Infraestructures

BARCELONÈS

El govern bloqueja acords amb Renfe per forçar compromisos de Foment

L'executiu de Mas anul·la la reunió en què s'havia de rellevar el cap de rodalies

Recoder insta el ministeri a complir i Renfe carrega contra la Generalitat

La relació entre la Generalitat i Renfe s'ha escalfat arran de l'anunciat relleu del cap de rodalies que pretenia fer l'empresa. Però no pas per una guerra de noms, sinó perquè el govern ha decidit plantar-se fins que el Ministeri de Foment no modifiqui la llei ferroviària i fixi un calendari clar per invertir els 4.000 milions promesos en la xarxa. El conseller de Territori, Lluís Recoder, va fer el primer pas en condicionar la renovació del contracte programa amb Renfe al fet que el ministeri modifiqui la llei ferroviària per tal d'obrir la porta de Rodalies a altres operadors. Però, més enllà de la molèstia que li pugui suposar el bloqueig del contracte, la companyia no s'havia sentit directament interpel·lada en considerar que no era cosa seva el conflicte Generalitat-Foment. Però ahir la relació es va enfangar. Estava previst que l'òrgan mixt entre el govern i Renfe nomenés Miguel Pérez com a nou director de rodalies en substitució de Miguel Ángel Remacha. El govern no mostra cap interès ni res a dir sobre un relleu que considera part de la lògica del canvi polític al govern estatal. Però ha decidit utilitzar el tràmit per pressionar el Ministeri de Foment tal com fa amb el contracte programa. Abans de la reunió, el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, va plantejar al president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, que no donaria inici a la trobada perquè el conseller Recoder no havia aconseguit durant els dies previs cap compromís de la ministra Ana Pastor pel que fa als 4.000 milions d'inversió pendents ni al canvi legislatiu.

El gest va molestar Renfe, que en un comunicat posterior va acusar el govern de “continuar bloquejant la seva relació”, no per raons ferroviàries sinó per “exigències que superen les competències de Renfe i són peticions de caràcter polític”. Recoder no dubta a confirmar que, efectivament, les seves exigències són polítiques, però recorda que Renfe és una operadora que depèn totalment del Ministeri de Foment i considera que en forma part, juntament amb Adif.

LA XIFRA

2.100
milions
ha adjudicat aquest any l'Estat per al TAV a Galícia. Recoder es pregunta per què no hi ha diners per a rodalies.

Ha de nomenar l'òrgan mixt

El govern ha pogut recórrer a aquest gest de pressió perquè l'acord de traspàs del servei de rodalies de Catalunya de l'Estat a la Generalitat estableix que és l'òrgan mixt entre l'executiu i la companyia qui nomena el director de rodalies. Encara que sigui una proposta de Renfe mateix, el nomenament es formalitza en l'òrgan conjunt que presideix i convoca el secretari de Territori en representació del conseller. Renfe, tanmateix, té ara l'opció de nomenar unilateralment un cap per gestionar el servei en substitució de Remacha, tot i que podria optar per donar-li una categoria diferent de la de director de rodalies. Si la companyia –que ahir no va voler avançar cap pas– no força el relleu de Remacha, el canvi quedarà pendent de la reunió de juliol de l'òrgan mixt, una altra vegada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.