat inicialment. De tota manera, Sanllehí diu que a falta de més informació veu en positiu i com “un pas endavant” l'avantprojecte presentat pel govern espanyol i avança que s'hauran de presentar esmenes. “No és tot el que voldríem però sí que és un avenç”, deia. Destaca positivament el fet que les concessions dels amarradors passin a 75 anys i no es limitin les pròrrogues. I confia que quan el text diu que Empuriabrava deixarà de ser domini públic per ser propietat de l'Estat, sigui un primer pas perquè se cedeixin definitivament les propietats als veïns.

El portaveu de l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava, Tim Pelters, també avisa que cal veure la lletra petita i que fins que no es puguin veure els plànols no es podrà opinar amb propietat. Sí que avança que “s'ha obert el meló, que fa bona pinta, però falta tastar-lo”.

No acaba de resoldre el tema com volíem però és un pas endavant
Xavi Sanllehí
alcalde de castelló d'empúries
El text demostra que es pot conjugar la protecció del litoral i el desenvolupament econòmic
Concepció Veray
diputada del pp al congrés

A Lloret, problemes amb el pàrquing i els balcons

Oriol Mas

Un dels projectes del litoral gironí que es pot veure beneficiat per la nova llei de Costes és el pàrquing subterrani que fa anys que tenen previst fer a Lloret, sota el passeig i davant de la platja. Segons l'avantprojecte de la llei, es regularà més en profunditat aquests nous equipaments que es facin arran de la costa, si bé cal comprovar fins a quin punt. Per part del PP gironí, ahir van assegurar que l'avantprojecte permetrà donar cobertura a l'aparcament, i definint també el marc regulador evitant “arbitrarietats com el cànon, on les xifres no quedaven clares i dificultaven el projecte”, segons Veray.

En tot cas, des de l'Ajuntament ahir ja van començar també a estudiar l'avantprojecte. L'alcalde Romà Codina va afirmar que està treballant amb el grup de CiU al Congrés, i no descarta visitar la direcció general de Costes a Madrid. Respecte l'aparcament, creu que ara es pot començar a trobar una sortida al projecte: “difícilment el farem en aquesta legislatura, però cal començar a avançar i fer camí”. A part, hi havia altres problemes relacionats amb Costes que s'espera resoldre. Un és la concessió del port de Canyelles, que arran del canvi hi havia dificultats per establir-hi els edificis de restauració i servei.

L'altre problema era els balcons d'alguns punts de la façana marítima del passeig, que sobrevolaven l'espai de domini públic. Això requeria d'una autorització de la direcció general, referent a un document anomenat títol habilitant, que era necessari per a les rehabilitacions que s'hi volguessin portar a terme.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.