Infraestructures

infraestructures

Pastor, incapaç de garantir que el TAV estigui el 2012

Es compromet a desencallar projectes aturats aquest mes i diu que es volen condensar al màxim els terminis

No és descartable que el tren comenci a passar per Girona sense poder parar a l'estació

La ministra de Foment, Ana Pastor, admet ara la urgència de la posada a licitació de les obres pendents del TAV a Girona i Barcelona, però no garanteix que el conjunt pugui entrar en servei el 2012 com estava planificat i promès. Pastor va assegurar ahir que farà els possibles perquè el Consell de Ministres autoritzi a final de mes la posada a licitació dels dos contractes que encara estan en l'aire, i va culpar l'anterior govern per no haver fet aquest tràmit l'octubre passat tal com s'havia previst, tot i que les bases del concurs estaven a punt. La ministra va reconèixer, però, que en el període de transició entre governs això no es va desencallar perquè no es van firmar els protocols que calia per autoritzar el govern sortint a posar a licitació les dues obres. Quan el nou executiu va entrar, va aturar qualsevol posada a licitació per replantejar les prioritats en el context d'un pressupost que encara s'ha d'aprovar i que serà molt restrictiu en obra pública.

En tot cas, s'intentarà ajustar al màxim els terminis tant de tramitació com de les obres per poder complir la data del 2012 per posar en funcionament el tram entre Barcelona i Figueres. A hores d'ara, diverses fonts coincideixen a veure com a molt improbable aquesta possibilitat malgrat les paraules de Pastor i les declaracions d'Adif de dilluns, en què s'assegurava que tot es faria “amb la major celeritat possible”. Alguns dels arguments que es plantegen per convidar a l'optimisme és que, per regla general, les obres que s'han anat fent han acabat més ràpidament del previst, com ha passat per exemple amb els túnels urbans de Girona. Pel que fa als trams pendents, el muntatge de la via entre la Sagrera i Mollet té un termini d'execució màxim de vuit mesos, mentre que en els accessos de l'estació de Girona per als usuaris eren de dotze mesos. A més, i com que entre la posada a licitació i l'inici d'obres han de passar algunes setmanes i abans de posar la via en servei cal fer diverses proves, és difícil arribar a complir la data del 2012 encara que s'escurcin les obres.

Sense parar a Girona

Les obres que falta posar a licitació a Girona són les que afecten la connexió entre l'estació subterrània i l'actual, i que inclou temes de seguretat, mobilitat o senyalització, entre d'altres. El que fa referència a la construcció de la via, sí que s'acabarà en el termini previst, ja que va inclòs en el contracte de construcció del túnel. Com que els períodes d'execució previstos són superiors a Girona que no pas el muntatge dels 12 quilòmetres de via entre Mollet i la Sagrera, una possibilitat que no es descarta és que els TAV poguessin començar a circular de Barcelona cap a França a final d'aquest any o just començat el 2013, però sense aturar-se a Girona durant un temps. D'altra banda, ahir la diputada del PP de Girona Concepció Veray va destacar el compromís de Pastor.

Girona i Mr. Marshall

Fa unes setmanes sorgien dubtes des de l'Estat sobre el projecte de traçat subterrani del tren convencional i l'enderroc del viaducte per la conjuntura econòmica. Aquests dies trontolla la data del 2012 com a any de posada en marxa de tot el tram de TAV, i ara sorgeix el temor que en els primers mesos els TAV no s'aturin a Girona si l'estació no està acabada. Tot són dubtes i incerteses, i l'única realitat palpable fins ara per als gironins han estat quatre anys d'obres al centre de la ciutat, sorolls de dia i de nit, carrers tallats, aixecats i girats de cap per avall esperant la prosperitat promesa amb el projecte. Ja només ens faltaria sortir a esperar el TAV amb banderetes i vestits de diumenge, com en el film Benvingut, Mr. Marshall, i veure que el tren passa de llarg.

D.V.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.