Infraestructures

Foment es nega a pagar 4,6 milions a Fornells pel TAV

import És el que l'Estat ha de pagar per les expropiacions que s'han fet per construir el tren t arbitri El consistori ho ha dut al jurat d'expropiacions perquè decideixi

La quantitat és per l'afectació de les obres en dotze finques municipals

El Ministeri de Foment es nega a pagar els gairebé 4,6 milions d'euros –en concret són 4.566.907,44 d'euros– que deu a Fornells de la Selva en concepte d'expropiacions pel pas del TAV pel municipi. Per aquest motiu, l'Ajuntament ha portat a la junta d'expropiacions el desacord amb el ministeri, a fi que els pèrits de la junta decideixin qui té raó.

La quantitat que reclama l'Ajuntament és per l'afectació que les obres han causat en dotze finques municipals del polígon industrial Pla de la Seva, i que són de sòl per a usos viaris, zones d'equipaments i també zones verdes. L'import l'ha determinat un peritatge extern encarregat pel consistori, seguint les indicacions que li va donar el mateix ministeri.

A part d'aquestes dotze finques de propietat municipal, i per les quals es demana la compensació dels 4,6 milions d'euros, hi ha diversos propietaris privats que es troben en la mateixa situació, i que també han reclamat, per la seva banda, l' arbitri de la junta d'expropiacions.

Segons l'alcalde de Fornells de la Selva, Mateu Parera-Nieto, l'argumentació de Foment és que “no escau el pagament de les indemnitzacions perquè els terrenys es van obtenir com a aprofitament mitjà del sector industrial”. Parera-Nieto considera que aquesta argumentació és irrellevant: “És independent la manera com s'obtingui, perquè la finca té un propietari i, si el ministeri l'ocupa, ha d'indemnitzar-lo per l'ocupació”.

Un preacord de 2 milions

L'any 1989 la Generalitat va elaborar un pla especial que reservava una franja de 300 metres d'amplada per a usos ferroviaris entre els municipis de Fornells i Vilablareix.

Al cap de deu anys, el consistori fornellenc va elaborar el seu pla general, en el qual es va respectar la reserva i es va planejar –i posteriorment desenvolupar– el polígon industrial. El planejament va ser validat al seu moment per la Generalitat i també pel ministeri corresponent.

Però, en iniciar-se les obres del TAV al municipi, al voltant del 2008, les necessitats tècniques de l'obra van fer que la via finalment sortís de la franja de reserva i ocupés terrenys de titularitat pública i privada de Fornells.

En aquell moment, en concret l'abril del 2008, es van aixecar les actes d'ocupació d'aquests terrenys, i el ministeri va fer un dipòsit d'indemnitzacions de 450.000 euros. Segons el punt de vista de l'alcalde, aquest dipòsit implica que es reconeixia l'obligació d'indemnitzar els propietaris per les expropiacions.

El següent pas va ser encetar les negociacions sobre les indemnitzacions que Foment hauria de pagar. Els pèrits municipals i els que va designar el ministeri van arribar a un acord genèric, una mena de capmàs que situava la indemnització en uns dos milions d'euros. Madrid, però, no va validar l'acord, i va reclamar al consistori que fes un peritatge individualitzat per a cada finca a fi de saber l'import exacte que pertocava.

En compliment de les instruccions del ministeri, es van fer uns fulls de preuament perquè els pèrits del consistori valoressin finca per finca quin era el preu d'indemnització que hi corresponia realment. La valoració és del 2011. El resultat són els 4,6 milions d'euros que el ministeri ara no vol pagar.

L'alcalde està molest amb el ministeri: “Primer hipotequen durant anys uns terrenys que, a l'hora de la veritat, no fan servir; n'ocupen uns altres de sòl industrial; no fan cas de les al·legacions per intentar reduir l'impacte de l'obra en el territori [van demanar que en comptes de fer una gran trinxera el tren passés per falsos túnels, per donar continuïtat al terreny], i ara, a sobre, no volen pagar.”

