Infraestructures

Al nord paga el camió

eurovinyeta · Els països del centre i el nord d'Europa fan pagar una taxa als camions de gran tonatge sud · A l'Estat francès, Itàlia i l'Estat espanyol les concessionàries cobren a tot tipus de vehicles

A Alemanya els camionspaguen pels quilòmetres recorreguts, que es controlen via satèl·lit

El govern espanyol estudia una nova modalitat de peatge a Europa: el de salvament. Salvar de la fallida les concessionàries de les quatre autopistes madrilenyes que van buides i que arrosseguen un passiu de 3.000 milions d'euros i salvar els pressupostos públics, que avui dia no es poden permetre el manteniment d'11.000 quilòmetres d'autovies. Un estudi recent de l'Associació Espanyola de la Carretera denuncia que, els anys 2007 i 2008, l'administració estatal destinava 500 milions a reforços del ferm viari, una partida que es va reduir a 14 dos anys després i que ha desaparegut totalment en els últims dos exercicis. La patronal de les constructores calcula que l'Estat podria recaptar al voltant de 1.800 milions cobrant als vehicles pesants i als lleugers en
els trajectes de llarg recorregut.

Segons s'ha fet públic, el govern de Rajoy es planteja implantar el peatge exclusivament per als turismes i a preus econòmics per garantir un cert nivell de recaptació sense perjudicar el sector del transport per carretera, el contrari de la filosofia que impulsa la directiva europea de l'Eurovinyeta. De fet, el conseller d'Economia de la Generalitat, Andreu Mas-Colell, ha llançat la proposta de cobrar aquesta taxa al transport per utilitzar les vies de gran capacitat per les quals avui circulen gratuïtament molts dels camions de gran tonatge que defugen les autopistes de peatge. La filosofia de l'Eurovinyeta predomina als països del centre i el nord d'Europa que no van finançar amb peatges la seva xarxa d'autopistes i que han començat a fer pagar pel seu ús les empreses de transport i no pas els turismes. El cobrament indiscriminat de peatges és el model que va permetre a l'Estat francès, Itàlia, l'Estat espanyol, Portugal i Grècia construir les seves autopistes. També s'ha convertit en el model que genera més ingressos, només igualat per Alemanya tot i que aquest motor d'Europa els recapta dels camions de gran tonatge. A França, una quinzena de concessionàries gestionen 8.500 quilòmetres de peatge respecte dels 11.000 existents d'autopistes. Una concessió pública i l'experiència local de Le Havre són l'única excepció a la gestió majoritàriament privada. El sistema de concessió suposa que l'estat cedeix el finançament, la construcció i l'explotació de la via tal com passa als països del sud del continent. El model suposa la privatització, sigui perquè la falta de recursos va requerir que fossin privats aquells que construïssin les vies com en el cas català, sigui perquè ho han acabat sent les concessions que gestionaven organismes públics com a França. A l'estat veí, per exemple, el 2005 es privatitzaven els tres grups públics més grans d'autopistes. A Itàlia, que va ser el primer país europeu a utilitzar els peatges als anys vint, 23 empreses concessionàries gestionen amb peatges dues terceres parts de la xarxa. A l'Estat espanyol són també 23 concessionàries i dos hòldings. Amb dades de fa dos anys de l'associació europea de concessionàries Asecap, a l'Estat francès s'ingressen 7.775 milions anuals; a Itàlia, 4.835, i a l'Estat espanyol, 1.820. També són aquests estats on hi ha, amb molta diferència, més barreres de peatge, més carrils de pagament –també electrònics– i més usuaris d'aquests sistemes electrònics. El sistema es va posar en funcionament amb barreres físiques de pagament manual que, progressivament, han anat incorporant els sistemes de pagament electrònic. Polònia té el mateix sistema amb tots els peatges manuals en espera d'introduir el sistema de pagament electrònic, que està en estudi.

