Infraestructures

El calendari oficial del TAV no se sabrà fins al juny

Aquest mes d'abril, Adif té previst fer les adjudicacions dels trams encara pendents

El període de proves de la via començarà durant el procés d'obres

La polèmica pel calendari de la posada en servei del TAV entre Barcelona i la frontera no es resoldrà de manera oficial fins, com a mínim, el mes de juny. No serà fins aleshores quan Adif, l'organisme encarregat de fer les adjudicacions de les obres pendents, podrà escollir les empreses encarregades d'executar els treballs, un cop el Consell de Ministres va aprovar-ne l'autorització el 30 de març. Una part d'aquesta decisió estarà condicionada a la possibilitat que ofereixin les constructores d'escurçar els terminis d'obra previstos sense repercutir en la qualitat de l'obra i en els criteris de seguretat. Un cop s'hagi fet efectiva la decisió es podrà saber amb més exactitud quan podrà entrar el TAV en servei, segons informava ahir Adif.

Inicialment, les adjudicacions són de vuit mesos per a l'estesa de via entre la Sagrera i Mollet, i d'un any per a l'estació de Girona. Però des d'Adif s'insisteix que, si bé sí que hi ha tràmits que tenen terminis inamovibles, alguns processos i les obres en si poden optimitzar-se i així guanyar temps. A més, ja es disposa dels trens de prova per comprovar que la via funcioni correctament en tots els àmbits –seguretat, electrificació, senyalització...– i que, tan bon punt es pugui, començaran els períodes de prova. En el cas de Girona, es faran paral·lelament a la construcció de l'estació.

Més reaccions

El PSC de Girona va acusar ahir el govern de la ciutat de “llençar a les escombraries” 40.000 euros per l'encàrrec d'un estudi per saber si és viable que els trens convencionals puguin utilitzar el túnel del TAV. Pia Bosch va reclamar a l'alcalde, Carles Puigdemont, que exigeixi el compliment de fer-lo subterrani.

D'altra banda, Jordi Navarro, de la CUP de Girona, ha proposat que es recuperi la idea de fer una declaració institucional conjunta per expressar el malestar respecte a la falta d'inversió i concreció en el tren convencional.

L'estació d'autobusos, també el 2013

O.M

La nova estació d'autobusos de Girona és un altre dels projectes vinculats al TAV, si bé en aquest cas l'encarregada de l'obra és la Generalitat. A hores d'ara el govern ha posat a licitació la redacció del projecte constructiu, un tràmit que va fer a finals de novembre passat, i actualment s'està precisament elaborant el projecte. L'objectiu és que el document estigui llest a finals d'aquest any, de manera que es puguin fer les obres durant el 2013, i ara per ara no se sap quan podrien acabar. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha reclamat també al govern català que s'intenti tenir la nova estació a punt com més aviat millor.

Santi Vila alerta dels efectes a TP Ferro

O.M

L'alcalde de Figueres, Santi Vila, va lamentar ahir el nou termini per completar la línia del TAV que va anunciar la Generalitat, la segona meitat del 2013. Vila va dir que “els retards són un clàssic en la història dels ferrocarrils espanyols”, però va alertar que, a banda de l'efecte sobre la mobilitat, hi ha les conseqüències econòmiques sobre la concessionària del tram entre Figueres i Perpinyà, TP Ferro. Per Vila, el fet que pel túnel transfronterer no hi circuli el trànsit previst “pot provocar la fallida de l'empresa que gestiona la infraestructura”, ja que la concessionària acumula pèrdues en no haver-se complert les expectatives de trànsit creades.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.