Infraestructures

Mas: “És només una primera decisió, ara cal reblar el clau”

El president celebra la decisió però recorda que en una “època de recursos escassos que no durarà poc” toca prioritzar

Blanco diu que guanya l'Espanya “en malla”

“Aquesta és una primera decisió, no és l'última, i cal acabar de reblar el clau.” El president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, va valorar com un “èxit col·lectiu, i no d'una institució o una altra”, la proposta de la Comissió Europea (CE) sobre el corredor mediterrani, però no es va ultrapassar en la celebració de cap victòria, malgrat que va assegurar: “Hi ha fumata bianca. Habemus corredor”.

En un acte organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona a la Casa Llotja de Mar el president va avisar que “en una època de recursos escassos que no durarà poc, caldrà concentrar les prioritats allà on hi ha possibilitats de creixement de riquesa i llocs de treball”. I en aquest sentit, va assegurar i que les prioritats del seu govern seran “relligar la indústria amb els ports, l'activitat exportadora i el trànsit de mercaderies i l'activitat logística, creadora d'ocupació”.

Mas va recordar que la proposta que ara la CE fa seva “respon a una antiga aspiració catalana d'imbricar-se amb Europa” i que “ja als anys vuitanta el govern de Catalunya va començar a planificar les reserves de sòl per connectar-se amb l'ample europeu, i en canvi es va fer l'ample europeu entre Madrid i Sevilla”. A més, va posar en relleu que s'ha acabat trencant amb el model de l'“Espanya del quilòmetre zero”. “No tot comença i acaba a Madrid”, va dir, i va afegir que “s'ha superat un vell esquema que a Espanya li ha restat més que no pas li ha sumat”. “Hi ha una altra Espanya que és diferent i hi haurà un abans i un després d'aquesta decisió”, va assegurar. Així doncs, Mas va agrair que “l'actitud del ministre hagi estat la de convèncer la Comissió Europea que el corredor era una prioritat”.

L'Espanya en xarxa

En la seva intervenció davant dels empresaris i representants d'institucions del país, el ministre de Foment, José Blanco, es va referir una vegada i una altra a “l'Espanya en malla” que la CE ha confirmat amb la seva resolució i que ha estat defensada, va dir, pel govern espanyol en general i el seu ministeri en particular. A més, va recordar que des de la seva presa de possessió com a titular de la cartera de Foment, el corredor mediterrani ha estat una de les seves prioritats. “Em resulta incomprensible que l'any 2003 es descartés com a projecte prioritari, tenint en compte que és un eix estratègic per a Europa, en permetre la connexió del sud amb el centre i nord del continent”, va fer memòria, i va insistir: “Hem provat que es poden defensar els interessos de tothom apostant per una Espanya en xarxa, sense discriminar ningú.”

Blanco es va comprometre que “pels volts de l'any 2020 –deu anys abans del que exigeix la UE– estaran finalitzades totes les infraestructures de la xarxa bàsica”, tot i que va assumir que el govern que surti de les eleccions del 20 de novembre serà qui decidirà el ritme de les obres. “Els successius governs d'Espanya, atenent a les circumstàncies i prioritats concretes de cada moment, podran decidir el ritme i el desenvolupament dels projectes que considerin més prioritaris”, va dir.

El ministre va recordar que el mediterrani és el corredor amb més inversió planificada que s'ha enviat a la CE per al període 2014-2020 (un total de 17.167 milions d'euros, que representen el 35% del cost total) i va assegurar que “serà Catalunya el primer lloc en el qual es garantirà, de nord a sud, la circulació de trens de mercaderies en doble via i ample internacional”.

Satisfacció d'entitats

Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va assegurar que les empreses necessiten el corredor per poder competir i créixer a Europa i perquè l'economia catalana segueixi liderant la internacionalització del país”, i va insistir que “ara toca posar-se a treballar per finalitzar la infraestructura en el termini més breu possible”. Valls va recordar que el corredor mediterrani “transcendeix les comunitats i és un projecte de país” i que “la inversió ofereix un retorn econòmic clau”.

