Infraestructures

infraestructures

El govern vol que l'Estat inverteixi 60 milions l'any en el tren convencional a Girona

Defensa que mantingui el mateix ritme inversor que fins ara a la ciutat i així acabar les obres el 2017

Tem que si s'atura el projecte, ja no es reprengui

La Generalitat s'ha posat del costat de l'Ajuntament de Girona i ha reclamat a l'Estat que mantingui el projecte de fer passar sota terra el tren convencional a la ciutat. El govern català tem que si es confirma l'aturada de les obres, aquestes ja no es reprenguin més endavant i deixin Girona amb una altra obra pública empantanegada durant anys, tal com està passant amb l'N-II. Per això reclama al Ministeri de Foment que mantingui la mitjana inversora que ha destinat a la construcció del TAV a la ciutat, que són uns 60 milions d'euros l'any. Si es fes així, el cobriment del tren convencional podria ser una realitat durant el 2017, ja que les obres han de costar uns 350 milions d'euros.

El director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, creu que seria “inacceptable” que l'Estat no acabés el projecte, perquè “va ser el mateix PP que el va aprovar el 2001 apostant pel cobriment del TAV i el convencional i la demolició del viaducte en comptes del traçat per Salt, una decisió que el PSOE va mantenir”. Per això, considera que “el que no poden és vendre una expectativa i no complir-la”.

Un dels principals temors de la Generalitat és el nou pla d'infraestructures de l'Estat, el PITVI, que preveu que aquest tipus d'obres les paguin els govern autonòmics i els ajuntaments. Font creu que al cas de Girona no se li pot aplicar aquesta lectura, perquè és un sol projecte aprovat amb anterioritat, però interpreta que no haver posat cap partida als pressupostos pot representar una aturada definitiva dels treballs: “Ja tenim el problema a Figueres de l'estació provisional que ha passat a definitiva, i si amb Girona fan el mateix, sembla que es riguin dels gironins, que també pateixen l'aturada de les obres de l'N-II.”

En tot cas, Font ha assegurat que continuaran parlant amb el Ministeri de Foment, si bé adverteix que “sempre diuen que ho estudiaran i prou, i això no porta enlloc”. Paral·lelament, donaran suport a l'Ajuntament si es decideix a portar el tema als tribunals i denunciar la paralització del projecte.

LA FRASE

El pitjor que pot passar és que parin les obres i que allò provisional acabi sent definitiu
Ricard Font
director general de transport i mobilitat de la generalitat

Comparativa amb l'Estat

Un dels arguments que esgrimeix la Generalitat és que les obres a Girona són una qüestió de “voluntat política”, perquè “la crisi és per a tots” i l'Estat sí es gasta centenars de milions en altres obres que no tenen ni de bon tros la mateixa rendibilitat social i econòmica. De fet, la línia Figueres-Girona-Barcelona és la de Regionals que té més viatgers de l'Estat. L'exemple més clar del greuge comparatiu a què apunta la Generalitat és el de l'alta velocitat a Galícia, a la qual només aquest any ja s'han destinat 1.745 milions. Altres projectes aprovats per aquest any són 36,5 milions per al TAV entre Alacant i Albacete, o els més de 60 milions per implantar un nou sistema de seguretat a Rodalies de Madrid, mentre que un cop acabi el TAV, Girona no tindrà més inversions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.