Infraestructures

LLUÍS RECODER

CONSELLER DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

“Cal més diner privat perquè Ryanair es quedi”

“La societat civil i el món econòmic estan tenint una implicació testimonial perquè Ryanair no marxi de Girona i Reus”

DE CRÍTIC A CONSELLER
Nascut el 1958 a Barcelona com el gran de nou germans i fill de metge, Recoder està casat i té tres filles. Llicenciat en dret per la Universitat de Barcelona, es va diplomar en institucions europees i ha estat alcalde de Sant Cugat del Vallès des del 1999 fins al 2010, any en què es va incorporar al govern d'Artur Mas. Militant de CDC des del 1976, va ser un dels fundadors de la Joventut Nacionalista de Catalunya (JNC), on va ocupar la secretaria general i la presidència. Considerat crític amb la direcció els últims anys, va rebutjar anar a les llistes el 2006. Després que CDC no aconseguís per segon cop trencar la majoria del tripartit, Recoder va acceptar integrar-se a l'executiva i va participar en la reformulació política de CDC que va portar el partit a situar en l'horitzó el dret a decidir
No podem signar el nou contracte amb Renfe sense tenir llibertat per triar una altra operadora
No es pot reprendre el tram central de l'L9 perquè no hi ha finançament garantit
Se sabia que l'eix orbital ferroviari quedaria com un magnífic dibuix en algun despatx
Amb taxes similars a les europees, el baix cost no tindria el paper dominant d'ara al Prat

El Ministeri de Foment anuncia una inversió de 49.000 milions d'euros en els corredors ferroviaris de mercaderies fins al 2020, 17.000 dels quals s'han de destinar al corredor mediterrani. Alguns especialistes diuen que aquest volum d'inversió en set anys és una quimera.

És viable aquesta gran inversió en set anys?

Espanya no ha prioritzat la inversió a Catalunya ni el corredor mediterrani. És impensable que no hagués estat declarat corredor prioritari el 2003, però ara Europa ho ha vist molt clar. La confiança la tenim dipositada sobretot en Europa, que fixa terminis per executar les obres en el seu reglament. Hi ha obres que han d'estar abans del 2020 i Europa condiciona els seus recursos a la realització d'aquestes obres i a l'aportació per part de l'Estat de la resta de diners. I això no vol dir que l'Estat els hagi de desemborsar dels seus pressupostos. Es pot fer mitjançant una col·laboració pública i privada. A més, Europa concentra els recursos en alguns dels corredors reduint-ne considerablement el nombre. Tot això juga al nostre favor. Jo sóc optimista perquè la lògica és favorable a la realització d'aquest corredor i l'aliança de Catalunya, el País Valencià i Múrcia és sòlida per interès comú.

Si és necessari fer-lo per trams, s'ha de començar per Catalunya?

Si s'ha de fer per trams, n'hi ha un que l'Estat s'ha compromès que sigui el més urgent i és la prova del nou: Vandellòs. El tram de Tarragona a Castelló és clau. El govern es va comprometre a començar-lo. Ens diuen que l'han començat i a nosaltres no ens consta que hi hagi obres apreciables. Suprimir aquest tram de via única és la prioritat.

La inversió pública i privada compartida és la solució en la situació financera actual?

Podria ser-ho.

Ha d'incloure grans empreses interessades en l'exportació de productes?

Podria fer-ho perfectament. A Catalunya els acords que tanquem amb empreses per portar-los el ferrocarril i connectar-les amb els ports es fan a través d'una col·laboració publicoprivada. Hi ha l'interès de la Generalitat d'estendre la xarxa ferroviària d'FGC i ajudar a descongestionar la xarxa viària i emetre menys CO2 a l'atmosfera, i hi ha l'interès de les empreses d'utilitzar un sistema de transport barat, net i eficaç com el ferrocarril. Ho vam fer al seu moment amb Seat. Ara hem signat un conveni amb Iberpotash al Bages i hi ha altres grans empreses amb les quals estem treballant per arribar a acords.

El diputat Campuzano deia fa poc que difícilment es podrà fer l'eix orbital ferroviari sense un nou pacte fiscal?

Estem parlant d'una obra de més de 6.000 milions d'euros que obeeix a una època, a la darrera legislatura, quan es presentaven grans projectes i grans plans d'infraestructures sense cap mena d'inversió pressupostària compromesa i, a més, ja se sabia que es tractava d'obres que, de moment, quedarien com a magnífics dibuixos en les parets d'algun despatx, però que no tenien cap possibilitat de tirar-se endavant perquè l'estat de les finances públiques era deplorable. En aquest moment, aquesta obra no està entre les nostres prioritats. Tota la política d'inversió de la Generalitat en el futur està supeditada a un nou sistema de finançament.

