Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

Girona no vol ajornar més el convencional després del TAV

L'Ajuntament detallarà els plans del projecte d'Adif i descarta acceptar l'enderroc parcial del viaducte

Veray diu que cal estudiar el traçat abans de derruir el pas elevat

El projecte de l'Estat per fer subterrani el tren convencional al pas per Girona existeix, i l'Ajuntament el té als seus despatxos. Amb les obres del tren d'alta velocitat (TAV) en la recta final, el regidor d'Urbanisme de Girona i portaveu del govern, Carles Ribas, diu que el consistori no vol més ajornaments en el projecte del convencional. “Tenir el projecte aquí ha de ser el principi del final. Ha de ser així [...]. No es pot encallar més el projecte. És la base. El mes de juliol ja hi haurà proves del TAV i ara hem de fer pressió per al tren.”

El govern de CiU està desentrellant tota la informació del projecte d'Adif –“dos CD amb molts mapes”, diuen algunes fonts– i l'alcalde, Carles Puigdemont, n'exposarà tots els detalls en els propers dies. Aquest any el govern espanyol no ha inclòs cap partida en l'inici de les obres de rodalies a Girona, però el regidor d'Urbanisme considera que cal fer pressió perquè les obres comencin l'any vinent i figurin en el pressupost de l'Estat del 2013. “Tots els estaments, Ajuntament, Parlament i Congrés, hem de pressionar”, diu Ribas.

El cost de l'enderroc

Puigdemont, que ha preferit no avançar res del projecte, havia parlat de tres esborranys de conveni Ajuntament-Estat-Adif per canalitzar l'enderroc del viaducte de Girona. El projecte del 2007 preveia enderrocar-lo fins a l'estació, amb un cost de quinze milions d'euros. “Vaig trobar que era una partida baixa”, assenyala Ribas.

El portaveu del govern de Girona descarta acceptar un enderrocament parcial del pas elevat. “L'enderrocament és part del projecte ferroviari. Barris com ara Sant Narcís han patit una frontera durant anys i la fita principal és enderrocar-lo tot. No podem acceptar res per sota d'això, encara que cal obrir un debat participatiu amb els veïns.”

A l'oposició, hi ha matisos diferents. El PP, el soci preferent del govern de CiU, valora que es pugui tenir el projecte damunt la taula. La portaveu popular, Concepció Veray, assenyala que el que convé ara és que passin, subterranis, els trens convencionals i estudiar bé el traçat, i que l'enderroc és l'últim pas. Veray i Puigdemont es van reunir el 10 de maig amb el president d'Adif, Enrique Verdeguer.

Fi a la provisionalitat

El principal grup de l'oposició, el PSC, lamenta que CiU i el PP dubtessin de l'existència del projecte (socialista) del tren convencional, cosa que, diu, va crear desconfiança. “Ara comença un altre projecte. Hem de reclamar que es faci subterrani per posar fi a una situació de provisionalitat que ha causat malestar, perjudicis i molèsties continuades als veïns”, manifesta Pia Bosch, la portaveu socialista.

10.05.12
L'Estat
va admetre a les Corts que hi havia el projecte per fer subterrani el convencional a Girona.
Després del TAV, cal mirar de no tenir una zona zero anys i panys
Joan Olòriz
Portaveu d'ICV-EuIA
Dubtar que existís el projecte va generar desconfiança. Ara cal posar fi a la situació de provisionalitat
Pia Bosch
Portaveu del PSC a Girona
Cal intentar no ficar-nos en un túnel sense saber on és la sortida
Jordi Navarro
portaveu de la CUP
Tenir el projecte del convencional és el principi perquè formi part del pressupost de l'Estat del 2013
Carles Ribas
REGIDOR D'URBANISME DE GIRONA
Primer hem de fer que els convencionals passin per sota; l'enderrocament és l'últim pas
Concepció Veray
diputada i regidora del Pp

El PP veu millor que la sortida nord sigui a Campdorà

Pendent de conèixer el projecte d'Adif, que estava fet des del 2010, cosa que no es va saber fins al 10 de maig, la portaveu del PP a Girona, Concepció Veray, veu millores a fer-hi. “És un projecte millorable a la sortida nord de la ciutat”, destaca.

Del projecte informatiu del 2006, només es coneixia que el traçat per al tren de rodalies s'allunyava del Barri Vell, sobretot de l'església de Sant Feliu i que, al nord, sortia a Pedret. Per Veray, “és millor sortir a Campdorà i no a Pedret, enmig d'unes cases. Això s'ha de revisar”, assegura.

A la CUP i a Iniciativa, per la seva banda, són crítics amb el convencional. La CUP lamenta que l'Estat prioritzés el TAV. “Hem de mirar molt bé d'embarcar-nos en un projecte sense saber quan i on acabarà”, alerta Jordi Navarro (CUP) sobre el context de crisi. “La zona ha de ser permeable des de Sant Narcís i Santa Eugènia”, afegeix Olòriz, que lamenta les mentides del PSOE i el PP, i dubta, a més, que l'Estat destini diners al tren l'any vinent.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.