Adif atribueix a la presència d'un pou o una fossa sèptica la filtració de bentonita i escuma de la tuneladora en una nau del sector de Mas Xirgu de Girona. Segons els responsables de l'obra, el terreny porós d'aquest sector i la presència del pou, que no s'hauria detectat en cap dels estudis previs, van facilitar la fuita cap a la superfície. La pressió de la bentonita i l'escuma, productes que serveixen per garantir la consolidació del terreny i facilitar l'excavació, va provocar esquerdes al terra de la nau i va fer pujar el terra amb la pressió, un moviment que va causar esquerdes a les parets. Ahir a la tarda continuava sortint escuma, i els propietaris patien perquè no caigués una de les parets, on les esquerdes s'havien fet més grosses; a més, els prestatges d'aquestes parets s'havien desplaçat.
Ahir al matí calculaven que havien extret de la nau de l'empresa Aplicacions Frigorífiques Lucena més de 90.000 litres de fang provinents de la tuneladora Gerunda. L'extracció de fang no es va aturar, ja que ahir a la tarda, 24 hores després de l'incident, encara continuaven sortint escuma i fang per les juntes i esquerdes creades.
El director de l'obra, Carlos Martínez, va garantir que no es produirà cap més incident d'aquest tipus en l'avanç de la tuneladora per sota de la resta de naus industrials del sector. «El terreny és més compacte a partir d'aquí i no hi haurà més filtracions», va garantir el responsable de l'obra. Per explicar la inundació del dens fang i l'escuma, els responsables van dir que l'incident s'atribuïa a un pou o una fossa sèptica que va facilitar la fuita del líquid cap a la nau industrial, que va quedar inundada completament. La nau de l'empresa Lucena és l'última de tot un bloc de naus; per això, es va sol·licitar la presència de tècnics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que van fer una inspecció sobre el terreny i van concloure que els moviments «no havien suposat danys estructurals» que fessin perillar aquestes naus.
Això sí, les afectacions a la nau de Lucena eren evidents, amb esquerdes al terra i en parets com ara la del lavabo, que es va apuntalar, i les parets exteriors a la nau. Tot i això, la regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, va explicar que els controls dels tècnics havien mostrat que els moviments del terreny eren d'entre 1 i 3,5 mil·límetres, unes mesures ja previstes. Malgrat l'incident de diumenge a la tarda, la tuneladora Gerunda no ha aturat la construcció del túnel del TAV. De fet, durant la nit la màquina va permetre col·locar quatre dovelles noves que havien d'aturar la fuita.
Trasllat de la nau
Adif es va encarregar de buscar una altra nau per a Lucena per garantir que pugui seguir la seva activitat. Avui està previst que es faci el trasllat a una nau al mateix sector de Mas Xirgu per poder retirar tot el material de l'actual. Un cop tret tot el material, les empreses responsables de l'obra s'encarregaran de refer el terra i les estructures malmeses per la fuita i el moviment provocat al terra de la nau industrial situada al sud de Girona.


































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.