LES DATES

2
milions
d'euros va ser el preacord de les indemnitzacions. El recàlcul detallat ordenat per Foment va duplicar-lo.

LES XIFRES

300
metres
d'ample feia la franja que es va reservar per al tren. Vint anys després, en fer la via, va envair altres terrenys.
Les obres a l'enllaç de l'autopista tindran afectacions en el trànsit. Caldrà tenir paciència
Mateu Parera-Nieto
alcalde de fornells de la selva
1989
Es va ordenar
la reserva dels terrenys arran d'un pla especial que va fer el govern de la Generalitat.
2011
Es van fer els peritatges
detallats de les dotze finques municipals que havia envaït el pas del TAV per Fornells.

L'enllaç a l'AP-7, bombers i clínica

Jordi Nadal

A part del tren d'alta velocitat, hi ha altres infraestructures i equipaments que sobrepassen l'àmbit estrictament local i s'estan fent, o s'han previst, a Fornells de la Selva.

Paral·lelament a les obres del TAV, s'està construint l'enllaç a l'autopista AP-7 al municipi. Segons l'alcalde fornellenc, Mateu Parera-Nieto, “les obres van a bon ritme i progressen adequadament”. Es preveuen, però, algunes afectacions per al trànsit abans no acabin les obres. L'enllaç sud de l'AP-7, que de fet acabarà convertint-se en la ronda oest de circumval·lació de l'àrea urbana de Girona, provocarà afectacions a l'enllaç de l'A-2 en algunes fases de l'obra: “S'hauran de desmuntar algunes estructures, la més important de les quals serà el pont que connecta l'A-2 amb la zona industrial.” “Haurem de tenir paciència”, conclou Parera-Nieto.

Els bombers

D'altra banda, Fornells té cedida fa temps al govern de la Generalitat una parcel·la per a la construcció del nou parc de bombers de la regió de Girona. Es dóna el cas que la parcel·la és una de les dotze afectades per les obres del TAV. Tot i aquesta afectació, la construcció de l'equipament a la finca continua sent tècnicament possible. L'alcalde de Fornells afirma que no té notícies de la Generalitat sobre quan, ni com, es podria executar l'obra. Mentrestant, els bombers es continuen queixant que el parc que tenen actualment, a Mas Xirgu de Girona, ha quedat obsolet.

Un altre gran equipament que podria estar a punt d'execució és la clínica Girona, que es traslladaria del centre de Girona a uns terrenys de Fornells. Quant al procés administratiu, els tràmits ja estan fets, i actualment falta només la publicació dels acords al DOGC. Un cop fet, estarà en mans de la direcció de la clínica decidir quan comencen els treballs. Pel que fa a aquest trasllat, Parera-Nieto, destaca la “bona sintonia i complicitat” que hi ha hagut entre els governs de Girona i Fornells en aquesta qüestió, la qual, segons l'alcalde, “ha facilitat molt la feina”.

Una altra de les deslleialtats del govern de l'Estat

Des del consistori fornellenc hi ha la impressió que les intencions del ministeri en tot l'afer no són honestes: “Fa la sensació que retarden la resolució de la junta d'expropiacions expressament, perquè no acaben de presentar la documentació que han d'aportar”. En aquest aspecte, l'Ajuntament va presentar els peritatges i els expedients de les dotze finques. Segons consta a l'alcalde, de moment, Foment només n'ha presentat un d'expedient, d'una de les finques. Parera-Nieto creu que el ministeri té la intenció d'alentir tot el procés i, per tant, la seva resolució. L'alcalde creu que aquest “és un altre més dels molts greuges que s'estan cometent amb les comarques gironines i amb el país en general”. Recorda, a més, que l'import que esperen cobrar “és molt important”. De fet, l'import que els pèrits “independents, de solvència contrastada i especialistes en aquesta mena de peritatges”, donen per just, els 4,6 milions d'euros, duplica el pressupost anual de l'Ajuntament de Fornells de la Selva d'aquest any, que és gairebé 2,3 milions d'euros. L'alcalde expressa la seva “confiança” en la justícia, i conclou: “No reclamem res que no ens pertoqui “.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.