Infraestructures

Blanco insisteix a no deixar fora d'Europa cap corredor

El ministre de Foment assegura que tots els projectes són importants per a “la nova Espanya”

Afirma que l'eix mediterrani estarà operatiu en 2020 i confia que Europa l'allargui fins al port andalús

El ministre de Foment, José Blanco, va insistir ahir en la seua política de cafè per a tothom pel que fa a les infraestructures ferroviàries durant la presentació de l'Informe tècnic del corredor mediterrani a la Cambra de Comerç de València. Blanco va assegurar que el projecte “és una prioritat”, però no per raons polítiques. “Es tracta d'una qüestió de números. Són 1.300 quilòmetres que uneixen quatre autonomies que entre totes concentren el 40% de la població de l'Estat i del PIB”, va argumentar .

Això no obstant, el ministre va explicar que el govern espanyol continua plantejant la inclusió en la xarxa bàsica europea de transports de quatre corredors més de l'Estat. “De forma addicional, en el procés obert per la Comissió Europea, hem apostat pel manteniment dels corredors central i atlàntic, ja inclosos en la xarxa transeuropea”, va explicar.

A més d'aquests traçats, Blanco va insistir que l'executiu també dóna suport a dos projectes més. “Hem plantejat que juntament amb el corredor del Mediterrani s'incorporen a la xarxa bàsica altres grans corredors transversals de gran importància per a la Comunitat Valenciana com és el corredor Cantàbric-Mediterrani, que unirà el País Basc amb València passant per Saragossa, i també l'Atlàntic-Mediterrani, que unirà València amb Sines i amb Portugal passant per Extremadura i Castella-la Manxa”, va indicar. No va dir res, en canvi, de l'eix entre Lisboa, Madrid, Saragossa i Barcelona, que ara ja està inclòs també en la xarxa europea com a eix número 3, amb l'atlàntic.

El màxim responsable de Foment es va comprometre que el corredor mediterrani “fins a Algesires”, va emfasitzar, estaria del tot operatiu el 2020. Una afirmació que contradiu les últimes informacions que apunten que el traçat andalús del corredor quedaria fora de la planificació de la Comissió.

L'alcaldessa de València, Rita Barberá, va ser la més contundent en les seues exigències a Blanco.“No és moment de dubtes, ni de mitges tintes, no queda temps per a l'ambigüitat. Confie en la decisió del govern d'Espanya i del ministre per declarar el corredor mediterrani un objectiu prioritari i que reconega la necessitat d'incloure'l com a prioritari en la xarxa europea”, va demanar l'alcaldessa. Com a resposta, Blanco va insistir que el País Valencià seria “la peça central en la columna vertebral que constituirà el corredor mediterrani”. “Estem construint una nova Espanya en xarxa”, va afegir.

“Decepció” a l'Aragó

Les paraules del ministre van provocar “decepció” i “empipament” al govern d'Aragó. El seu portaveu, Roberto Bermúdez, va subratllar que “és inadmissible que Blanco faça unes declaracions de suport explícit al corredor mediterrani i d'exclusió explícita del central, al qual no ha dedicat ni una sola línia”.

LA FRASE

No volem crear polèmiques entre territoris ni barreres entre autonomies. Busquem el consens
José Blanco
ministre de foment

LA XIFRA

20
per cent
del cost total és el que el govern espanyol diu que ja ha invertit des de 2004 en el corredor mediterrani.

Vora 10.000 milions ja invertits

L'informe que es va presentar ahir a València, amb ple absolut d'assistència d'autoritats autonòmiques, locals i empresarials, és el mateix document que es va fer oficial per primera vegada a Barcelona el mes de març passat. Però ahir el president d'Ineco, Ignasi Nieto, va actualitzar algunes de les xifres oferides al març.

Segons les dades exposades, el govern espanyol ja ha executat, des del 2004, inversions per valor de 9.450 milions d'euros, dels 51.300 previstos per a l' horitzó de l'any 2030. A aquests, caldria afegir l'última licitació per al tram d'alta velocitat entre València i Castelló —adjudicada esta mateixa setmana— per un import superior als 1.328 milions d'euros, mitjançant una fórmula de col·laboració público-privada. “Estem parlant que ja s'han invertit el 18% del total del projecte i , que quan acabe l'any serà el 20%”, va explicar Nieto. L'objectiu és que en el 2020 la inversió realitzada fregue el 47%, amb un total de 24.350 milions d'euros que es destinaran a posar en servei la línia d'alta velocitat Barcelona-Girona-frontera francesa en el 2012; la duplicació entre Vandellòs i Tarragona per a 2013; l'alta velocitat a Alacant per al 2012 i que s'estendrà a Múrcia el 2014. Està també encara en estudi la nova línia del TAV entre Castelló i Tarragona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.