Infraestructures

RICARD FONT

DIRECTOR GENERAL DE TRANSPORT I MOBILITAT DE LA GENERALITAT

“La gestió de l'aeroport és qüestió de voluntat política”

Denunciaran la companyia si incompleix el contracte i es negocia amb altres aerolínies

Confirma que el servei de rodalia de Girona s'estrenarà l'any vinent i que la companyia ja té calculat tot el que necessita per operar-lo

La gestió aeroportuària és un dels grans temes que Ricard Font té sobre la taula. Pendents d'una reunió a Madrid, creu que si es vol no hi ha d'haver problemes per arribar un acord i aconseguir una gestió individualitzada de l'aeroport de Girona. Considera que això no s'ha de vincular al futur de la resta d'aeroports catalans.
La societat filial és un pas intermedi, la voluntat final és el traspàs de l'aeroport i no hi renunciarem

Com encaixa la proposta de societat filial que va presentar l'Agi amb el model aeroportuari del govern?

La voluntat és avançar cap a la gestió individualitzada, però sense renunciar al traspàs de l'aeroport, que és la voluntat final a la qual no renunciem. Tenim l'Estatut i el que ha promès el president del govern espanyol més d'una vegada que ha sigut el traspàs, que passa per la desclassificació de l'aeroport com d'interès general. I això no és una operació gaire complicada. Per tant, és un tema de voluntat política, que, pel que sembla, el govern de l'Estat no té. I la societat filial és el pas intermedi mínim on poder gestionar de manera majoritària i determinant l'aeroport.

El secretari d'Estat Isaías Táboas va dir que està d'acord en una societat filial però que la majoria ha de ser d'Aena. Això inhabilita el model?

En política hi ha forats per fer qualsevol cosa. Si volen parlar de lleis, parlem-ne, i més quan ara s'ha demostrat que qualsevol llei és modificable en quinze dies i fins i tot la més sacrosanta de l'Estat. Per tant la pregunta és: el partit que governa a l'Estat està en disposició d'avançar cap a una gestió propera al territori conjuntament amb la societat gironina o no? El nostre objectiu ara no és entrar a discutir si això és seu o és nostre, sinó que hi ha molta feina a fer i que la podem fer conjuntament, sense anar l'Agi per un costat i Aena per un altre. Però el que volem és entrar en aspectes estratègics de la gestió de l'aeroport; si no, no funciona.

Es va dir que si es posaven diners sobre la taula, la cosa podia canviar. Us ho plantegeu?

Tot es pot parlar i tot es pot estudiar. Ara, hem de saber bé quins són els números, i veure també que amb la situació econòmica global no ens podem afrontar segons quines operacions. Ara bé, pagar per un traspàs no és el model habitual, sinó que és l'Estat el que traspassa les partides corresponents perquè la Generalitat desenvolupi la gestió. I amb els aeroports sembla que el govern de l'Estat té pensat fer les coses al revés. El traspàs, en si, és un pacte polític entre dues administracions, i després ja es pot veure com s'encaixa, si amb una societat individualitzada, amb consorci amb Aena, amb concessió...

Queden dos mesos d'aquest govern. Hi ha temps per arribar a un acord?

Si en quinze dies s'ha modificat la Constitució, amb dos mesos hi hauria d'haver temps. Suposo que Madrid està estudiant la proposta de l'Agi, i ara hauríem d'avançar a fer una reunió per veure si realment som capaços de desencallar aquesta societat filial, i a partir d'aquí podem anar tan ràpid com vulgui el govern. La gestió individualitzada és bàsica per remuntar el vol.

Hi ha perspectives d'acords amb noves companyies?

Hi ha companyies que poden estar interessades a fer vols per a l'estiu vinent. El que passa és que estem fent una feina en què hem de tenir clar que no podem anar a buscar qualsevol, sinó prioritzar les connexions que són més interessants tant des del punt de vista dels negocis i les empreses gironines com també del turisme. I hem de seguir negociant amb la companyia que pot oferir més rutes, que és Ryanair.

Teniu notícies de Ryanair?

No. Només li hem recordat que hi ha un contracte vigent el novembre i desembre, que sabem que no complirà, i també l'oferta que li vam fer per a l'estiu vinent. Nosaltres estem en disposició de reprendre les negociacions, però tenint la seguretat que compliran els acords. De fet, ara haurem de denunciar el contracte si el novembre i desembre no compleixen.

Com està el projecte de fer-hi l'estació de tren?

Estem preparant els plecs, i espero que a l'octubre podem licitar l'estudi informatiu. Això vol dir que el 2012 tot el projecte constructiu ja hauria d'estar enllestit, i a punt per quan tinguem els diners per poder-lo fer.

El 2012 començarà a funcionar el servei de rodalia de Girona?

Tenim el projecte pràcticament a punt. Serà de Figueres fins a Blanes, on es connectarà amb el Maresme. I a Figueres hi haurà un ramal fins a Portbou, amb una freqüència del 50% de la resta. Tot plegat depèn també de com ho acabem de combinar amb els serveis actuals, que es mantindran, i que allargaran l'horari per la nit. Hem de redimensionar tot el servei de rodalia i Regionals de Girona amb la previsió també que a finals de 2012 o inicis del 2013 tindrem acabada l'alta velocitat.

Renfe serà qui s'encarregarà del servei?

Sí, hem treballat en això i ja té tot calculat el que necessita des del punt de vista de l'operativa. Des de la Generalitat hem fet la proposta, hem preguntat a Renfe si es veia capaç de fer-ho i ells ja ho han dimensionat. Per llei estem lligats a Renfe, però les relacions són excel·lents. En tot cas, tot això també depèn de les negociacions amb Foment per al contracte programa, i el pla d'inversions per a Rodalies, precisament en un trimestre on no serà fàcil l'interlocució. El problema fonamental és el pressupostari, però si hi ha disponibilitat i ho podem fer, ho tirarem endavant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.