Infraestructures

infraestructures

El govern deixa Rodalies de Girona pendent de Foment

Té la proposta pactada amb Renfe però no l'executarà fins que l'Estat canviï la llei ferroviària

Així vol tenir més poder de decisió sobre els serveis i també assegurar-ne la viabilitat econòmica

La Generalitat va passar ahir a Foment la pilota sobre la gestió dels serveis ferroviaris de Catalunya que opera Renfe. El govern va aprovar la proposta del nou contracte 2011-2015 per a Rodalies i Regionals, una competència que ara és de la Generalitat, però no la firmarà fins que l'Estat canviï la llei ferroviària. El Ministeri de Foment ja s'havia compromès a canviar aquesta normativa en el moment del traspàs, però encara no ho ha fet. Això impedeix la llibertat d'escollir operador i obliga que sigui Renfe qui ofereixi el servei.

Per tant, la decisió de no firmar el contracte programa anunciada ahir pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, s'ha d'entendre com una mesura de pressió, per aconseguir un marge de maniobra molt més ampli dins les competències de la Generalitat. En aquest apartat s'hi inclouen les Rodalies de Girona, que el govern ha anunciat que tirarà endavant en diverses ocasions i que s'havien de materialitzar en el proper canvi de trimestre aproximadament. Es tracta d'un projecte parlat i pactat ja amb Renfe, que el que fa és replantejar les connexions dels combois sense gairebé haver d'invertir en infraestructura. Segons les previsions que havia fet públiques el govern, englobaran des de Blanes a Figueres, amb un ramal cap a Portbou on hi hauria una freqüència menor. La principal novetat seria la connexió entre la línia de la costa i la de l'interior, que evitaria així els transbords que s'han de fer actualment a Maçanet, i l'augment de freqüències entre les principals estacions.

Projecte en espera

Tot aquest projecte quedarà ara en espera que el Ministeri de Foment canviï la llei ferroviària. Segons fonts del departament, no hi ha impediments tècnics per tirar-ho endavant, però sí que hi hauria problemes econòmics en cas que no se signés definitivament el contracte amb Renfe. A més, la companyia tampoc té l'obligació d'oferir el servei si abans no s'ha firmat el document.

Aquest contracte programa s'ha de firmar per als anys 2011-2015, i la Generalitat el vol aprofitar per millorar els mecanismes de control i intervenció en la gestió ferroviària. Reconeixent que a hores d'ara cap altra operadora fora de Renfe té la capacitat de fer-se càrrec de les línies de tren del país, Recoder va insistir ahir en la necessitat d'afavorir la competència i modificar la llei perquè hi hagi una capacitat real de negociar amb qui ofereixi les millors condicions. Això seria a partir del 2016, acabat ja el contracte actual.

El cost del nou contracte s'ha estimat en 143 milions d'euros per a aquest 2012, dels quals 127 correspondrien a Rodalies i 16 a les línies de Regionals. Dins aquesta xifra també s'hi inclourien els nous serveis de Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida. L'aportació anual per finançar el servei s'aniria incrementant fins als 164 milions el 2015. A més, la Generalitat ha demanat també que l'Estat compleixi amb els 4.000 milions previstos en infraestructures de Rodalies i que se l'inclogui en la gestió de les estacions.

LA FRASE

Volem competència en el sector ferroviari i això per a Renfe és una oportunitat per fer millor les coses
Lluís Recoder
conseller de territori i sostenibilitat de la generalitat

LA XIFRA

16
milions d'euros
és el que el contracte programa preveu destinar als serveis de Regionals de Catalunya

LA DATA

2012
A mitjan
primer semestre d'aquest any és quan es volia posar en servei Rodalies de Girona

Sancions en cas d'incompliments contractuals

Entre els diversos camps que ha inclòs la conselleria en el contracte hi ha les mesures per garantir la qualitat del servei i els instruments de control. Així, Renfe haurà de garantir l'ús prioritari del català en la relació amb els viatgers, i estarà obligada a informar sobre el servei i les incidències a través de telèfon, missatges, web i xarxes socials. També es vol obligar que la devolució de l'import del bitllet s'hagi d'efectuar sempre que se superin els quinze minuts de retard. Per la banda de les sancions, es vol penalitzar Renfe econòmicament si no compleix el contracte, i no es descarta fins i tot revocar el servei. Ara només es poden obrir expedients informatius.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.