Infraestructures

Als empresaris se'ls acaba la paciència amb l'N-II

Les cambres, el Fòrum Carlemany, la Foeg i la Pimec recomanen a empreses i particulars que portin l'administració estatal als jutjats per l'estat de la carretera

Qualifiquen l'N-II de “vergonya nacional” en un comunicat conjunt

Fan una llista dels greuges comparatius i denuncien la “desídia” del Ministeri de Foment

La crisi i la pujada del preu del cru porten més trànsit a l'N-II
Afirmen que les obres a l'Estat han obeït a criteris polítics

Els empresaris gironins han dit prou amb la situació de l'N-II. En la reunió d'ahir del Grup Impuls per Girona –format per la Foeg, el Fòrum Carlemany, la Pimec i les cambres de comerç de Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols– van elevar el to de les protestes i van qualificar la carretera de “vergonya nacional”. Fins i tot afirmen en un comunicat conjunt: “Trobaríem raonable que les empreses i els particulars que es considerin directament perjudicats emprenguin accions legals contra l'administració estatal, propietària de la carretera”, per demanar les compensacions que es considerin oportunes. En aquest cas, se cita els despreniments de sorra que hi ha hagut al camp de golf de Caldes provinents de les obres a mig fer, i que han danyat parts de les instal·lacions. El Ministeri de Foment està treballant ara per resoldre-ho.

El grup exigeix a l'Estat que inclogui en el pròxim pressupost les partides necessàries per posar fi als trams “empantanegats” i continuar amb el desdoblament en la resta de la via: “Ens dol enormement la deixadesa del Ministeri de Foment, que ha deixat obres a mig fer que suposen perjudicis per a les empreses i també un perill evident per als conductors.” Així mateix, veuen “incomprensible” que les obres no s'hagin acabat tenint en compte que es tracta del principal corredor de connexió amb Europa de l'arc mediterrani.

De fet, les patronals gironines fan una llarga llista per demostrar el que anomenen “greuge permanent”, que castiga les comarques gironines i la seva capacitat de desenvolupament. Entre els arguments, hi ha les víctimes mortals, amb 65 morts des del 2008 en el tram gironí de l'N-II, i que han fet que l'alcalde de Figueres, Santi Vila, hagi definit la via com “el corredor de la mort”. També hi ha arguments econòmics, ja que els últims informes constaten que amb la crisi un 48% dels conductors utilitzen menys les vies de peatge i això carrega encara més les carreteres convencionals. A més, l'encariment del preu del petroli també hi ajuda, i per exemple molts camions descarten ara les vies de pagament. S'assenyalen també les promeses incomplertes, l'aturada d'obres i el mal estat de la carretera, i es compara amb els desdoblaments que s'han fet a la resta de l'Estat, en vies amb un trànsit molt inferior a l'N-II: “Les decisions respecte a l'N-II no es fonamenten en criteris tècnics. Les inversions en altres regions espanyoles on no eren tan necessàries han obeït a criteris polítics.” La resposta serà d'aquí a tres setmanes amb la presentació del pressupost de l'Estat.

L'eix mediterrani no és prioritari

O.Mas / Agències

El ple del Congrés dels Diputats va rebutjar, ahir, amb els vots en contra del PP i el PNB i els favorables de CiU, Esquerra Plural, ERC i Compromís, una moció de CiU en què es reclamava que el corredor mediterrani sigui “la prioritat” en mercaderies del Ministeri de Foment i que per tant s'hi aboquessin més recursos. Si bé a última hora es va pactar un text en què s'especificava que la prioritat era “estratègica”, el PSOE no va acceptar aquests canvis i la moció es va rebutjar. El text també incorporava una esmena d'ICV perquè es licitin els trams pendents del TAV entre Girona i Barcelona.

Recoder, enganyat

El conseller Lluís Recoder va explicar ahir que l'anterior ministre de Foment José Blanco el va enganyar perquè li va assegurar que el TAV estaria acabat el 2012, i va afirmar que se li està “acabant la paciència” en temes com els accessos al port de Barcelona. Finalment, el diputat de CiU Jordi Xuclà va atribuir ahir el retard del TAV “als sis mesos perduts en el traspàs de poders”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.