Infraestructures

Sense pla d'emergències

Gairebé dos anys després de la seva inauguració, Adif no disposa d'un protocol de seguretat

Protecció Civil no l'aprova perquè la infraestructura continua tenint mancances greus

Un any i nou mesos després de la inauguració oficial de la línia del TAV que enllaça Barcelona, Girona i l'Estat francès, els cossos d'emergències i seguretat de la Generalitat no tenen cap protocol per poder actuar en cas d'accident a l'estació o als túnels urbans de Girona. En cas que això passés, els efectius haurien de treballar gairebé a cegues. A hores d'ara, Adif encara no té aprovat un pla d'emergències per a casos de necessitat. I no el té fet perquè encara té mancances “greus” en matèria de seguretat en les seves instal·lacions. Així ho confirmen fonts del Departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya, que lamenten que se'ls hagi d'exigir constantment aquest pla d'actuació i que no el tinguin mai acabat. Això ha provocat de retruc que ni els Bombers de la Generalitat, ni els Mossos d'Esquadra, ni Protecció Civil, ni el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) hagin pogut fer un simulacre d'emergències conjuntament.

Falta la xarxa Rescat

Una altra mancança important que té la infraestructura és que no s'hi ha implantat la Xarxa Rescat, que és la xarxa de comunicacions d'emergències i seguretat de Catalunya. Si ara passés un incident dins dels túnels del TAV, els serveis d'emergències no podrien treballar ni amb els seus propis equips, ja que no es podrien comunicar entre ells a través dels walkie-talkie perquè no hi ha repetidors de senyal. També hi havia deficiències greus en les sortides d'emergències que es van instal·lar de manera provisional per a la seva inauguració. Per altra banda, els serveis d'emergències tampoc tenen constància si dins dels túnels hi ha dispositius d'alerta de foc o aigua. Per exemple, al túnel del TAV entre l'Estat francès i l'espanyol hi ha instal·lades uns balisses que, si detecten fum dins del túnel o que el tren està encès, fan que automàticament la locomotora quedi aturada abans d'entrar. Així doncs, els efectius d'emergències desconeixen, en el cas que l'aiguat de dilluns a la matinada hagués tingut lloc durant el dia, si s'haguessin arribat a activar aquests tipus de sistemes de seguretat i si aquests sensors haguessin impedit que els trens entressin al túnel i, per tant, no impactessin contra l'aigua.

De moment, el que sí que ha permès Adif és que els Bombers de la Generalitat puguin fer comprovacions en les sortides d'emergències i tinguin accés als plànols dels túnels. Però tots els tràmits amb Adif s'han de fer a Barcelona perquè és on hi ha el control central i no hi ha cap delegació a Girona. Per tant, també hi ha un procés burocràtic lent.

LA XIFRA

1
any i 9 mesos
després de la inauguració oficial de la línia, no hi ha cap protocol perquè s'actuï en cas d'accident.

Bombers als quals no deixen passar

Treballadors d'Adif van trucar dilluns pels volts de les tres de la matinada al telèfon d'emergències 112 per alertar que tenien una inundació als túnels del TAV a Girona. Fins a l'estació es va desplaçar un dispositiu dels Bombers de la Generalitat amb un camió de bombeig d'aigua, com fan habitualment en aquests casos d'emergència. El que no va ser habitual és que, un cop a la porta, el vigilant de seguretat els va donar l'alto i va retardar la seva entrada. L'home els va dir que a dins encara hi havia les dones de la neteja. L'explicació rau en la falta de comunicació entre el vigilant de seguretat a l'exterior i el de l'interior de les instal·lacions del TAV, que no estava al cas de l'aiguat que hi havia als túnels. Un cop els Bombers de la Generalitat van baixar a les vies, la riuada ja havia passat i a l'estació ja no hi havia aigua. El problema ja estava a la Devesa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia