Infraestructures

Infraestructures

Girona clama per l'inici de les obres de rodalies el 2013

Els grups veuen vital que l'any que ve, quan s'acabi el TAV, comencin les obres del tren convencional

Puigdemont crítica amb duresa els socialistes i els culpa de fer perdre anys de debat a la ciutat

Girona en ple clama perquè les obres per fer subterrani el tren convencional al seu pas per la ciutat puguin començar ja durant l'any 2013 i enllaçar-se amb les obres del TAV que estan en la seva recta final. Així ho expressen els grups municipals i els diputats gironins a Madrid ara que el govern del PP ha confirmat que el projecte constructiu està fet des de l'any 2010.

El primer a apuntar en aquest sentit és el mateix alcalde de Girona, Carles Puigdemont, que considera bàsic que es reflecteixi en els pressupostos del 2013 “perquè el projecte no pot experimentar cap demora”. Això sí, Puigdemont critica amb duresa als socialistes al entendre que “el PSOE ha actuat amb total deslleialtat amb l'Ajuntament perquè és inadmissible que el consistori no en tingués cap còpia i impedís el debat ciutadà”.

Per aquest motiu, l'alcalde considera que ara cal “atrapar el temps perdut i refer tota la mala praxi potenciant el debat en un projecte cabdal per a la ciutat” i encara afegeix: “L'endarreriment té noms i cognoms i no ens n'oblidarem mai.” Reclama a més, “un canvi d'actitud als socialistes, perquè qui havia d'exercir el lideratge no ho va fer i ara tenen molt poca autoritat moral, per això, cal que deixin de posar pals a les rodes”.

Puigdemont garanteix que aquesta mateixa setmana esperen que el president d'Adif, Enrique Verdeguer, amb qui es va trobar dijous passat, remeti el projecte fet al consistori i defensa que “amb deu mesos haurem fet més que altres amb dos o quatre anys”. Per això, el govern municipal confia al juny posar fil a l'agulla a la comissió mixta per “garantir un lideratge clar del govern de la ciutat i donar-hi transparència”.

Criminalitzar el passat

Per contra, la cap de l'oposició, la socialista Pia Bosch, demana al govern de CiU que “deixi de criminalitzar el passat” i també li reclama “un canvi d'actitud”. Tot i la crítica al govern, Bosch aposta “per mantenir la unitat de criteri” que per als socialistes suposa “no renunciar al projecte, perquè el projecte ferroviari no té sentit si el tren convencional no es fa subterrani”. També veu clar que cal iniciar obres el 2013 i emplaça al govern municipal “a liderar-lo si està disposat a fer-ho amb exigències”.

Pel PP, “impresentable”

La diputada i portaveu del grup municipal del PP, Concepció Veray, qualifica “d'impresentable” i “denunciable” que el govern socialista “tingués durant anys el projecte en un calaix sense fer-lo arribar a l'Ajuntament”. Veray es defensa: “No hem dit que no existís, sinó en quin estat es trobava.” Recorda que ara Adif enviarà d'immediat el projecte i veu bàsic “posar-lo sobre la taula per revisar-lo conjuntament”. Veu de bon ull treballar perquè el 2013 entri als pressupostos estatals, per bé que ho circumscriu a la disponibilitat pressupostària. Per Veray no seria descabellat estudiar poder allargar el túnel fins a Campdorà i no pas que sortís el tren a Pedret com preveia el projecte.

Diàleg i consens

Des de la CUP, Jordi Navarro, creu que la paraula clau és “unitat” i defensa obrir “el diàleg amb la ciutadania” sobre el projecte. Això sí, tenint en compte les limitacions pressupostària no renuncia a “replantejar coses si hi ha el risc que les obres siguin perpètues”. El portaveu d'ICV, Joan Olòriz, aposta perquè de l'audiència pública “en surti un manifest de ciutat” i que es garanteixi una primera partida pel 2013 “per garantir que no s'atura res”. Malgrat formar part del tripartit municipal, Olòriz admet “la deslleialtat del PSOE perquè no donés el projecte a l'Ajuntament”.

LES REACCIONS

És una autèntica deslleialtat del PSOE que el consistori no tingués còpia del projecte per debatre
Carles Puigdemont
Alcalde de Girona
Cal mantenir la unitat de criteri i evitar criminalitzar el passat i cal veure si el govern liderarà l'exigència
Pia Bosch
Portaveu del PSC a Girona
És impresentable i denunciable que es tingui durant anys un projecte al calaix i no sigui a l'Ajuntament
Concepció Veray
diputada i regidora del Pp
Unitat i debat amb la ciutadania són clau, i replantejar coses si hem d'evitar tenir obres perpètues
Jordi Navarro
portaveu de la CUP
Els socialistes ens han mentit i és criticable la deslleialtat del PSOE amb el consistori de Girona
Joan Olòriz
Portaveu d'ICV-EuIA

Els diputats gironins el marquen com a “prioritari”

Els diputats gironins al Congrés aposten clarament perquè el govern estatal situï el pas subterrani del tren convencional entre les prioritats. El diputat de CiU, Jordi Xuclà, creu que l'existència del projecte “és un recordatori perquè comencin immediatament les obres del tren convencional”. No dubta a qualificar de “barruts” els socialistes “per haver amagat en un calaix el projecte i recorda que la desaparició del viaducte era l'origen del projecte ferroviari. El socialista Àlex Sàez també ho veu prioritari i trasllada al PP “la màxima responsabilitat” en l'execució i defensa l'acció socialista amb la ciutat “d'haver complert amb l'alta velocitat”. La republicana Teresa Jordà titlla “d'indignant” que els socialistes “tanquessin en un calaix el projecte” i ressalta “la importància urbanística” que té el projecte per a la ciutat. “L'ideal és que es faci seguit del TAV”, diu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.