Infraestructures

trànsit

L'N-II registra cent mil camions menys en un mes

Demà farà un mes que els vehicles pesants van haver de deixar de circular pel tram gironí de la carretera, i cada dia se n'han desviat a l'autopista 3.859

S'ha sancionat 270 transportistes

Després de gairebé un mes de prohibir la circulació de camions per la carretera N-II i obligar-los a utilitzar l'AP-7 en el tram entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa, la decisió s'ha mostrat “transcendent'' perquè de moment han deixat de circular 95.000 camions per la carretera, segons va valorar ahir Santi Vila, conseller de Territori i Sostenibilitat.

Pel que fa a altres conseqüències de la restricció, que va entrar en vigor el 19 d'abril, en el tram de l'N-II afectat hi ha hagut cinc accidents amb dos ferits greus i cinc ferits lleus, però cap d'ells mortal, i s'han tramitat 270 multes. D'altra banda, en aquest mateix període, el trànsit de camions per l'AP-7 s'ha incrementat més d'un 60% en relació amb el mes anterior, segons dades facilitades per Abertis, propietària de la concessionària de l'autopista.

L'efecte estadístic de la posada en marxa de la prohibició ha suposat que, quan encara queden un parell de dies per tancar el període d'un mes, cada dia prop de quatre mil camions o vehicles pesants de quatre eixos o més han deixat de circular per l'N-II i han agafat l'autopista AP-7 en el trams entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa.

La major part dels vehicles pesants de quatre eixos o més, que suposen un 85% dels afectats, fan tot el recorregut sencer per l'AP-7, entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa, que està bonificat en un 35%. Els camions que no fan servir tot aquest tram, sinó que operen amb moviment intern de sortides i entrades entre les localitat de Maçanet i la Jonquera, obtenen un descompte del 50% en el preu del peatge.

Xifra suportable

En relació amb l'accidentalitat, el conseller es va mostrar ahir ''molt satisfet'', tot i que encara amb una dosi de ''prudència'' perquè només ha passat un mes, un període de temps massa curt per acabar de treure conclusions i fer-ne un balanç més precís. Per Vila, cinc accidents en un mes, cap dels quals mortal, és una xifra que ja comença a ser “més suportable i coherent'' amb el model que es defensa des del govern. El conseller va tornar a reiterar que es tracta d'una mesura provisional i que es continua treballant en el desdoblament de l'N-II al nord de Girona, que estarà finalitzada abans del 2016.

D'altra banda, el Consell de Ministres va aprovar ahir el conveni Estat-Generalitat i autopistes per aplicar les bonificacions als vehicles pesants.

LA XIFRA

5
accidents
hi ha hagut al tram de l'N-II afectat per la prohibició en l'últim mes.

Els transportistes, perjudicats

El secretari general d'Asetrans, Carles Palacio, va fer un balanç absolutament negatiu de la prohibició, ahir. La patronal veu la mesura molt negativa sobretot per als transportis tes de Girona, que són –va dir– els que més fan servir l'autopista. “Un transportista que fa cada dia vuit cops el recorregut Girona Nord-Maçanet perquè fa quatre viatges ha pagat a final de mes 720 euros, ja amb descomptes. I al cap de l'any són 8.000 euros per cada camió. És un cost tan important que els clients no el volen assumir”, va explicar Palacio. Asetrans defensa un tracte “més favorable” a les empreses que fan recorreguts de curta distància i interns per Girona. Palacio xifra en 300 els camions diaris que haurien de poder circular per l'N-II amb un distintiu especial.

Nuri Forns

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.