infraestructures
El govern veu difícil l'acord per les Rodalies de Girona
El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, diu que Foment no ha complert amb les partides econòmiques per la xarxa ferroviària
Afirma que no estan “satisfets” amb el marc actual
Les Rodalies de Girona hauran d'esperar. Això és el que es desprèn de les paraules del secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat Damià Calvet, que en unes jornades ahir a Girona, on va comentar que el govern no està “gens satisfet” amb el marc actual de relacions amb l'Estat sobre la gestió ferroviària. De fet, a finals de febrer el govern català va aprovar la proposta de contracte programa amb Renfe per Rodalies i Regionals 2011-2015, que dicta els serveis que ha d'oferir l'operadora. Aquesta és una competència de la Generalitat, però el mateix govern ja va advertir que, per signar el contracte, abans l'Estat havia de complir amb el canvi de la llei ferroviària per tenir marge per pactar amb altres operadores i disposar de més poder de decisió.
Les Rodalies de Girona –que han d'unir Blanes amb la línia de Portbou i que ha de servir per incrementar freqüències– estan pendents d'aquest contracte programa. I ahir Calvet va afirmar que, a més, l'Estat ha de dissenyar un pla d'inversions per modernitzar les Rodalies, complint amb els compromisos adoptats fa anys pel ministeri. I ara, l'Estat no ha inclòs en els pressupostos cap partida per al programa de serveis de Rodalies a Catalunya, englobant-ho tot en una partida generalista de Renfe. Per això, Calvet espera poder pactar una quantitat concreta durant el procés de negociació: “Volem saber quina quantitat s'hi destina per tirar endavant el contracte, on hi ha les Rodalies de Girona.” Mentrestant, el projecte quedarà pendent.
LA FRASE
Jornada sobre els nous aspectes de la llei d'urbanisme
El Santa Caterina va ser la seu ahir d'una jornada tècnica sobre les novetats introduïdes en la llei d'urbanisme. Hi van participar el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet; el director general d'Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra, i el delegat del govern, Eudald Casadesús. En un auditori format sobretot per càrrecs d'ajuntaments i responsables d'àrees urbanístiques, es van explicar els canvis aprovats recentment en la llei, i que afecten directament la planificació municipal. Entre les modificacions, destaca sobretot la voluntat d'agilitzar els processos i requeriments urbanístics, per ajudar així a promoure l'activitat econòmica com un dels grans objectius. Així, es crea la figura de sectors d'interès supramunicipal per als projectes que es considerin “clau” per al país, a través de plans directors urbanístics. També es vol potenciar la rehabilitació i la remodelació del teixit urbà per sobre de nous creixements, i s'amplien els usos permesos en masies i cases rurals. També s'autoritzaran les obres en activitats industrials sobre sòl no urbanitzat. Casadesús va destacar també que “la llei no tracta per igual tots els municipis”, mentre que Serra afirmava que “la tramitació serà més àgil i més racional, sobretot per als petits municipis, que s'hi podran adaptar més fàcilment a través de diverses mesures”.