Infraestructures

Vint passos a nivell s'han suprimit en la línia al llarg dels últims dotze anys

La línia de Portbou a Barcelona encara en té dues desenes que són perillosos

Més de la meitat dels que han estat eliminats eren a la demarcació

El tren convencional pel mig de Figueres ja fa més de trenta anys que es qüestiona. Vuit són els quilòmetres de via ferroviària que travessen Figueres ara mateix. Per uns han de desaparèixer, per altres el traçat ha de ser subterrani. La qüestió és que tot plegat no ha canviat gaire des d'aquell dia en què l'alcalde Giró va entravessar els camions de bombers a l'avinguda Vilallonga. La premsa de l'època explicava que l'alcalde havia reaccionat així aquell agost, arran de les “gestions improductives davant de Renfe”.

La línia Barcelona-Portbou ha centrat l'atenció dels responsables de les grans infraestructures, que han anat trobant la manera de substituir passos perillosos per d'altres de més segurs al llarg de l'última dècada. La supressió de passos a nivell en la línia ha estat contínua des del gener de l'any 2000, moment en què la xifra era de quaranta, segons les dades facilitades aquesta setmana passada per Adif. En aquests dotze anys justos, n'han desaparegut, doncs, vint, dels quals una quarta part han estat eliminants des de l'any 2007 fins ara.

D'aquests vint de suprimits, més de la meitat s'han eliminat a la demarcació de Girona. Aquests són els casos de dos que hi havia a Figueres –i que ja estaven en via de supressió en aquell 2000–, els dos del municipi de Llançà i de dos més a Riells. Han desaparegut a les comarques de Girona en aquest temps també passos a nivell a Sant Feliu de Buixalleu, a Maçanet de la Selva, a Fornells, a Sant Jordi Desvalls, a Vilopriu i a Sant Miquel de Fluvià. En la resta de la línia de Portbou a Barcelona, Adif constata que se n'ha eliminat vuit més, sis a Llinars del Vallès, un a Granollers i un altre a Sant Celoni.

Figueres té dos passos a dins mateix de la ciutat. Actualment, al municipi de Caldes de Malavella hi ha quatre passos a nivell, i a Montcada i Reixac en queden encara dos per treure. Cap altra ciutat està ara en una situació pitjor que Figueres, amb el pas per treure de l'avinguda Vilallonga i el pas dels Fossos i el camí vell de Vilatenim. Pel pas de l'avinguda de Vilallonga hi travessen uns 5.000 vehicles cada dia i alguns centenars de vianants.

La polèmica sobre la conveniència o no de treure l'estació i la línia de dins de la ciutat ha mobilitzat sobretot els conservacionistes, que han tingut en la Plataforma Defensem el Tren de l'Empordà, l'agent més actiu. “La ubicació de l'estació és una cosa massa important per deixar-la en mans exclusivament dels polítics.” La frase va sortir de la boca d'un responsable de la plataforma ja fa alguns anys.

5.000
cotxes diaris.
Aquesta és la xifra estimada de vehicles que passen cada dia pel pas de l'avinguda Vilallonga.
8
quilòmetres.
Aquesta és la llargària del tram de via que travessa Figueres ara mateix i que manté l'ample ibèric.
2
passos a nivell.
Aquest és el nombre de passos al nivell de la via que hi ha avui dia al centre de Figueres.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.