Infraestructures

L'Estat deixa de fer el 85% de la inversió viària al Pirineu

Foment tenia previst 40 milions d'euros per al 2012 i només n'executa 6

La variant de Gerri està abandonada i s'han reduït dràsticament les partides per a l'N-230 a Vielha i l'N-145 entre la Seu d'Urgell i Andorra

Una formigonera tombada a terra entre els matolls és tot el que queda de les obres de la variant de Gerri de la Sal al nucli de Comte, on es van enderrocar les dues últimes cases del poble per poder fer-hi el túnel de la variant. En aquesta obra l'Estat volia invertir 48 milions d'euros, és a dir, la meitat del que va costar l'aeroport d'Alguaire. Les obres es van presentar a so de bombo i platerets el juny de l'any passat, però el mes d'octubre el govern espanyol, encara en mans del PSOE, va decidir abandonar-les tot just començades (vegeu El Punt Avui del 18 d'octubre del 2011) i des del gener, amb el PP al ministeri,
ja no hi treballa ningú.

Ara tot és silenci. El Ministeri de Foment no ha respost a aquest diari sobre el motiu ni la durada d'aquesta interrupció ni sobre la resta de retallades viàries al Pirineu. Ni els alcaldes ni el Consell Comarcal del Pallars Sobirà tenen cap comunicació oficial d'aquest abandó ni saben quan es reiniciaran els treballs, si és que ho fan. “Ens hi hem adreçat diverses vegades, però l'única resposta que hem obtingut del Ministeri de Foment és que és competència seva i que ja la faran”, explica l'alcalde de Sort i president del consell comarcal, Llàtzer Sibis.

L'obra tenia una previsió d'anualitats de 12 milions entre el 2012 i el 2014. Aquest 2012, però, no hi haurà ni un cèntim.

També s'ha reduït dràsticament el pressupost per a la millora de l'N-230 entre la boca nord del túnel de Vielha i la capital de la Val d'Aran. Hi passen més de mig miler de camions al dia i en aquell tram la carretera és tan estreta que els camions no poden creuar-se i han d'aturar-se per deixar-se pas. El Conselh Generau calcula que hi ha una sortida de via o topada de camions cada setmana. Els divendres i diumenges, amb l'afluència de turistes a la vall, les retencions són importants. “El problema és tan gros que molta gent de l'Aran prefereix passar per la Bonaigua per anar a Barcelona que no pas utilitzat el túnel”, explica el síndic d'Aran, Carlos Barrera. El projecte aprovat per Foment preveia invertir 14 milions d'euros per eixamplar la via i fer retocs de traçat. El ministeri, però, l'ha canviat per un altre de només 3 milions de cost, consistent a eixamplar-la uns 40 centímetres i posar-hi una
tanca de seguretat.

Situació “aberrant”

“És del tot insuficient”, es queixa Barrera, que denuncia a més l'estat “aberrant” de la carretera al sud del túnel, al pantà d'Escales. “Han fet i han obert un tros d'autovia que no porta enlloc i que no farà servir ningú [el polèmic tram de l'A-14 entre Alguaire i Almenar, al Segrià] i en canvi aquí dalt es penalitza el sector turístic amb unes infraestructures deficients i impròpies del segle XXI”, diu Barrera.

Compromís amb l'N-145

Una tercera carretera estratègica del Pirineu que està patint les retallades pressupostàries és l'N-145 entre la Seu d'Urgell i Andorra. L'única via d'accés a l'Estat andorrà des de Catalunya ha quedat obsoleta pel gran volum de trànsit transfronterer que ha de suportar i la seva reforma arrossega un gran retard. Teòricament, s'hauria d'haver enllestit el maig del 2011 però a hores d'ara només s'ha fet un 50% de la feina. Per al 2012 s'havien previst només 3 milions de l'anualitat de 14, cosa que feia preveure que la cosa aniria per llarg. Tot i això, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, va arrencar el mes passat el compromís dels alts càrrecs de Foment d'injectar més pressupost a l'obra durant aquest any per tal de poder enllestir-la el primer trimestre de l'any vinent. El ministeri ha promès a Batalla que enllestirà aquest any el nou túnel de servei
i el nou accés a Anserall.

Fins que el ministeri no aprovi la nova dotació, de moment només 6 milions estan pressupostats per al 2012 en les millores de les carreteres estatals al Pirineu lleidatà, en uns projectes que tenien previstes per al 2012 anualitats de 40 milions d'euros: una retallada, doncs, del 85%.

LA XIFRA

600
camions
de mercaderies passen cada dia la frontera per la Val d'Aran. Segons el síndic, això col·lapsa l'N-230

Perves, Comiols i la Bonaigua

Un quart punt negre en les carreteres de titularitat estatal és l'N-260 entre el Pont de Suert i Xerallo. Falta concretar el traçat d'una millora que evitaria l'actual viacrucis de revolts del port de Viu de Llevata i Perves, amb ascensió fins a 1.300 metres d'altura. A més, hi ha despreniments freqüents: el 3 de maig va estar tallada bona part del dia en els dos sentits per una caiguda de roques. “Hem de demanar responsabilitat al Ministeri de Foment perquè, tot i entenent la situació financera, no deixi abandonat un territori amb tants dèficits viaris”, diu l'alcalde del Pont de Suert i delegat del govern
al Pirineu, Albert Alins.

En la comunicació viària entre les valls pirinenques també té un paper clau la Generalitat. El túnel de Comiols, del qual existeix un avantprojecte, és la gran
demanda dels alcaldes per connectar millor el Pallars amb Barcelona per Agramunt, Cervera i l'A-2.

A l'Aran, han demanat a
la Generalitat una millora
del pas per la Bonaigua que també posi fre a les allaus i han aconseguit la licitació de la variant de Vielha i Esconhau, que traurà trànsit de dins de la capital aranesa.

A Tremp, l'alcalde, Víctor Orrit, apunta també entre
els dèficits la desaparició dels ajuts de la Generalitat
a la xarxa de camins a les
comarques de muntanya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.