Infraestructures

Reis del #novullpagar

Un conductor ha passat sense abonar el peatge 68 cops i 332 ho han fet més de deu vegades

Les 55.040 sancions tramitades es concentren en 21.903 vehicles

Els organitzadors porten Abertis a la fiscalia

Insubmisos insistents. El Departament d'Interior va facilitar ahir més dades sobre les 55.040 denúncies que ha presentat les concessionàries d'autopistes contra conductors que no han pagat peatge. Aquestes dades denoten un alt percentatge de reincidència: les prop de 55.000 sancions es reparteixen en 21.903 vehicles. Això significa que molts han repetit, i el premi se l'enduu un conductor que ha arribat a viatjar sense pagar un total de 68 vegades. Tenint en compte que les denúncies que està tramitant el Servei Català de Trànsit (SCT) preveuen sancions de 100 euros, això significa que aquesta persona acumula 6.800 euros en multes. Però, si s'abona abans de 20 dies s'hi aplica un descompte del 50%. D'altra banda, si no es pot identificar el conductor, la sanció és de 200 euros i s'imposa directament al titular del vehicle.

A més d'aquest ciutadà, molts altres s'han adherit a la campanya #novullpagar, segons les dades d'Interior. 13.603 no han pagat una sola vegada, 7.164 no ho han fet entre dos i cinc vegades, 804 han estat denunciats per fer-ho entre 6 i 10 vegades, 162 s'han saltat el peatge entre 11 i 15 vegades, 77 vehicles han estat denunciats entre 16 i 20 vegades, 32 més entre 21 i 25 cops i 61 més de 25 vegades.

Fonts d'Interior consideren que el fet que més de la meitat dels conductors denunciats només han secundat la protesta una vegada indica que el seguiment no és tan massiu com vol fer creure la plataforma organitzadora de la iniciativa. Segons la conselleria, són aproximadament uns 250 els assidus a no pagar els peatges. Les mateixes fonts insisteixen a dir que tots els conductors seran multats, independentment de les vegades que hi hagin reincidit. És a dir, una multa per cada vegada que no hagin abonat el peatge, amb la qual cosa han infringit l'article 153 del reglament general de circulació.

Fins ara, el SCT ha tramitat fins a 6.320 notificacions de denúncia i ha imposat 271 multes efectives, una de les quals ja ha estat pagada, per un conductor de la demarcació de Barcelona.

Denúncia a fiscalia

Per la seva banda, la plataforma organitzadora del #novullpagar va presentar ahir davant la fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) la documentació que ha recopilat per investigar Abertis per suposades irregularitats en el compliment de la normativa de concessió d'autopistes. Denuncien l'incompliment de la normativa que obliga les empreses concessionàries a reinvertir part dels beneficis obtinguts a les vies de peatge en la construcció de nous trams. En l'escrit es demana “el processament de tots els actes punibles que es puguin haver fet”, així com l'anul·lació de la concessió administrativa “per l'incompliment de les condicions d'explotació de les autopistes”. A més, consideren que els contractes i les renegociacions dels acords “es fan a mida” de les empreses concessionàries i que “no es té en compte” la legislació estatal sobre aquesta qüestió.

LA XIFRA

250
conductors reincidents.
Segons Interior, aquest és el nombre de persones que persisteixen en la campanya.

Les autopistes no seran gratuïtes

La mesa del Parlament no ha admès a tràmit la proposició de llei del subgrup de Solidaritat Catalana per la Independència (SI) per suprimir tots els peatges al país, a instàncies del govern. L'executiu va denegar la possibilitat de tramitar la llei emparant-se en l'article 102.2 del reglament del Parlament, ja que, si la proposició fos aprovada implicaria un increment de la despesa pressupostària. La proposta de SI instava el govern a extingir les concessions d'autopistes ja amortitzades i expropiar-ne la gestió per a la Generalitat en el cas de les concessions atorgades per l'Estat, garantint a partir de llavors la seva gratuïtat per als ciutadans catalans.

El govern considera que aquesta iniciativa comportaria un augment de les despeses del pressupost vigent, ja que el cost aproximat de rescat de les autopistes de titularitat de la Generalitat seria d'entre 4.000 i 5.000 milions d'euros. A més, es reduiria la recaptació d'ingressos provinents de l'IVA dels peatges, d'entre 24 i 28 milions d'euros anuals, i s'hi afegirien unes despeses de manteniment i reposició de les autopistes d'aproximadament 90 milions d'euros anuals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.