Infraestructures

Ferrmed discrepa sobre la provisionalitat d'un tercer fil

El ‘lobby' favorable al corredor mediterrani creu que seria un “contrasentit” desmuntar el futur carril ferroviari per a mercaderies a la costa

Tarragona s'oposa que sigui permanent

El lobby que lluita per la construcció del corredor mediterrani, Ferrmed, va xocar ahir frontalment amb una de les principals reivindicacions d'un dels seus membres, l'Ajuntament de Tarragona. Rafel Puig, director de Ferrmed, va assegurar ahir que seria un “contrasentit” i un acte “antieconòmic” que el futur tercer fil (el carril ferroviari per a mercaderies que s'ha de construir en paral·lel a la línia de la costa entre Tarragona i Castellbisbal) fos provisional com ha demanat reiteradament la ciutat.

“És una infraestructura necessària, però que no pot ser provisional. Quedarà allà, tot i que després es faci una infraestructura addicional”, va assegurar Puig. Tant Ferrmed com la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (Cepta), de fet, van donar suport ahir a la idea de la recuperació de l'antiga línia Reus-Roda, que discorre per l'interior del Tarragonès, com a alternativa de futur per al trànsit de mercaderies i la seva connexió amb França. “Però no podem esperar a això perquè tenim unes urgències ara”, va defensar el president de la Cepta, J. Antoni Belmonte. Els càlculs del lobby són que el 2025 el tercer fil (que costarà més un de 200 milions d'euros) haurà quedat saturat per l'increment del trànsit de mercaderies al corredor ferroviari (es preveu creixement del 64%) i, per tant, caldria complementar-lo amb la nova línia. “Llavors el tercer fil podria dedicar-se també a un altre ús, això s'hauria de veure”, hi va afegir Belmonte.

Aquesta opció, però, seria poc consol per a les reivindicacions de l'Ajuntament de Tarragona, que, tot i que ha defensat en els últims anys l'execució del tercer fil per tal d'afavorir el desenvolupament tant del port tarragoní com del polígon químic del Tarragonès, sempre n'ha reclamat la provisionalitat. La seva execució, de fet, compromet un dels projectes de futur per a la ciutat: traslladar i fer subterrànies les vies ferroviàries a l'interior i reurbanitzar la línia de costa en el projecte conegut com la Façana Marítima. El sector turístic, especialment els càmpings de Tarragona, també s'hi oposen.

El regidor de Territori, Carles Castillo, va assegurar ahir que les declaracions del director de Ferrmed “sorgeixen per la falta de transparència respecte a aquest projecte mostrada pel Ministeri de Foment i Adif”. En aquest sentit, Castillo va insistir que cal que “s'escolti” el territori. “Volem saber què passa”, va afirmar.

El mes d'agost l'Ajuntament va fer aquestes mateixes reclamacions en una carta a la ministra de Foment, en què demanaven un compromís per escrit de la provisionalitat del tercer fil i de les mesures “de mínims” per reduir-ne l'impacte,

LA FRASE

El tercer fil és una infraestructura necessària, però que no pot ser provisional. Quedarà allà
Rafel Puig
Director del ‘lobby' Ferrmed

Jornada de debat, el 10 d'octubre

El lobby Ferrmed i la Cepta s'han aliat per tal d'organitzar una jornada de debat sobre el corredor mediterrani que se celebrarà el 10 d'octubre a l'Antiga Audiència de Tarragona. Amb el títol Corredor del Mediterrani: On és? Cap on va?, la jornada plantejarà un debat del territori sobre la situació de la infraestructura i la seva planificació. En la taula rodona hi intervindran representants del món universitari, polític i empresarial, entre altres àmbits. D'altra banda, tant el president de Ferrmed, Joan Amorós, com el de Tarragona Port Planning, Joan Borràs, analitzaran els detalls del projecte.

El director de Ferrmed va subratllar ahir la importància estratègica del corredor mediterrani davant del previsible increment del tràfic als ports del sud d'Europa. A curt termini, reivindiquen a Catalunya l'execució del tercer fil i dels accessos en ample europeu als ports de Tarragona i Barcelona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia