Infraestructures

Girona aposta pel front comú per exigir el pas subterrani per al tren convencional

Tots els grups municipals volen unificar les accions en el període d'esmenes per convèncer l'Estat

Puigdemont apel·la a unir esforços pel bé de la ciutat

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, aposta per mantenir la unitat política i fer front comú per seguir reclamant l'execució del projecte de traçat subterrani per al tren convencional i l'enderroc del viaducte al seu pas per la ciutat. Puigdemont admet que el fet que els pressupostos no incloguin cap partida per al projecte “no han esvaït la preocupació per un projecte que fa temps que em preocupa”. Malgrat les tensions, Puigdemont preveu una reunió de la junta de portaveus per acordar una resposta unitària de tots els partits amb representació al consistori, i considera que, malgrat les diferències, “hem de ser capaços d'arribar a un punt de trobada per als interessos de Girona”. L'alcalde veu el període d'esmenes com el moment oportú perquè els diputats gironins de tots els partits recullin la petició.

Per la seva banda, la portaveu del PSC, Pia Bosch, també veu necessària la “unitat de criteri”, però reclama “al govern de la ciutat es defineixi amb molta claredat davant el govern estatal en l'exigència i fermesa perquè es compleixi el compromís adquirit fa pocs mesos pel partit que governa ara a l'Estat”. Bosch també aposta per les esmenes als pressupostos i veu “la necessitat imperiosa que les gestions garanteixin encadenar les obres del TAV amb les del tren convencional”.

El PP el vol el 2013

La diputada i portaveu del grup municipal del PP, Concepció Veray, va reiterar ahir que “s'ha prioritzat el TAV perquè arribi al més aviat possible amb la voluntat que el 2013 s'hi reculli el tren convencional”. Els populars també aposten per la unitat i fan una crida “al seny i sentit comú als que han governat durant vuit anys”. Des de la CUP, Jordi Navarro creu que s'ha palesat que “les promeses i cants de sirena eren mentida” i veu necessari més que mai mantenir “l'esperit unitari de ciutat, no només d'Ajuntament”, davant del govern estatal per donar resposta al “cabreig popular molt evident”. El portaveu d'ICV, Joan Olòriz, que va ajornar una declaració institucional, aposta ara “per treballar tots els grups per unes esmenes que permetin obrir partida pel convencional, més una acció que una declaració”, per bé que veu difícil ja que s'encadenin les obres amb les del TAV.

El problema és Espanya

De manera global, l'alcalde Puigdemont afirma que “el maltractament a Catalunya” visualitzat en el pressupost “evidencia que el problema no és si governa el PP o el PSOE, el problema és Espanya”. Per això no creu que ara “cap català dubti de la necessitat del pacte fiscal, que ja és com a mínim un clam nacional”. Critica el poc avenç de l'N-II i l'eix ferroviari, i aplaudeix els passos pel TAV, la biblioteca, el pont del Ter i l'arxiu.

LA XIFRA

350
milions
d'euros havia promès el ministre Blanco per al tren convencional, però no va ni presentar el projecte.

Un tren per al dia a dia

Fa més d'una dècada que sentim les meravelles, les transformacions i les bondats turístiques i empresarials que suposarà l'arribada del TAV a Girona. Però quanta gent utilitzarà en el dia a dia el TAV? Qui en podrà pagar el preu? De moment, la gent del carrer, que si agafem un tren és el convencional, ja haurem pagat la milionada de l'alta velocitat i seguirem pagant una ronyonada pel manteniment de la via del TAV. No és lícit que ara l'Estat s'oblidi del traçat subterrani del tren convencional al seu pas per Girona i de l'enderroc del viaducte. A principi del 2013 tindrem el tren per a les fotos i per al màrqueting estatal, però el que cal a Girona és el tren per al dia a dia.

Dani Vilà

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.