La Comissió Territorial d'Urbanisme del Camp de Tarragona va aprovar definitivament la setmana passada el pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) de l'Arboç del Penedès, que obliga l'Ajuntament a fer una reserva perquè l'autovia A-7 passi pels mateixos terrenys on es projecta el polígon Logis, entre la via del tren i l'autopista. El mateix consistori havia demanat que el pla quedés en suspens a causa de la indefinició de l'Estat sobre el traçat de l'autovia, però el govern va decidir aprovar-lo igualment per un «principi d'acord entre la Generalitat i Foment», explicava Pere Solà, director general d'Urbanisme, del qual no s'ha informat l'Ajuntament.
Solà avançava l'entesa amb l'Estat, si bé admetia que «quan es va iniciar la ponència tècnica, no hi havia cap estudi de Foment», i que el ministeri «no ha informat» encara l'Ajuntament de les intencions que té, malgrat els continus requeriments municipals que ha rebut. De fet, a l'octubre passat l'Arboç va presentar un contenciós administratiu contra Foment per la seva «inactivitat» en la tramitació de l'estudi informatiu per al desdoblament de l'N-340 entre Altafulla i Vilafranca, que té encallat des de fa quatre anys en espera de donar resposta a les nombroses al·legacions rebudes. L'Estat manté oficialment que «ho està estudiant», però ha de prendre una decisió immediata, i l'obligació dictada ara per la Generalitat, amb el vistiplau de Foment, de reservar aquesta franja al POUM arbocenc pot aportar una pista sobre el traçat que sembla que té més números.
Fonts de la Subdelegació, en tot cas, insisteixen que «encara no hi ha una decisió presa», ja que el traçat sembla clar fins a Roda de Berà, «però a partir d'allí es complica». Fonts de Política Territorial, entretant, coincideixen que «la reserva no implica que el traçat final hagi de ser aquest, tot i que el POUM ha de tenir unes previsions, que ara apunten cap aquí». Dels quatre possibles traçats que proposava l'estudi informatiu que l'Estat va treure a informació pública el febrer del 2005, només un transcorre pel corredor ara reservat: el B1, que va gairebé paral·lel a l'AP-7 des de Sant Vicenç de Calders, pel nord dels municipis de l'N-340, fins poc abans de Santa Margarida i els Monjos (vegeu gràfic). I és que després que ajuntaments com el del Vendrell i l'Arboç mateix s'hagin oposat al desdoblament de l'actual carretera –les opcions B2 i B3, que trinxarien i escapçarien urbanísticament pel mig els seus termes–, la B1 sembla la menys agressiva amb el territori, com confirma el regidor d'Urbanisme del Vendrell, Jaume Escarré: «Qualsevol opció ens afecta més o menys el mateix terreny, però la que passaria pel nord seria la menys perjudicial.»
L'opció de la Cobertera
Escarré, així, no es mostra partidari de desviar el traçat pel sud, paral·lel a l'autopista Pau Casals fins al coll de la Cobertera, una opció que en el seu dia va suggerir la Generalitat en les al·legacions a l'estudi informatiu, i que encara no seria descartable segons la reserva de sòl que imposa ara a l'Arboç. Escarré, en tot cas, recorda que s'oposaran a aquest traçat perquè «implicaria un pas en talús, que suposaria una gran afectació paisatgística al pla de Mar». Amb això, el Vendrell s'afegeix a l'oposició enèrgica que ha expressat l'Ajuntament de Calafell a una proposta que, de fet, sembla que ha perdut força fins i tot per part del govern català.
El quart carril, complicat
El que també sembla poc probable és l'ampliació de l'AP-7 amb un quart carril i el seu posterior rescat per fer-la gratuïta, una opció també inclosa en l'estudi informatiu i que defensen de manera unànime els municipis afectats i els consells comarcals del Baix i l'Alt Penedès. «L'explotació de la via està exhaurida i seria lògic fer-la gratuïta, igual que ho és de Salou a Torredembarra», troba Escarré. Els directius d'Acesa, però, que dimarts van ser a la Cambra de Tarragona per presentar el final de les obres del tercer carril al tram sud, es mostraven escèptics sobre aquesta possibilitat, si bé admetien que la decisió final tampoc és seva: «L'aprovació definitiva de l'estudi informatiu no està feta, així que la qüestió no està tancada, si bé depèn del ministeri», indicaven.
































Comentaris
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.