Infraestructures

És la seguretat, ministra

El consistori gironí envia una missiva a Ana Pastor per demanar-li una reunió urgent

Reclamen que la infraestructura ofereixi totes les garanties exigibles per a una línia subterrània que travessa tota la ciutat

“Sempre estem oberts al diàleg, i no és incompatible
amb la fermesa”

L'Ajuntament de Girona continua sense tenir-les totes amb la seguretat que ofereix la línia del TAV, després de la inundació que va tenir interromput el servei cap al nord durant tota la setmana. Per aquest motiu, l'Ajuntament de Girona enviarà avui una carta a la ministra de Foment, Ana Pastor, per reclamar-li una reunió d'urgència en què es posin damunt la taula els dubtes en matèria de seguretat generats aquests dies per la greu inundació que va afectar la infraestructura. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, considera vital que aquesta trobada es faci d'aquí a pocs dies “per aclarir dubtes que queden en l'aire en matèria de seguretat i sobre el pla de seguretat”.

L'alcalde de la capital gironina assenyala que en aquesta trobada, a banda de l'Estat, Adif i l'Ajuntament, també hi haurien de ser presents representants del Departament d'Interior i de Territori i Sostenibilitat. Puigdemont reitera la preocupació per la seguretat des que Adif va reprendre el servei dissabte sense que se'ls hagi demostrat amb un informe tècnic validat que es compleix amb totes les garanties exigibles. En aquest sentit, Puigdemont indica que “una infraestructura com aquesta ha de garantir una seguretat de màxims i no pas de mínims segons la normativa”. També va recordar que la gravetat de la inundació hauria pogut ser molt pitjor si l'entrada d'aigua s'hagués produït amb un tren circulant just per sota de la Devesa en el moment en què l'aigua va assolir fins a set metres d'alçària en aquest punt.

Sense pla d'emergències

Aquest diari va denunciar en l'edició de dijous passat que, un any i nou mesos després de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat, l'estació i el sistema de túnels urbans no disposen del pla d'emergències aprovat i, per tant, no hi ha cap protocol en cas d'accident. Això dificultaria molt les tasques de tots els equips involucrats en una emergència i, encara més, tenint en compte que no s'ha fet cap simulacre, quan al túnel de sota els Pirineus de TP Ferro se'n van fer diversos. El fet que no hi hagi implantat el sistema de la xarxa Rescat, per exemple, no permetria als equips comunicar-se amb walkie-talkie i hi hauria deficiències en les sortides d'emergència.

Deficiències ‘in situ'

El regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, va visitar ahir les instal·lacions amb tècnics municipals per comprovar sobre el terreny les deficiències i fer-ne un informe. Ribas va alertar que van poder comprovar que “la majoria de sortides d'emergència de la llosa del parc Central estan inacabades, amb runa, i portarien els passatgers a un punt amb obres sense acabar i amb poca claredat pel que fa a on haurien d'anar”. El regidor advertia que la sortida més acabada és la de la Devesa, des d'on s'ha extret l'aigua, però s'han de pujar sis pisos per les escales i sense l'ascensor que s'hi havia projectat per garantir l'evacuació de les persones amb mobilitat reduïda.

Tot i les dures acusacions que s'han llançat Adif i el consistori, Puigdemont advertia que, per part de la ciutat, “la porta del diàleg sempre serà oberta i això no és incompatible amb la fermesa dels interessos de Girona”. El govern municipal volia aixecar acta notarial dels fets, però no li va ser possible, perquè, tot i rebre l'autorització, no va acompanyar ningú d'Adif a la delegació i el notari no va poder certificar el que veien.

Jutjats

El consistori manté la via judicial i ho farà amb un contenciós

J.Trillas / J.Recasens

Dissabte l'Ajuntament de Girona va presentar un escrit al jutjat de guàrdia en què reclamava que s'aturessin els trens fins que es garantís la total seguretat del servei. Des d'instàncies judicials se'ls ha fet saber que el procediment en aquests casos és un contenciós administratiu. Ahir els serveis tècnics jurídics, amb els enginyers municipals i els responsables de l'àrea d'Urbanisme, van estar reunits bona part de la jornada per debatre el contingut del contenciós administratiu. El consistori també està pendent de l'informe que li puguin aportar els Bombers de la Generalitat per incorporar-lo a la tramitació judicial. L'alcalde Puigdemont va anunciar que el contenciós es presentarà en els pròxims dies i va reiterar la preocupació que té el govern de la ciutat per la seguretat del túnel. Així, va indicar que per la infraestructura no només passen trens de passatgers, sinó també trens de mercaderies, algunes de les quals perilloses i, per això, recorren al jutjat per tenir plenes garanties si Adif no en dóna.

Usuaris

Uns 14.000 viatgers afectats pel tall del TAV

Finalment, el nombre d'usuaris que es van veure perjudicats pels cinc dies i mig sense servei de TAV des de Girona cap al nord es xifra en uns 14.000 i cada dia es feien una quarantena de viatges. Aquesta elevada quantitat d'usuaris van haver de suportar els trasllats amb autobús per carretera des de Girona per dirigir-se cap a Figueres o Perpinyà, o en sentit invers. Als passatgers, a més, en cap cas se'ls retornarà l'import dels abonaments o bitllets que no s'hagin utilitzat mentre va quedar interromput el servei, ja que el gestor de la infraestructura al·lega que la supressió del servei es devia a “causes meteorològiques”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia