Infraestructures

JOAN AMORÓS

SECRETARI GENERAL DEL LOBBIE FERRMED

“Tots ens han fet tot el cas menys l'Estat”

“Estem molt contents amb set dels vuit països per on passa el corredor mediterrani”

“Creiem que entrarà fins a Algesires, però hi proposen fer 270 quilòmetres de marrada”

“És el que els ve de gust”

Des que es va constituir el lobby Ferrmed, l'agost del 2004, Joan Amorós no ha parat de guanyar adhesions a tot Europa, i protagonisme als mitjans, per la seva causa: que el corredor ferroviari mediterrani rebi els fons que li calen per desenvolupar-se. Una fita que demà mateix podria veure acomplerta.

Després d'haver lluitat set anys pel corredor mediterrani, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, arriba amb la tranquil·litat de la feina feta a la decisiva cita demà, quan Europa farà pública la proposta de xarxa bàsica transeuropea de transports.

Sembla clar que el corredor mediterrani serà a la xarxa europea. Fins a Cartagena o fins a Algesires?

Tenim informació de primeríssima mà, i ara creiem que entrarà sencer. Seria un error estratègic terrible si no fos així, i una falta total de planificació de futur no quedar connectats cap al sud amb el Marroc.

Llavors és optimista...

A mitges, perquè no proposen el corredor mediterrani que és necessari, hi posen pals a les rodes.

Pals a les rodes?

Sí, perquè les mercaderies no passaran per Alacant per anar de València a Múrcia, i faran vora 160 km de marrada. I d'Almeria aniran cap a Granada i Bobadilla, amb uns 120 km més que per la costa, i rampes del 30 per mil, quan es recomana que no passin de deu o dotze. En total, 270 quilòmetres més que l'acosten a les distàncies de l'eix central.

I Màlaga? No hi van fer un acte de suport la setmana passada?

Sí, però sembla que quedarà fora. Es connectarà a la línia que ve de Madrid i, a través d'aquesta, a la via que proposen per a l'eix mediterrani, però com un apèndix. No n'estem contents, i seguirem insistint.

I com ho veuen, això, a Andalusia?

Cada cop veig més clar que allà hi ha dues Andalusies, l'oriental, o antic regne de Granada, i l'occidental.

El port d'Algesires formava part de Ferrmed quan es va constituir...

Sí, però el van fer sortir per donar suport al corredor central. Ara, hi ha un moviment tan brutal pel mediterrani que els costarà dir que no.

Satisfet amb la feina de Ferrmed en aquests set anys a Europa?

Estem molt contents amb set dels vuit països per on passa el corredor, perquè a França, Luxemburg, Alemanya, Suècia, Finlàndia... a tot arreu ens han fet cas al 100%. A tot arreu menys a l'Estat espanyol. És evident, per exemple, l'aposta francesa, ja que SNCF (l'empresa pública de ferrocarrils) és membre de Ferrmed. I Renfe no hi és.

Foment ara presenta un corredor per connectar els ports de Sines, a Portugal, i València, per la Manxa...

N'hi ha per llogar-hi cadires! Però no crec que Europa vagi per aquí, no té cap ni peus que sigui corredor principal, travessant llocs despoblats. Si almenys passés per Madrid...

I l'eix Madrid-Saragossa-Barcelona?

Aquest hauria de ser a la xarxa perquè l'eix número 3 del mapa del 2003 ja l'incloïa. Però és que ara aquest corredor també el fan venir des d'Algesires, i pretenen anomenar-lo mediterrani igualment!

És aquesta l'alternativa perquè ja veuen que la travessia central pirinenca caurà de la planificació?

Probablement caurà a curt termini, però pot entrar a llarg termini. Si es fes hi hauria vuit vies que travessarien els Pirineus, amb capacitat de fins a 1.200 trens al dia, quan pels dos eixos actuals ara els travessen uns 50. Si fins al 2050 no se saturaran!

Però Foment hi segueix insistint...

És l'opció que els ve de gust, i com que veuen que no pot ser abans del 2030, com imposa Europa, per això encara demanen que hi entri l'antiga línia Pau-Canfranc, tot i que té rampes del 40 per mil.

Quant finançarà la UE de cada eix?

Dins d'una partida total de 32.000 milions en set anys, 10.000 seran per finançar fins al 85% de les inversions en països amb necessitats de cohesió territorial, com pot ser l'Estat espanyol. La resta rebrà el 10%, així que és difícil de calcular...

Blanco va prometre que al setembre licitaria el tercer rail entre Barcelona i València, però no ho ha fet.

No sé com està, però té mala pinta per arribar a València el 2013, com va dir, perquè ja no hi ha temps material per fer-ho, ja que també han de fer vies d'apartat a les estacions. Però confio que tiri endavant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.