Infraestructures

infraestructures

Foment vol desdoblar l'N-II amb un peatge a l'ombra

El conseller de Territori, Santi Vila, diu que el ministeri té l'estudi que ho preveu molt avançat

Bàscara no vol una nova variant i reclama que l'autopista sigui gratuïta i faci de ronda del municipi

El Ministeri de Foment vol finançar amb un peatge a l'ombra les obres de desdoblament de la carretera N-II, segons va avançar ahir en una visita a Banyoles el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. “Ho està estudiant i està en una fase molt madura”, va indicar. Vila hi va afegir que és a la ministra del ram, Ana Pastor, a qui correspon anunciar-ho i va dir que, amb tota probabilitat, farà pública la solució per al desdoblament abans de l'estiu. Per això, va demanar un esforç i la unitat de tot l'arc parlamentari a Madrid perquè s'hi doni prioritat màxima. “És una actuació d'aquesta legislatura. La ministra s'hi juga la credibilitat, perquè estem parlant d'una ferida cronificada des de fa 30 anys, des que el ministre Borrell va anunciar l'inici immediat de les obres”, va afirmar.

El conseller va defensar el finançament en diferit per executar aquesta obra o d'altres del govern català com ara el desdoblament que s'ha fet de l'eix transversal. Això no obstant, va carregar durament contra els governs tripartits per haver abusat d'aquest mètode de finançament d'obres i d'infraestructures. Segons ell, això fa que la meitat del pressupost actual de la Generalitat s'hagi de destinar a aquests temes. “La línia 9 del metro de Barcelona és, per exemple, la gran ferida nacional des del punt de vista financer”, va etzibar.

Quant a les queixes de la patronal dels camioners per fer-los passar per l'autopista com a alternativa al pas per Bàscara, Santi Vila va dir que l'informe de costos determina que estalviaran temps i combustible. “Amb la bonificació econòmica, l'estructura de costos dels transportistes tindrà un impacte assumible”, va remarcar.

Sobre el futur de l'N-II, precisament, en la taula rodona que va organitzar ahir la plataforma de veïns de Bàscara Prou Camions a l'N-II, l'alcalde del municipi, Lluís Lloret (CiU), va llançar una proposta i va demanar consens als partits. Lloret va assegurar que el poble no vol una nova variant ni el desdoblament de la carretera, ja que desconfia que s'acabi fent realment per l'elevat cost que té. L'alcalde va dir que el que cal és que l'autopista AP-7 sigui la vertadera ronda gratuïta del municipi. “La variant, fa anys que la tenim”, l'aplaudia un veí. L'alcalde va demanar als polítics assistents –hi van ser representants de CiU, ERC, el PSC, el PP, ICV, C's, la CUP, no tots van ser diputats, com estava previst– que diguessin si donaran suport a aquesta proposta, que, segons va explicar, els alcaldes del territori demanen des de fa sis anys. Tots els partits, excepte el PP, s'hi van mostrar disposats. Els populars només es van comprometre a escoltar el territori i el PSC hi va introduir alguns matisos.

Sense consens

Tot i l'acord per anar a l'una, ahir no hi va haver consens sobre si cal fer un desdoblament de l'N-II o no. La diputada de CiU Dolors Rovirola va destacar la feina feta per Bàscara i pel conseller Vila, i va acusar el PP de “mentir” quan diu que està desdoblant l'N-II. Roger Torrent, d'ERC, va definir la mesura de traslladar els camions a l'AP-7 com una necessitat “per a la supervivència de Bàscara”, i la història de l'N-II com un “despropòsit”. Des del PSC, Rafel Bruguera va ser l'únic que va demanar disculpes –“en la mesura del que em correspon”– per la feina que no s'ha fet fins ara i va apostar per fer esmenes conjuntes de tots els partits catalans a Madrid. Sergio Santamaría, del PP, va voler treure una part de culpa al govern espanyol actual i va acusar el PSOE de “no haver fet res” per l'N-II. Salvador Milà (ICV) va apostar perquè l'AP-7 absorbeixi el trànsit de l'N-II per no duplicar infraestructures, cosa que va compartir Quim Arrufat, de la CUP, que va carregar contra la concessió de les autopistes a Abertis. Des de C's, Jean Castel va dir que és denigrant que siguin els veïns els que hagin d'empènyer els polítics.

La plataforma demana millores

La plataforma de veïns de Bàscara ha traslladat a l'alcalde del municipi, Lluís Lloret, que calen algunes millores de seguretat, tot i que els camions deixin de passar per l'N-II, segons està previst, a partir del dia 19, divendres de la setmana que ve. Lloret va explicar ahir que les peticions que fan els veïns són assumibles i que les farà arribar a la conselleria de Territori i Sostenibilitat i al Ministeri de Foment. L'alcalde va advertir que augmentarà el trànsit de vehicles lleugers i que caldrà posar més semàfors i passos de vianants. Sobre les propostes de desdoblament, millora o desviament de l'N-II a l'AP-7, la plataforma no es va pronunciar. Des del primer dia els veïns van avisar que la seva lluita és perquè es treguin els camions del poble i perquè es millorin els punts negres de la carretera.

Unió de Pagesos es va afegir ahir a les crítiques dels transportistes i considera que la prohibició de pas dels camions de quatre o més eixos per l'N-II perjudicarà les explotacions agràries dels municipis de l'entorn d'aquesta carretera, especialment les de la pagesia de Bàscara, població en la qual la prohibició de la circulació de vehicles és total i no admet excepcions. El sindicat agrari ha alertat que els camions que transporten bestiar, pinso, farratges o llet no podran fer arribar els productes a les explotacions agràries si no es consideren excepcions a aquesta prohibició.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.