Infraestructures

L'Estat admet que té fet el projecte del tren convencional

El PP ho reconeix en una resposta parlamentària feta pel diputat del PSC Àlex Sàez

El govern estatal assenyala que el projecte de fer subterrània la via està fet des del 2010

CiU i el PSC van retirar les dues mocions

Sàez: “Qui va dir que no existia el projecte ara que rectifiqui”

El govern estatal admet que ja té executat i finalitzat el projecte per a fer subterrani el tren convencional al seu pas per la ciutat de Girona. Així ho deixa dit el govern del Partit Popular en resposta a una pregunta feta pel diputat del PSC a Madrid, Àlex Sàez, que havia preguntat sobre el projecte.

En la resposta, el govern estatal reconeix que “Adif va redactar el 2010 els projectes per fer subterrània la línia convencional a Girona.” Amb aquesta resposta, el govern que lidera el PP reconeix per primer cop en públic que té en la seva possessió el projecte executiu per fer subterrani el tren a la capital gironina.

En la mateixa resposta, que té data en el registre de les Corts el 10 de maig, el govern estatal assenyala que abans de fer les obres del tren convencional “'s'ha d'haver posat en funcionament la línia d'alta velocitat” i atribueix aquest fet a “les limitacions de capacitat en el trànsit de la línia convencional, com també de tenir disponibilitat pressupostària”.

Sàez demana rectificació

El diputat socialista al Congrés, Àlex Sàez, subratlla que la resposta del govern popular evidencia que el projecte existeix i es va executar i, per aquest motiu, considera que “ara ja es tracta de tenir voluntat política per fer el projecte que el govern socialista sí que tenia planificat”. En aquest sentit, hi afegeix un prec “perquè qui havia dit fins ara que no existia el projecte rectifiqui”, i reclama al PP que adopti “el compromís “per executar les obres”.

Cal tenir present que l'Estat no ha previst cap partida per aquest projecte de fer subterrànies les vies en els pressupostos del 2012 i que l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va demanar a tots els grups parlamentaris que entressin esmenes per incloure-hi almenys una partida. Al seu moment, la diputada gironina del PP, Concepció Veray, va argumentar la decisió que el projecte no tingués partida en els pressupostos d'aquest any fins a conèixer l'estat del projecte.

Reunió amb Adif

L'alcalde Puigdemont va informar al principi del ple municipal que, conjuntament amb la diputada popular Concepció Veray, va tenir una trobada amb el nou president d'Adif, amb qui li van reclamar amb urgència disposar de seguida del projecte del tren convencional. Puigdemont va criticar que “en quatre anys no s'haguessin fet els passos per tenir el projecte fet fa quatre anys”. També va explicar que està previst que el nou responsable d'Adif faci una visita d'obres a Girona durant el mes de juny en la qual també es podran comentar i discutir els temes més cabdals ara mateix per a la ciutat.

També en aquesta trobada del mes de juny serà quan el govern municipal podrà avançar en la creació d'una comissió mixta entre l'Ajuntament de Girona i Adif per tractar qualsevol tema del projecte del tren convencional i la desaparició del projecte. Puigdemont va desvelar que hi havia tres esborranys de conveni a tres bandes –Estat, Generalitat i consistori– en referència a l'enderroc del viaducte.

Retiren les mocions

Els grups de CiU i el PSC van acabar retirant les mocions del ple sobre el tren convencional. ICV i la CUP va advocar per mantenir la unitat en aquesta temàtica i van reclamar als dos grups majoritaris que retiressin les propostes. Puigdemont va acceptar retirar-la després de la informació addicional obtinguda amb la trobada d'Adif, i la cap de l'oposició, Pia Bosch, va admetre retirar-la, malgrat criticar el govern que la moció de CiU no buscava la unitat. Al final, però, es va evitar un enfrontament que, pel contingut dels dos documents, semblava abocar a retrets d'uns grups i altres, en un tema cabdal que fins ara el consistori sempre ha sabut mantenir unit, malgrat les discrepàncies.

350
milions
és el cost que va anunciar Blanco el 2010 per fer subterrani el tren al seu pas per la ciutat de Girona.
70
milions
d'encariment va suposar el canvi de traçat del tren convencional per allunyar-lo del Barri Vell.
Traçat

Les últimes notícies es remunten a l'any 2006

L'any 2005 es va conèixer l'estudi informatiu del projecte ferroviari conjunt per Girona, que contemplava l'obra del TAV i fer subterrani el tren convencional. Inicialment, el Ministeri de Foment pretenia que el traçat del tren convencional passés molt a prop del Barri Vell i, en especial, circulava gairebé per sota de l'actual basílica de Sant Feliu. El govern municipal va presentar al·legacions que van ser recollides en aquell moment pel govern del PP. Això va permetre que, el 2006, es confirmés que el traçat del convencional circularia per Bonastruc de Porta i per sota el riu Onyar, allunyant-se del Barri Vell. Des d'aquell moment, no s'ha sabut res més del projecte del convencional.

Pressupost

S'havien anunciat uns 350 milions per a l'obra

L'única dada nova que es va conèixer en els últims anys sobre el projecte de fer subterrani el tren convencional la va donar el ministre socialista de Foment, José Blanco, quan l'abril de l'any 2010 va anunciar el dia que es posaria en marxa la tuneladora i que hi hauria una partida de 350 milions per a l'execució de l'obra. Els dubtes generats pel subdelegat a Girona, Carles Jaume, que al febrer va admetre que amb la crisi es “fa difícil que el projecte del tren convencional sigui viable” i que l'Estat estava disposat a estudiar alternatives.

El viaducte i el seu futur incert

El projecte de fer subterrani el tren convencional incorpora l'enderroc del talús del viaducte des de l'entrada sud fins a l'actual estació, ja que la construcció dels túnels n'obliga l'enderroc fins a l'actual estació i així s'inclou en el projecte. Per contra, l'enderroc del tram de viaducte des de l'actual estació fins a Pedret es manté en la incertesa. Sempre s'ha parlat que un conveni a tres bandes entre l'Ajuntament, l'Estat i la Generalitat hauria d'estipular com s'eliminava aquesta estructura que creua la ciutat. El consistori en ple sempre ha defensat que ha de ser l'Estat qui n'assumeixi el cost perquè és el compromís que es va adquirir el 2004, quan es va decidir fer subterranis el TAV i el tren convencional a la ciutat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.