Altres països tenen peatges físics per a infraestructures puntuals i no pas de manera generalitzada. A Dinamarca, un hòlding gestiona les dues úniques vies de pagament, el pont Storebaelt, que uneix les dues illes més grans del país, i el pont Oersund, que uneix Dinamarca i Suècia. Només són 34 dels 1.000 quilòmetres d'autopistes gratuïtes. A Holanda passa el mateix amb els 20 quilòmetres del túnel Westerschelde, mentre que a la Gran Bretanya el peatge de barreres es limita als 42 quilòmetres de la variant de pagament de l'autopista entre Birmingham i Liverpool. Hongria i França tenen en projecte la generalització del peatge electrònic en xarxa oberta, sense barreres físiques. És un model tecnològic que permet a Alemanya gestionar el pagament als camions de més de 12 tones de pes en més de 12.700 quilòmetres d'autopistes sense barreres i per mitjà de la localització per satèl·lit. Amb uns 665.600 transportistes subscrits, s'ingressen anualment 4.484 milions, un volum semblant al que l'Estat francès i Itàlia recapten cobrant peatge a tot tipus de vehicles que creuen les barreres –només de pagament amb Teletac, a Itàlia hi ha 7,6 milions d'usuaris–. Toll Collect, una empresa que va guanyar el concurs del govern federal alemany, va posar en servei aquest sistema, que determina per GPS el nombre de quilòmetres recorreguts pels camions pesants a les vies de gran capacitat del país. Les empreses transportistes poden fer el pagament amb peatge electrònic, a les terminals existents o per mitjà de registre manual a internet. Àustria, Txèquia i Eslovàquia també han adoptat el pagament electrònic sense barreres, que en aquest últim país gestiona un organisme públic.

L'Eurovinyeta

Des de les concessionàries espanyoles es calcula que l'aplicació de l'Eurovinyeta generaria uns ingressos anuals de 3.000 milions, una aposta europea en què l'Estat espanyol continuarà absent si s'acaba fent pagar només els turismes i no pas els camions de gran tonatge per no perjudicar amb sobrecostos el sector del transport en plena recessió econòmica. Originalment, l'Eurovinyeta és un model de pagament per temps d'ús de la via de gran capacitat que funciona de manera conjunta al Benelux, Dinamarca i Suècia per als camions pesants de més de 12 tones com a Alemanya. Fins al 2008 el control dels vehicles pesants funcionava per mitjà d'adhesius als parabrises –vignette en francès–, però avui ja s'ha generalitzat el sistema electrònic. Va néixer amb la directiva europea del 1999 per als vehicles de més de 3,5 tones amb l'objectiu que financessin en part la construcció, l'operació i el desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport. Actualitzada l'any passat, no obliga els estats, però recomana que els peatges gravin la distància recorreguda i el tipus de vehicle i la vinyeta, el temps d'ús de la via i la classe d'emissions contaminants. Només s'aplicarien simultàniament en ponts, túnels i passos de muntanya que ja s'exploten amb un peatge particular. L'Eurovinyeta també hauria de gravar els costos per la contaminació atmosfèrica o acústica dels vehicles. A la Unió Europea hi ha uns 30.000 quilòmetres de peatge, la meitat dels quals formen part de la xarxa transeuropea de transport i són susceptibles, per tant, que s'hi apliqui la directiva. Les tarifes es mouen entre els 15 i els 25 cèntims per quilòmetre depenent del camió i la xarxa. Una altra directiva del 2004 determina que tots els Teletac per als vehicles pesants han d'estar homologats a la UE des de finals d'aquest any. No inclou peatges urbans que s'han adoptat per afrontar la congestió com ara Londres i Estocolm. Àustria, Bulgària, Txèquia, Hongria, Romania, Eslovàquia i Eslovènia han començat a aplicar-la als turismes privats.

4.835
milions
van ingressar les concessionàries d'Itàlia fa dos anys cobrant peatge a tots els tipus de vehicles que van travessar les seves 480 barreres.
4.484
milions
va ingressar Alemanya fa dos anys amb l'Eurovinyeta, que només paguen els camions de més de 12 tones de pes.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.