Infraestructures

Prohibida l'entrada de viatgers de fora la UE al port de Palamós

No forma part de l'espai Schengen, i tot i que fins ara els visats s'expedien a través de l'aeroport de Girona, unes noves directrius estatals no ho permeten

Reclamen que el problema es resolgui abans de la temporada que ve

El port de Palamós ha quedat sense poder ser punt d'entrada o sortida de viatgers de fora la Unió Europea. Com passa amb els aeroports, quan es va traspassar, als anys vuitanta, la competència a la Generalitat de Catalunya, la infraestructura va deixar de ser d'interès general. El que aleshores no era cap problema, amb l'eliminació de fronteres a la Unió Europea i la creació de l'espai Schengen, el port va quedar fora d'aquests acords pel fet de no ser estatal. Això, a la pràctica, vol dir que una persona no pot entrar a la Unió Europea o sortir-ne cap a l'exterior des del port palamosí. Per evitar aquest obstacle, i sota el mandat de l'aleshores delegada del govern de l'Estat espanyol a Catalunya, Julia García Valdecasas, es va decidir que la tramitació d'aquests visats es faria des de la duana de l'aeroport de Girona, que sí que té aquesta capacitat.

Aquesta argúcia és la que s'ha anat utilitzant tots aquests anys, fins que fa unes poques setmanes es va denegar aquesta tramitació a un tripulant d'un vaixell que havia de desembarcar a Palamós. Segons van explicar ahir fonts de la Policía Nacional, des de la Comissaria General d'Estrangeria i Fronteres s'han marcat unes noves directrius per complir estrictament amb la legalitat, i per tant qui vulgui entrar o sortir de la UE per via marítima no ho podrà fer des de Palamós i haurà d'anar als ports més propers, com ara Barcelona o Tarragona.

Resoldre el problema

Això ha posat en alerta els agents vinculats al port, ja que podria ser un inconvenient per a les operacions sobretot de creuers, tant per al passatge com per als moviments de tripulació. Per això es reclama unànimement que aquest tema es resolgui aviat, si pot ser abans de la temporada vinent. La solució seria la mateixa que recentment es va fer amb l'aeroport de Lleida, i depèn del fet que el Consell de Ministres aprovi una actualització en els criteris dels ports d'interès general.

L'alcaldessa de Palamós, Teresa Ferrés, ha reconegut que aquest problema no havia aflorat fins ara, i ha afirmat que, si cal, s'ha de portar a la taula de treball conjunta entre l'Ajuntament, la Cambra de Comerç de Palamós, Ports de la Generalitat i el Patronat de Turisme, per reclamar-ho conjuntament: “Hem de treballar plegats, si bé em consta que des de Ports i la Generalitat ja s'han fet alguns passos.” Per la seva banda, el president de la Cambra, Xavier Ribera, ha explicat que hi ha bona voluntat de tothom per resoldre-ho: “Fins ara teníem un pedaç, i cal la solució definitiva, perquè els ports són un motor de l'economia.” A més, assegura que hi ha espai suficient i que no caldrien grans inversions, i que tot plegat facilitaria més escales de vaixells de creuer. D'altra banda, ahir no va ser possible parlar amb cap representant de la Generalitat.

LES FRASES

Ja s'han fet passos des de la Generalitat i Ports per resoldre-ho, i ara el que hem de fer és treballar plegats
Teresa Ferrés
alcaldessa de palamós
40.000
passatgers
són els que passaran per Palamós aquesta temporada amb els vaixells de creuer. El 2010 s'havia situat per sobre dels 25.000, i amb els últims anys haurà superat els 150.000 creueristes.
Ens afecta sobretot el moment de sortida perquè Palamós és un bon lloc per fer canvis de tripulacions
Xavier Ribera
president de la cambra de comerç de palamós

La porta del darrere

El port de Palamós és l'únic capacitat de la Costa Brava per rebre vaixells de creuer i de càrrega. És, per tant, l'entrada marítima de les comarques gironines. Un paper que massa vegades sembla que quedi oblidat o menystingut, davant d'altres reptes en matèria de transport com ara l'aeroport i el TAV. El volum de viatgers no serà mai comparable a aquestes altres infraestructures, però això no l'ha de convertir en la porta del darrere ni ha de desmerèixer el que hauria de ser una aposta de tota la societat gironina. I és que els creueristes no només visiten Palamós, sinó que també es desplacen al Museu Dalí de Figueres o al call de Girona. Aconseguir que sigui espai Schengen ha de servir per implicar més les administracions superiors en la seva promoció. Amb l'aeroport de Lleida s'ha aconseguit, i el nombre de viatgers no difereix gaire dels que passen per Palamós.

Un sector que ha anat a més

El dels creueristes és un dels sectors turístics clarament a l'alça, ja que a més de créixer en nombre aporta un turisme de qualitat que també ajuda a desestacionalitzar la temporada. El port de Barcelona ha batut rècords aquest any i s'ha convertit ja en el principal port del Mediterrani en aquest sector. A Palamós, l'ascens també ha estat molt destacat aquests últims anys, i aquest 2011 preveu aconseguir els millors resultats de la seva història, amb un total de 40.000 creueristes i cap a 40 escales. Això representaria un augment del 45% en el nombre de viatgers i un 29% més d'escales. Aquesta activitat va començar a agafar força sobretot a partir del 2006, i en tota la seva història ja acumula més de 150.000 viatgers. En els últims anys, algunes de les principals companyies han apostat per fer parades de tot un dia al port palamosí, comara Thomson, Seabourn i Wind Star.

El Congrés ho té pendent del 2005

Aquell any va aprovar una proposició de llei perquè el port pogués ser frontera exterior
Fins i tot la policia va denunciar falta de voluntat política dels governs
Oriol Mas

La petició perquè el port de Palamós entri dins l'espai Schengen ja ve de lluny. Com que no en forma part, no pot ser el primer punt d'entrada o el de sortida per a viatgers de països com ara el Regne Unit, Irlanda, Rússia i els Estats Units, que precisament són els principals mercats potencials d'aquest sector. Tot i la solució provisional amb què s'ha esquivat la legislació aquests últims anys, des de diversos sectors s'havia reclamat que es busqués una solució definitiva a aquest problema. De fet, el Congrés dels Diputats va aprovar el 2005 una proposició de llei de CiU per aconseguir que el port de Palamós pogués fer les funcions de frontera exterior Schengen. A més, es va aprovar per unanimitat, amb unes esmenes del PSOE i el PP.

En el text es demanava que es fessin els estudis i projectes necessaris previs per poder aplicar aquest canvi, en funció de l'evolució que seguís el port, i sempre que es produïssin les condicions legals i econòmiques necessàries i la col·laboració entre les diferents administracions implicades. Veient l'augment del nombre de vaixells de creuer i d'activitats que s'hi ha produït precisament des del 2006 –un any després de l'aprovació–, sembla que es compleixen tots aquests requisits que es demanaven, però encara no s'ha fet cap pas endavant en aquest sentit.

Denúncia policial

Fins i tot la Confederació Estatal de Policia va denunciar l'agost del 2009 la “falta de voluntat política” dels governs català i espanyol per catalogar el port de Palamós com a espai Schengen. La policia lamentava que tot i la importància que havia adquirit el port palamosí, la falta d'una adequació legal els dificultava la feina. El fet de ser Schengen facilitaria que el cos pogués destinar prou recursos humans i materials per controlar més efectivament l'entrada de viatgers o els moviments de mercaderies. Ja aleshores, l'Estat responia que ja hi havia un punt Schengen al port de Barcelona on fer els controls intensius pertinents.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.