Infraestructures

Infraestructures

L'Estat adjudica per fi les obres de desdoblament de l'N-II entre Caldes i Sils

S'hauran de refer bona part dels treballs i estructures existents

Les obres haurien de començar d'aquí a poques setmanes i s'allargaran quinze mesos

El Ministeri de Foment va anunciar ahir l'adjudicació del desdoblament de l'N-II entre Caldes de Malavella i Sils. Així es fa un pas més en la represa dels treballs, que hauria de ser efectiva en les properes setmanes, i les obres s'allargaran quinze mesos, fins a principi del 2014.

La ministra de Foment, Ana Pastor, havia anunciat l'adjudicació el 12 de setembre al Senat –responent a una pregunta de CiU–, i es va fer efectiva el 17 de setembre. Després de seguir tràmits legals, ahir es va fer pública. De fet, el ball d'adjudicacions havia començat fa un any, quan l'anterior govern socialista havia fet l'adjudicació provisional abans de la campanya electoral de les eleccions estatals. Un acord entre el PSOE i el PP per aturar totes les obres fins que no es conegués el nou govern havia aturat el procés, que els últims mesos es va reiniciar.

De fet, l'empresa adjudicatària és la mateixa que aleshores: Acciona. El cost és de 32,4 milions d'euros per als 6,6 quilòmetres de tram. Per al 2012, l'Estat havia previst una inversió de 15,9 milions en aquest tram, una partida que fins ara no s'ha començat a executar. Per al 2013, les previsions de l'Estat són de 15,3 milions. En aquest sentit, la diputada del PP Concepció Veray va afirmar ahir: “Hem arribat al final del procés i l'important era desencallar-ho, que és el que fèiem els últims mesos mentre alguns ens carregaven les culpes de la paràlisi de les obres en els últims anys.”

Durant els treballs s'hauran de refer bona part de les obres aturades i estructures existents, malmeses durant aquests tres anys i mig, començant pel desbrossament. Els quatre principals elements seran els enllaços de Mallorquines i Caldes, i els ponts sobre la línia de tren i la riera Santa Maria, i s'ampliaran algunes obres de drenatge ja fetes.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, es va mostrar escèptic respecte a l'anunci de Foment, i el va atribuir a motius electoralistes: “Estem acostumats a obres licitades i no executades, l'anunci serà una realitat el dia que l'obra s'acabi.”

32,4
milions d'euros
són els que costarà el desdoblament del tram, que es pagarà amb els pressupostos del 2012 i 2013.

Tres anys i mig d'obres aturades

El tram de l'N-II de Caldes a Sils és el que s'ha utilitzat més per il·lustrar l'abandonament de l'Estat respecte al projecte d'aquesta carretera. L'agost del 2007 es van iniciar els treballs per donar continuïtat al tram d'autovia Fornells-Caldes –inaugurat a finals d'aquell any– amb la promesa d'acabar les obres a finals del 2009. Després de gairebé dos anys amb màquines, el juliol del 2009 s'anunciava la paralització del desdoblament pel concurs de creditors presentat per una de les empreses que formaven l'UTE adjudicatària. Des d'aleshores, la degradació de les obres i la provisionalitat del tram en servei ha generat queixes per part de la ciutadania i les administracions, accidents de trànsit, retencions i una imatge impactant de deixadesa que s'ha traslladat a tota l'N-II.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.