Infraestructures

FRANCESC VALLÈS

COORDINADOR PROGRAMA PSC ELECCIONS ESPANYOLES

“L'eix mediterrani és el número u”

El portaveu del PSC al Congrés té clar que el corredor costaner és “urgent”, i “és el primer que es farà”, respecte dels altres que proposa Foment

“Per acció o omissió, el PP i CiU no van demostrar mai res pel corredor”

El reusenc Francesc Vallès ha estat portaveu del PSC al Congrés aquesta legislatura, i ara, quan repeteix com a candidat a Tarragona, ha estat l'encarregat de redactar el programa electoral del partit. A pocs dies de la decisió de Brussel·les, defensa l'aposta dels socialistes pel corredor mediterrani.

El 19 d'octubre se sabrà quines infraestructures formen part de la xarxa bàsica transeuropea, i molts no es refien de quina és l'aposta real de l'Estat.

Foment ha presentat fins a cinc corredors prioritaris a Europa...

El govern de l'Estat considera que n'hi ha un de prioritari, que és el mediterrani. És un eix natural, que dinamitzarà els ports i l'economia, i és lògic que sigui l'aposta, perquè és el més ràpid i més barat.

Però si cal prioritzar entre els cinc, aquest és el número u?

Sí. Blanco ha dit clarament que aquest corredor és prioritari i és urgent, i és el primer que es farà. Això no vol dir, però, que renunciïs a altres: hi ha diversos nivells de planificació, el prioritari i d'altres de més llunyans. I fer competitiu l'eix entre Algesires, València i la frontera és més barat que foradar els Pirineus per la zona central.

I això ja ho han entès igual en altres punts de l'Estat?

Això és l'urgent i prioritari; no cal posar-ho en termes territorials. Els vaixells de càrrega desembarquen aquí o al Marroc, i has de ser competitiu. Hi ha una infraestructura que s'ha d'afrontar en els anys immediats, i d'altres amb un horitzó molt més enllà. I en els últims set anys ja s'han invertit 8.300 milions en el corredor mediterrani.

Però també s'està gastant molt en línies com la de Madrid a Galícia i Extremadura, menys rendibles...

És que no has de renunciar necessàriament a les altres. El corredor mediterrani és important per ser competitius a Europa, no perquè Catalunya se senti més orgullosa de si mateixa. Està tot ben enfocat per al dia 19, tot i que hi ha un neguit escenificat per dirigents del PP i de CiU per exhibir musculatura política. S'ha intentat construir un fals sentiment de greuge en els últims mesos i setmanes. Però fa anys que fem els deures, i tinc el convenciment que està tot ben encarrilat.

Però Blanco va ser a París fa un parell de setmanes per signar a favor de la travessia central...

Aquesta és la interpretació que va fer un periodista sobre el comunicat de premsa de la reunió. Cal distingir entre xarxa bàsica, que és prioritària, i global, a llarg termini. No s'ha de tocar el punt feble; n'hi ha que ara es poden sentir agreujats i se'ls ha de dir que en el futur no es renuncia pas a això, tot i que el sentit comú reconeix que ara convé el corredor mediterrani.

Fins a Algesires?

El més lògic és que sigui fins a Algesires com hem demanat. Ja es veurà...

La gent a Catalunya no s'acaba de refiar del ministeri...

No entenc per què tanta resistència a creure's el ministre quan som els que hem fet l'aposta per l'Espanya mallada, i hem demostrat que som els que hi creiem. Pensa que s'ha de ser molt sensible perquè cal distingir entre el que és urgent i el que és important. És durant l'etapa de Felipe González, amb Josep Borrell de ministre, que es comença a construir el corredor mediterrani, i Jordi Pujol va renunciar a reivindicar-lo quan el PP manava a Madrid. Luis de Santiago, director d'infraestructures ferroviàries amb Borrell i després amb Magdalena Álvarez, va ser el pare conceptual del corredor, i sempre deia que el veia com un fill que havien abandonat vuit anys. Per acció o per omissió, el PP i CiU no van demostrar mai res pel corredor. Em sorprenen els nouvinguts a la reivindicació, perquè si fins ara hi havia algú en contra era el PP. És el PP el que va apostar, quan va governar, per una concepció radial, i va aturar els treballs que ja s'estaven fent. I ho va fer per una decisió política, no pas per falta de recursos!

I el PSOE?

Les obres es van iniciar entre el 1993 i el 1996, quan manava... Per nosaltres és estratègic, i ara el portem al programa, igual que la connexió amb ample europeu dels ports de Barcelona i Tarragona.

I ja hi ha prou diners per fer-ho?

Som en una realitat dura, de contenció de la despesa, i per això és important que Europa hi aposti. D'altra banda, pensa que també et permetria trobar solucions òptimes per al ferrocarril a casa nostra; està tot força ben pensat, i permetria utilitzar la línia actual només per al trànsit de passatgers.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.