Infraestructures

Infraestructures

Obres a la porta d'entrada dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell

Túnel sense data

L'estudi informatiu del projecte de cobriment de les vies al barri de Can Feu de Sabadell, ara en fase d'al·legacions i ajornat, fixa en 25 milions les obres, que s'han de finançar amb plusvàlues urbanístiques

Una plataforma veïnal en reivindica el cobriment i demana que s'executi en paral·lel als treballs que ja es fan a la resta de la ciutat

Els veïns han portat la demandaal ple municipal, al Parlament i al Síndic de Greuges

Se senten incomunicats per una barrera física que divideix el barri de Can Feu i que els allunya dels seus veïns de Gràcia i de serveis com ara el centre d'atenció primària i l'escola. “Sobretot la gent gran té problemes per passar d'un costat a l'altre de les vies”, explica Elena Rabull, propietària de la perruqueria Reflexa, un dels pocs negocis que queden a la zona. Meritxell Blanchart, de la farmàcia del barri, encara recorda que durant un temps va tenir a la botiga la maqueta d'una proposta per urbanitzar el passeig de Can Feu un cop s'haguessin fet subterrànies les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat. I és que la reivindicació veïnal ve de lluny i s'ha articulat en la Plataforma Soterrament del FGC Ara!, que reivindica la necessitat d'unes obres que, de moment, no tenen data.

Els veïns no només fan palesa la seva reivindicació amb pancartes a les finestres i pintades a la zona, sinó que han portat la petició al ple municipal, al Parlament de Catalunya i al Síndic de Greuges. Segons Isidre Soler, membre de la plataforma, el que es pretén és que “el projecte no quedi en via morta”. Ara per ara, existeix un estudi informatiu del cobriment de les vies que està en fase d'al·legacions i en què es preveu que les obres costarien 25 milions. No hi ha cap data d'execució damunt la taula. És en aquest punt a on la plataforma ho té clar: “O es fa ara, o no es farà.” El tinent d'alcalde de l'àrea d'Urbanisme, Habitatge i Espai Públic (PSC), Ramon Burgués, confia, però, que les obres de cobriment, que defineix com a “necessàries ” per al barri, finalment s'executaran i defensa que el projecte “no està paralitzat”, com ho demostra el fet que la Generalitat hagi presentat l'estudi informatiu, que, a més, preveu tècnicament que en un futur es facin els treballs al sector de Can Feu i Gràcia. Burgués recorda que les obres dels Ferrocarrils estan en marxa i que hi ha un compromís de la Generalitat.

Sabadell està immersa des de l'any 2006 en una gran obra per, com es va dir inicialment, fer arribar el metro a tota la ciutat i construir noves estacions de ferrocarril que suposarien, i suposaran, una important millora per a la mobilitat a la capital vallesana. Es preveu que les obres, que ara s'estan executant, finalitzin el 2016. El projecte inicial, però, no preveia el cobriment de les vies a l'entrada de la ciutat i, per tant, no atenia les reivindicacions dels barris de Can Feu i Gràcia, els col·lectius directament afectats. La proposta es va incloure després del període d'al·legacions, però requeria la redacció d'un nou estudi informatiu per projectar urbanísticament poc més de 600 metres, 410 dels quals haurien de ser coberts. Llavors, els veïns veien a prop una solució, ja que tant la Generalitat com l'Ajuntament van anunciar públicament i en diverses ocasions que el cobriment seria una realitat. L'esperança, però, es va anar diluint amb el temps. L'any 2012 el llavors conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i l'exalcalde de la ciutat Manuel Bustos van signar un conveni de col·laboració per finançar el nou tram, valorat en 24 milions, amb plusvàlues urbanístiques. Un any després, naixia la plataforma. Segons Soler, “l'anunci de la Generalitat, a través dels mitjans de comunicació, que l'obra no es faria amb la resta del cobriment, sinó que més endavant”, va fer moure la gent.

L'últim moviment dels veïns ha estat convocar diferents associacions representatives del municipi, com ara la Fundació Bosch i Cardellach, la Cambra de Comerç i la Federació d'Associacions de Veïns de Sabadell, a participar en un debat perquè la ciutat es faci seva la reivindicació dels veïns de dos barris i demostrar que encara hi ha solucions per fer possible el cobriment ara. De fet, Manel Larrosa, de Via Vallès, va fer una proposta urbanística alternativa a l'estudi informatiu que no requeriria els diners de les plusvàlues urbanístiques. Aquest és un dels punts negres que veu la plataforma en el plantejament del cobriment.“Tenim calculat que s'haurien de fer més de 3.000 habitatges per pagar 25 milions, però, a on? I ara, quan a Sabadell hi ha pisos buits. Una modificació del pla general, a més, suposaria dos o tres anys”, indica Soler. Fonts de la Generalitat sostenen, però, que, tal com es va definir en el conveni signat el 2012, el finançament ha de sortir de les plusvàlues, ja que el tram addicional és una actuació urbanística. L'Ajuntament, que també té sobre la taula els aprofitaments, obre la porta a dialogar amb la Generalitat i acordar noves fórmules per finançar les obres a Can Feu.

El metro, a Sabadell
El projecte per fer arribar els Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell s'està fent realitat. La cocapital vallesana està en obres. Es preveu que els treballs acabin l'any 2016. Pel tinent d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament, Ramon Burgués, aquesta és l'obra més important que s'ha fet a la ciutat en els últims anys, juntament amb la de la ronda Oest.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia