Infraestructures

pallars jussà

Les compensacions pel tren de la Pobla deceben el Pallars

El govern reorganitza els horaris dels autobusos i en rebaixa el preu del viatge a la meitat a canvi de la dràstica retallada de freqüències del tren

Els alcaldes ho consideren “un pedaç mal cosit”

De poc ha servit la manifestació d'un miler de persones dissabte passat a la Pobla de Segur: el govern no es fa enrere i a partir del 6 de febrer la línia de ferrocarril de Lleida a la Pobla de Segur passarà de 8 viatges d'anada i tornada entre Lleida i Balaguer a només 4, i de 3 a 1 entre Balaguer i la Pobla de Segur.

Amb aquest canvi, Ferrocarrils de la Generalitat estalviarà 700.000 euros en la factura que el 2012 li cobrarà Renfe Operadora, per fer anar els trens, i Adif per l'ús de l'estació de Lleida. La factura quedarà en dos milions, un cost d'explotació “anòmal”, segons el director de Ports i Transports de la Generalitat, Ricard Font. Des de Lleida, Font va insistir ahir que la reducció de freqüències és temporal, mentre es busca una empresa alternativa a Renfe. I com a prova que no es vol desmantellar la línia, va recordar que aquest any el govern hi invertirà 725.000 euros.

La retallada en el tren es pretén compensar amb una reorganització del transport públic per carretera, allargant el corredor amb autobús fins a Esterri d'Àneu i amb horaris combinats amb el tren. En lloc de tres trens al dia, hi haurà un tren i dos serveis d'autobús, amb freqüències repartides matí, migdia i tarda. Els dos serveis d'autobús ja existien però els horaris coincidien amb el tren. A més, la Generalitat subvencionarà amb 200.000 euros una retallada de les tarifes dels autobusos d'un 50%.

Aquest canvi s'aplica sense consens del territori. El president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Joan Ubach, es va mostrar decebut perquè la proposta no ha tingut en compte la petició del consell de reduir tan sols unes freqüències de tren, reordenar els autobusos perquè hi hagi 4 freqüències en total, i sincronitzar-ne els horaris amb els de l'Avant de Lleida a Barcelona. L'alcalde de la Pobla, Lluís Bellera, va dir que la compensació és “un pedaç mal cosit” i que la rebaixa tarifària busca “comprar els usuaris”. L'alcalde de Tremp, Víctor Orrit, va lamentar que el govern no s'hagi esperat, per fer canvis, a la redacció del pla de mobilitat del Pallars Jussà i del Sobirà. Des de Castell de Mur, l'alcalde Josep Castells es va queixar que el nou horari desmantella el possible ús turístic de la línia, ja que el visitant que vulgui anar i tornar al Pallars en tren només tindrà dues hores abans que l'únic tren del dia torni cap a Lleida.

Les T-10 duraran 4 mesos al Berguedà i el Solsonès

La Generalitat ha ampliat el termini de validesa del títol de transport T-10 per viatjar entre Barcelona, el Berguedà i el Solsonès. Fins ahir, els usuaris d'aquest bitllet tenien dos mesos per utilitzar-lo, però els deu viatges els podran fer en quatre mesos. El govern justifica l'ampliació del termini de validesa dient que així el títol s'adapta a les necessitats de desplaçament dels usuaris habituals de les comarques del Berguedà i el Solsonès. La T-10-120 manté el preu de l'any passat: 70 euros i continua sent multipersonal, de manera que el poden usar diversos membres d'una mateixa família.

P.m.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.