La patronal Foment del Treball va posar l'èmfasi en els terminis d'execució i va recordar que “s'hauran de buscar les millors fórmules de col·laboració publicoprivada” per complir les necessitats d'inversió. I Pimec va reclamar que l'execució de les obres comenci als trams més estratègics i de més productivitat, entre les quals les connexions amb els ports i l'ampliació de la línia Barcelona-València, que entre Tarragona i Vandellòs disposa d'una via única.

El corredor és un èxit fruit de la col·laboració institucional entre governs socialistes
Jordi Hereu
Exalcalde de Barcelona (PSC)
Ara cal continuar treballant perquè els eixos es facin a ritme relativament ràpid
Xavier Ribera
President de la Cambra de Comerç de Palamós

LES FRASES

No s'ha aconseguit més que l'inici del camí. Ara cal tenir el finançament per aquest corredor
Ramón Luis Valcárcel
president de Múrcia (PP)
Estem molt contents perquè des de Pimec hem estat sempre defensors d'aquest corredor
Iñaki Frade
President de la Pimec de girona
El seny d'Europa s'ha imposat al criteri del nacionalisme de l'Estat espanyol
Oriol Junqueras
president d'erc
Convertirà el port de Barcelona en un centre neuràlgic de distribució de mercaderies
Sixte Cambra
President del Port de Barcelona
És una bona notícia per als que creuen en el futur d'Espanya i d'Europa
Alberto Fabra
President de la Generalitat valenciana (PP)
A Girona la situació és estratègica, amb un centre intermodal que pot ser interessant dins del corredor
Domènec Espadalé
Cambra de Comerç de Girona
El corredor suposarà l'abaratiment en l'exportació i la importació
José Ramón Bauzá
President de les balears (PP)
És una decisió pendent de fa anys. Era il·lògic pretendre fer-lo passar fora del lloc on estava
Jordi Comas
PRESIDENT DE LA foeg de girona
La defensa de les infraestructures ferroviàries ha de ser prioritària, davant dels eixos per carretera
Salvador Milà
diputat d'icv-euia
És la millor notícia perquè el teixit industrial català recuperi la competitivitat
Manuel Royes
Delegat a la zona franca
Això no s'acaba. Ara comença la batalla. Volem que PP i PSOE es decantin per una ràpida inversió
Lluís Recoder
conseller Territori
No tindrem la penalització en recursos econòmics del canvi de via a la frontera
Juan Ramón Rodríguez
Director de Seat a Martorell
Si Mariano Rajoy és president del govern de l'Estat, apostarà pel corredor Mediterrani
Alícia Sánchez-Camacho
presidenta del pp de catalunya
Lleida és a l'interior, però estem convençuts que el corredor ajudarà molt la nostra economia
Joan Simó
Cambra de Comerç de Lleida
La decisió corregeix una anomalia del passat i confirma la lògica geogràfica i econòmica
Joaquim Nadal
president del grup socialista
Hem de fer un esforç perquè les inversions se centrin on s'han de centrar, al traçat mediterrani
Joan Amorós
El secretari general de FeRRMED

La presidenta d'Aragó, indignada

La presidenta del govern d'Aragó, Luisa Fernanda Rudi, va acusar el govern central d'afavorir la proposta del corredor mediterrani en detriment de la proposta que connectava l'Estat espanyol a través del Pirineu central. “Hem perdut una batalla, no la guerra. Farem pedagogia a la resta d'Espanya i a Europa”, va dir. Més irritat encara s'expressava ahir el president d'Extremadura, José Antonio Monago, que no va dubtar a acusar el govern espanyol d'haver donat un “cop baix” a la comunitat extremenya i de “fer carícies sempre als que fan reivindicacions nacionalistes”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.