Es pot fer alguna previsió de calendari sobre aquest eix?

Sincerament, el nostre govern no ha entrat a considerar el projecte. Tenim tantes actuacions prioritàries i tantes revisions de plans d'infraestructures a fer que aquí encara no hi hem arribat. El projecte és allà i té les reserves de sòl fetes.

Negociaran amb el nou govern espanyol el canvi legislatiu perquè es pugui canviar d'operador a rodalies?

No hi ha res a negociar. Han de complir. L'Estat ja havia d'haver fet el canvi legislatiu el 2010 i no l'ha fet. El contracte programa que estem negociant amb Renfe no el podem signar si no és sobre la base de la llibertat de tria de l'operador. El que no pot ser és que no puguem ni pensar en un canvi de companyia perquè l'Estat incompleix el seu compromís. Pel que fa a les competències –perquè crec que això que tenim no es pot qualificar de competències–, no tenim la capacitat d'invertir, ni de manar sobre el personal ni de triar la companyia. Passi el que passi el 20 de novembre, haurem de plantejar al nou govern el traspàs complet de rodalies i regionals.

Ja hi ha una via de sortida per reprendre les obres de l'L9 de metro?

Ara per ara mantenim el compromís d'inaugurar a principi del 2014 el doble tram de Zona Franca i aeroport, i no tenim cap altre anunci a fer amb relació al tram central perquè no tenim el finançament garantit.

Això vol dir que no es reprendrà el 2012?

Ja ho veurem. Ara per ara ho veig complicat, però no ho negaré taxativament.

La prioritat era no aturar cap altra obra en execució. Serà possible el 2012?

Les obres de carreteres s'executen totes amb pagaments diferits i garantits i les tirem endavant. El 2 de desembre inaugurem l'eix diagonal, el 2013 haurem acabat el desdoblament de l'eix transversal i l'altre dia vam visitar l'Olost-Olván. Totes van endavant. El problema serà per pagar-les, però les carreteres estaran fetes. No és el cas de l'L9, que no tenia finançament garantit i es tirava endavant pel model de “qui dia passa any empeny”.

Ryanair se'n va de Reus aquest hivern i redueix a la meitat el nombre de vols a Girona. I no hi ha cap alternativa de moment.

Nosaltres estem treballant amb companyies perquè operin en aquests aeroports. Hi haurà resultats. El que passa és que Ryanair és la gran operadora de baix cost a Europa i s'ha de tenir en compte. Nosaltres estem disposats a seure per parlar, però necessitem la garantia que complirà amb el que signem. És molt frustrant –i el govern no s'ho pot permetre– arribar a acords amb una companyia que els incompleix el dia que no li convenen. Després he de dir una altra cosa: perquè Ryanair torni a operar a Reus i es quedi molts anys a Girona necessitem una implicació molt més gran de la societat civil i del món econòmic de la que tenim en aquest moment.

I de la que hi ha hagut històricament?

Evidentment. Teòricament són els principals beneficiats de l'arribada de Ryanair i són els que estan tenint una implicació més testimonial amb la solució del problema, que és econòmica. A Girona, la Cambra de Comerç aporta 100.000 euros, però no hi ha cap aportació de cap associació d'hostaleria ni res semblant. L'anterior govern municipal de Girona s'hi havia negat. A Reus sí que en feien els ajuntaments.

Vostè aposta perquè Ryanair continuï operant en els dos aeroports?

El que aporta Ryanair és important, però ha de ser en condicions de contractació serioses, amb garanties de compliment de l'altra part i a un preu que ens puguem permetre. Hi ha una altra qüestió que no podem oblidar. A més de Ryanair, la gran responsable del que passa és Aena. La seva política aeroportuària no defensa precisament els interessos de Girona i Reus. No li podem negar les inversions que hi ha fet, però la seva política de taxes i l'obertura de portes a l'aeroport de Barcelona ha trencat el model aeroportuari català.

La preeminència del baix cost al Prat es podrà trencar?

Amb el model de gestió singular que defensem, segur que es trencarà. Amb una gestió privatitzada, amb la societat catalana manant i amb taxes similars a les europees, el baix cost no tindria el paper preponderant que té a l'aeroport de Barcelona. Es tornaria a desplaçar cap a Girona i Reus, sempre que això anés acompanyat de la capacitat de Catalunya de dirigir aquests aeroports.

Per fer-ho possible, el PP no ha de tenir majoria absoluta el 20-N?

La majoria absoluta del PP sembla indiscutible. No hi ha cap enquesta que no els la doni. Haurem de conviure amb un PP en el qual no tenim gaires esperances, però Catalunya ha de fer els seus plantejaments. Dependrà de la voluntat del nou govern espanyol, però nosaltres ens hem de plantejar nous horitzons com a país i govern.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.