Els alcaldes dels municipis de Talavera, Montoliu de Segarra i Ribera d'Ondara (Segarra); Llorac (Conca de Barberà); les Piles (Conca de Barberà), i Pontons (Alt Penedès) han constituït la primera associació de municipis per lluitar per la implantació del mapa eòlic de Catalunya, aturat des de l'1 de març passat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) perquè el projecte aprovat per l'anterior tripartit no duia l'informe d'avaluació ambiental “per imperatiu comunitari”, tal com preveu una directiva europea de juny del 2001.
El col·lectiu, anomenat Comunitat de Municipis per la Implantació d'Energies Renovables, ja ha formalitzat la seva junta provisional i ha començat el contacte amb tots els municipis afectats –una trentena– que estan dins del mapa eòlic per convertir l'associació en un “potent interlocutor, l'únic, que defensi amb una sola veu els interessos dels alcaldes”, uns dels principals interessats perquè s'instal·lin els parcs eòlics. Els permisos d'obres suposaran una injecció de capital –el permís d'obres a Pontons puja a 1 milió d'euros, per exemple– i els acords entre les empreses i els ajuntaments podrien arribar als 4.000 milions de benefici directe per als municipis, segons ha dit el president d'aquesta nova associació municipalista, l'alcalde de Pontons, Lluís Caldentey (PP).
L'alcalde de l'Alt Penedès es va entrevistar al juliol amb el director general d'Energia, Josep Canós, per exposar-li la queixa dels ajuntaments i fa pocs dies va formalitzar una petició perquè el president Artur Mas rebi una delegació dels alcaldes i solucioni la situació. “La Generalitat ha generat falses expectatives als ajuntaments. El tripartit va fer un gestió nefasta i l'actual govern encara no ho ha solucionat. Després d'anys d'anar-hi al darrere hi ha als jutjats dues sentències, una perquè es va arxivar a projectes i una altra perquè faltava documentació. Nosaltres només volem que el que tingui la clau per activar això ho faci de debò”, diu Caldentey.
El Departament d'Empresa i Ocupació ha explicat al diari que s'està treballant per trobar les fórmules “que permetin agilitzar com més millor el tràmit” per desplegar el mapa eòlic, i ha recordat que la interlocutòria del TSJC fa referència a “l'acord de les zones de desenvolupament prioritàries, però no pas al concurs vigent”, per la qual cosa la recepció de projectes –alguns projectes executius es preveu que arribin al setembre– continua el seu tràmit amb normalitat. La Generalitat es troba actualment en espera del recurs extraordinari de cassació que va interposar davant el Tribunal Suprem contra la suspensió cautelar del TSJC de l'acord de govern que determina les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de l'energia eòlica a Catalunya. La solució al cas té diverses lectures: que s'inclogui l'informe que falta, que el Tribunal Suprem doni la raó a la Generalitat o que ratifiqui la sentència. La incertesa porta sempre a posar-se en el pitjor dels escenaris, i per això molts dels alcaldes assumeixen com una possibilitat real que el govern d'Artur Mas acabi derogant la llei i torni a començar el tràmit. La idea, però, no acaba d'agradar a ningú, ni als alcaldes ni a les empreses.


































Comentaris
A veure quan ens començarem a treure la son de les orelles i deixarem d'escoltar a tots aquests esquerrenossos que nomes troben pegues a tot, el tirar endevant amb les noves tecnologies de energia, ha de ser una bandera que els nostres gobernants han de impulsar per poder tenir una font d'energia diversificada i aixó s'ha de fer sensa escoltar les vejenades tipiques de la gent que esta en contra de tot i de tots. No es pot perdre el temps durant anys fent estudis de no se sap que i fent gastar diners a la gent per res, aquests projectes s'han de fer si o si i s'han de fer sense perdre temps.
Nou diccionari: Plantar ventiladors al camp no es fer malbé el paisatge sinó fomentar les "energies renovables".
Catalunya va a la cua pel que fa a les energies renovables. I encara així hi han alguns que no volen els molins perquè "fa mala vista". Que vol dir "bona vista"? Està mot bé tenir una muntanya verda i bonica, però els que viuen a aquell lloc tant bonic consumeixen energia. Si no volen els molins, se'ls hi talla la llum i ja està!
Sóc partidari de l'energia eòlica i solar amb parcs distribuïts amb una mica de seny. Per això m'agradaria que els grans defensors de les energies renovables tinguessin al seu poble el mateix nombre de generadors que la Fatarella té en un radi de vint quilòmetres.
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.