Infraestructures

Recta final de les obres del TAV a Girona

Els treballs tenen un horitzó definit per acabar en menys d'un any i les tasques es concentraran al parc Central

El govern vol fer un edifici polivalent sobre la llosa per donar servei al barri, que ha viscut anys d'obres

A l'octubre el sector el parc Central pot recuperar espais

L'obra del TAV entra a la seva recta final a la ciutat de Girona. L'agost de l'any 2008 van començar els treballs al centre de la capital gironina, uns treballs que en els mesos vinents es concentraran bàsicament al parc Central per concloure les últimes fases del complex projecte: l'execució de l'estació subterrània del TAV i l'edifici provisional de l'exterior. En les properes setmanes es preveu que els trens de prova comencin a circular pels túnels subterranis de la infraestructura, ja que es calcula que precisen uns sis mesos de tests per poder garantir el bon funcionament del sistema de seguretat i tots els altres elements.

El dia 4 de juliol es van obrir les pliques per adjudicar les últimes obres que falten per completar el projecte de l'alta velocitat a Girona, que són, d'una banda, l'execució de la part subterrània de l'estació, així com l'estació provisional i, de l'altra, l'enllaç des de l'estació actual per arribar-hi. La previsió és que en un parell de setmanes s'adjudiqui, ja que el Ministeri de Foment vol escurçar tant com es pugui el termini d'execució de dotze mesos previst, amb l'objectiu que en el primer trimestre de l'any que ve ja es puguin agafar trens d'alta velocitat a la nova estació de Girona.

Recuperar espais

Al llarg d'aquest procés, el govern municipal té marcat el calendari que ha de permetre anar recuperant espais del voltant del parc Central, així com projectes de futur per a la mateixa àrea. Ara Adif està acabant la impermeabilització de la gran llosa de l'estació i es preveu que s'instal·lin fins a quatre grues en diversos períodes per introduir el material necessari per a l'obra subterrània del vestíbul de distribució i les andanes del TAV.

El responsable del projecte ferroviari municipal, Carles Ribas, assenyala que es treballa perquè aquest estiu es tingui el projecte d'alliberament i restitució de l'àrea de Josep Maria Gironella, “per recuperar més normalitat en tot el sector”. A més a més, Ribas indica que “els treballs d'impermeabilització fan difícil que abans de l'octubre d'aquest any es pugui generar una zona de pas”. Una de les peticions municipals és que s'alliberi la plaça Joan Brossa, de manera que es recuperi el vial que connectava el carrer Santa Eugènia amb la plaça Poeta Marquina. Tot el sector Güell-Devesa, parc Central i Sant Narcís fa gairebé quatre anys que experimenten les incomoditats que han suposat els talls de trànsit, els moviments de camions i la molèstia dels treballs durant tant de temps.

Edifici polivalent

Ribas revela que el govern municipal ha planificat que en una part de la llosa, a tocar de l'antiga plaça Europa, s'hi pugui construir un edifici polivalent. “Pensem en un equipament de ciutat que doni servei al barri i que es faci de manera provisional, però amb la possibilitat que es pugui mantenir en un futur, quan hagin acabin les obres”, explica. CiU té al cap un edifici que sigui molt pràctic i serveixi ja sigui per a activitats esportives ja sigui com a centre cívic, seguint les propostes que el veïnat va fer arribar als responsables “en el procés participatiu per recuperar el parc Central”. Tampoc no descarta obrir de nou un procés participatiu un cop es defineixin els usos que s'hi volen donar i, en canvi, no es contempla un referèndum, que és el que demanava la mesa d'entitats, sobre el projecte per fer subterrani el pas dels trens de rodalies. CiU espera que l'Estat espanyol inclogui les partides pertinents per l'obra del tren convencional per al 2013, però, independentment d'això, veu necessari poder fer aquest edifici de barri “per donar joc a la zona”. Ribas també apunta que, malgrat que sempre s'ha explicat que es podria plantar vegetació sobre la llosa, “s'hi pot posar uns 60 centímetres de terra, perquè una part tingui algun tipus de vegetació”. El govern de la ciutat vol disposar del projecte de recuperació de bona part del parc Central al mes de setembre i negocia amb Adif que es refaci tot el carrer Bisbe Sivilla “per integrar-lo més al parc i perquè s'ha vist molt afectat durant tot el procés d'obres”.

Rampes sense partida

Una de les obres que havien de començar aquest estiu eren les rampes d'accés als aparcaments subterranis, les quals s'han d'executar des del passeig d'Olot, però un problema amb la partida del projecte obligarà l'interventor de l'Estat a buscar-hi una solució i no es preveu que comencin com a mínim fins a l'octubre.

15.8.2008
És el dia
que es va tallar la circulació del carrer Rafael Masó per iniciar els treballs previs de les obres del TAV.
03.2013
Diverses fonts
assenyalen que al voltant del primer trimestre ja es podria agafar el TAV al centre de Girona.

Un canvi fa perdre andanes de bus

La previsió que els usuaris dels diversos serveis ferroviaris i els que es dirigeixin cap a l'estació d'autobusos subterrània comparteixin la mateixa zona de recepció comportarà canvis en el projecte. Aquesta necessitat farà que es redueixi el nombre d'andanes de l'estació d'autobusos i passi de les 29 previstes a unes 21. Aquesta pèrdua d'andanes es fa per evitar problemes de mobilitat bàsicament en les hores punta i que vindria ocasionat per la necessitat de fer marxa enrere per part dels autobusos. La Generalitat ha manifestat que vol tenir a final d'any el projecte fet perquè les obres puguin començar durant l'any 2013, un fet que podria comportar que coincideixin amb els últims mesos de treballs pel TAV.

Retirada d'Adif de molts espais

L'evolució de l'obra ha permès que en les últimes setmanes Adif ja hagi anat retirant-se de diversos espais de Girona, els quals havia ocupat gairebé des del principi de l'obra. Així, per exemple, l'empresa ha retornat a l'estat habitual un solar de Mas Xirgu que va servir per posar-hi material. Més al centre de la ciutat, ja ha deixat lliure i amb la reurbanització dels carrers finalitzada, el sector del Güell-Devesa, on també ha tornat a alliberar els aparcaments de sota el viaducte. En alguns punts, la retirada està en procés, com és el cas del carrer Oviedo, ocupat pels carrils dels camions de l'obra. Ja es treballa per recuperar la circulació normal d'abans dels treballs d'Adif, que van comportar un canvi d'hàbits en el trànsit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.