Infraestructures

Negligència rere negligència

La inundació del túnel del TAV es va produir en cedir un mur de maó que no va resistir l'embat de la riera de la Pabordia, que no va poder desembocar al Güell, que també anava ple

El govern de Girona hi veu “irresponsabilitat”

Un simple mur de maó doble sense fonaments tenia la missió d'aturar les envestides de la riera de la Pabordia, al sector entre Mas Gri i Mas Xirgu, i dilluns a la matinada va cedir. Aquest punt, en un forat obert per Adif per facilitar l'extracció de la terra de l'obra del TAV, va ser el lloc per on van entrar els milions i milions de litres d'aigua que van omplir el túnel ferroviari subterrani i que van convertir les vies de tren en un autèntic riu.

Aquesta dèbil estructura no va aguantar la pressió de l'aigua d'aquesta riera, que a pocs metres d'on es troba el mur conflueix amb el riu Güell. Els més de 132 litres per metre quadrat que van caure tot diumenge i dilluns a la matinada van fer que el riu Güell portés un gran cabal i que la riera de la Pabordia no hi pogués desembocar. Això va fer embotir la riera i va augmentar la pressió sobre aquest senzill mur, que no estava preparat per aguantar l'envestida del gran volum d'aigua que també duia aquell dia la riera de la Pabordia.

Adif va admetre ahir al vespre en un comunicat que aquest va ser el punt d'entrada de l'aigua i va afirmar que la pluja excepcional va provocar que “l'estació de Girona actués com a element de drenatge de la ciutat, recollint l'aigua de la inundació i la que no va engolir el clavegueram de la ciutat, fet que va evitar mals majors a la mateixa capital”, però l'ens ferroviari desmenteix que el mur tingués com a funció contenir les aigües en cas de crescuda i afirma que era un mur merament provisional. Adif confirma ara que farà un mur de formigó al punt on es va generar la inundació i que parlarà amb l'Ajuntament perquè no es repeteixi un episodi com aquest.

Indignació al consistori

La revelació que l'aigua va entrar per aquest punt i a causa d'un mur de maó ha indignat el consistori de Girona. El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, no dubta a considerar “més enllà d'una negligència i una alta irresponsabilitat” el fet que un petit envà hagués d'aturar la força d'una riera. Ribas recorda que “el problema és que Adif hauria d'haver tapat fa molt de temps aquest forat i això ja no hauria passat, perquè és una zona d'obra on només accedeix Adif”.

El govern de Girona considera que la situació és prou greu perquè “es posin les piles i algun responsable d'Adif vingui a Girona a donar explicacions a l'alcalde i als gironins”.

Cal tenir present que el TAV va entrar en funcionament des de Girona a principis de gener de l'any 2013, és a dir, fa pràcticament dos anys, i que la zona on va cedir el mur encara no s'ha arranjat completament. L'Ajuntament de Girona va entregar fa mesos el projecte de recuperació de tot aquest espai entre Mas Xirgu i Mas Gri, punt per on la tuneladora va començar a foradar el túnel urbà, per reconvertir-lo en una gran zona verda; si aquest projecte s'hagués executat, s'hauria evitat el greu incident, ja que s'hauria tapat el pou d'atac de la tuneladora i el calaix per on va entrar l'aigua.

No és fatalitat inevitable

La indignació de l'Ajuntament de Girona va ser encara més gran en saber-se que des de l'Estat es va voler treure importància a la inundació i que la ministra de Foment, Ana Pastor, va eximir de responsabilitat Adif i va atribuir tots els problemes a les pluges i a “una fatalitat inevitable”.

LA DATA

08.01.13
És el dia
en què es va inaugurar l'estació del TAV de Girona amb totes les autoritats, i el servei va començar el dia 9.

LA XIFRA

30.000
metres cúbics
d'aigua van entrar dilluns a la matinada a l'estació, segons admet Adif en un comunicat.

El conseller Vila qualifica de “ridícul” internacional la inundació del TAV

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va qualificar de “ridícul als ulls del món” la inundació de les vies del TAV a Girona i l'aturada del servei i de la connexió internacional durant dies. En la seva intervenció ahir al Parlament, Vila va retreure a l'Estat que “una infraestructura s'hagi col·lapsat, si era una obra de la qual presumien fins fa poc” i va recordar que l'alta velocitat era la joia de la corona del govern estatal. La Generalitat s'afegeix així al sentiment de malestar expressat des del primer dia per l'Ajuntament de Girona per les imatges insòlites en què les vies del tren es van convertir en un autèntic riu improvisat.

Per la seva banda, la Cambra de Comerç de Girona també va expressar ahir la seva sorpresa pels fets i va advertir que “la interrupció del servei està causant perjudicis comercials, turístics i una mala imatge”, especialment pel fet que no hi ha data per reprendre el servei cap al nord de Girona. La Cambra també reclama a Adif que doni amb celeritat explicacions precises dels motius que van provocar el greu incident i que reprengui el servei amb rapidesa garantint totes les mesures de seguretat per als passatgers i usuaris. També critica la falta d'informació pel que fa al transport alternatiu que tenen els passatgers amb bitllet pel TAV. El consistori es va mostrar sorprès les primeres hores que Adif no tingués cap pla alternatiu en una situació com aquesta, però el motiu de la inundació indigna el govern.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia