Infraestructures

Interior va alertar de deficiències al TAV deu dies abans de la inundació

La Generalitat va enviar un requeriment a Adif el 19 de setembre en què reclamava les correccions en matèria de seguretat

El govern català ha tombat el pla d'autoprotecció diverses vegades per les mancances

Adif diu que té el pla presentat, però obvia que li han tombat

El Departament d'Interior va enviar un requeriment a Adif perquè solucionés les deficiències de seguretat detectades en el pla d'autoprotecció deu dies abans que hi hagués la inundació de les vies subterrànies a Girona. El director dels serveis territorials d'Interior, Albert Ballesta, va certificar ahir que en concret el departament va tramitar aquest requeriment: “El dia 19 de setembre del 2014, i aquest dimarts ho hem tornat a fer després de l'incident que hi ha hagut a la infraestructura.”

Ahir, en un comunicat, Adif explicava que el pla d'autoprotecció estava en tràmit d'homologació per part de la Generalitat i que s'havia presentat “en temps i forma segons marca la normativa, fins i tot abans de la posada en servei de la línia d'alta velocitat”. El que va obviar el comunicat és que el pla continua sense aprovar-se perquè el govern català l'ha tombat diverses vegades perquè hi ha detectat deficiències greus que complicarien l'actuació dels equips d'emergència en cas d'accident o d'evacuació. Ballesta certifica que les deficiències que s'havien detectat a partir de la documentació que ha entregat Adif en diverses ocasions “són bàsicament relatives als accessos que encara estan per acabar i a la implantació de la xarxa Rescat”, que en l'actualitat no està feta i que impediria la comunicació per walkie talkie entre els diversos grups que intervinguessin.

En el comunicat, Adif també certifica que “totes les sortides d'emergència compleixen la normativa en relació amb la il·luminació, senyalització, recorreguts d'evacuació i en allò relatiu a la zona de rescat”. Una argumentació que es contradiu amb la visió directa que van tenir i expressar públicament el regidor del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, i l'equip d'enginyers i tècnics que aquesta setmana van visitar diverses sortides d'emergència i que van assegurar que havien trobat “runa i sortides que donaven a una zona d'obra”.

A menys d'un quilòmetre

Adif detalla que el túnel urbà del TAV a Girona té vuit sortides d'emergència i que, en tots els casos, entre l'una i l'altra hi ha una distància inferior als 1.000 metres, “tal com estipula la normativa vigent”. Només a l'estació especifica que hi ha deu sortides d'emergència, cinc a cada andana. Adif reitera que en aquest cas també es compleix la normativa vigent, que estableix que la distància màxima de recorregut en cas d'evacuació ha de ser d'un màxim de 50 metres. Sumant les sortides d'emergència que hi ha al túnel i les de l'estació hi ha 18 sortides i dos punts addicionals d'accés al túnel.

En el mateix text, Adif assegura que totes les sortides d'emergència han estat visitades pels Bombers de la Generalitat, però no especifica si en aquestes revisions s'han trobat deficiències que explicarien que el govern català no hagi encara aprovat el pla d'autoprotecció en detectar-hi deficiències greus de seguretat.

29.09.14
La matinada
d'aquest dia és quan la riera de la Pabordia va enderrocar el mur de rajol i va inundar la infraestructura.

LES DATES

19.09.14
Va ser el dia
que el Departament d'Interior va enviar a Adif el requeriment de millores en matèria de seguretat, com ja havia fet altres cops.

El consistori encara no té resposta de Foment

Dani Vilà

L'equip de govern de Girona continua esperant una resposta del Ministeri de Foment per poder celebrar una reunió d'urgència amb la ministra Ana Pastor per aclarir els dubtes sobre la seguretat que ha generat el greu accident que va tenir pràcticament sis dies tallat el servei del TAV cap a Figueres i Perpinyà.

El regidor d'Urbanisme i responsable del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, lamenta que Adif certifiqui amb un comunicat que les sortides d'emergència estan en bon estat “quan nosaltres vam fer la comprovació sobre el terreny”. Tot i això, Ribas subratlla: “No volen entrar en discussions a través dels mitjans, perquè ara el que volem és seure i parlar de totes les qüestions que hem plantejat a l'Estat i a Adif.”

Contenciós i informes

Per altra banda, l'anunci que va fer el consistori d'anar al contenciós administratiu per reclamar a Adif que mostri tècnicament les garanties de seguretat de la infraestructura podria presentar-se a finals de setmana. El consistori continua recopilant informació de tot l'episodi, i també de la visita a diverses zones d'obres que es va fer a principi de setmana. S'està en espera que el contenciós també pugui incloure informes elaborats pels equips d'emergència, com per exemple els bombers, per completar tota la informació. Tot fa pensar que, un cop es tingui tota la informació, serà l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, qui acabarà decidint quina actuació pren el consistori. En tot cas, Puigdemont ja ha manifestat que el diàleg que reclamen amb Foment i Adif no es contradiu amb la fermesa de la ciutat en pro de la seguretat.

Les dues sortides “no eren necessàries”

Adif encapçalava el comunicat que va enviar dient que volia desmentir la informació que havia publicat aquest diari en l'edició d'ahir sobre les dues sortides d'emergència que estaven previstes en el projecte i que, finalment, no es van construir. Tot i l'encapçalament, Adif no desmenteix en cap cas aquest extrem, sinó que confirma que es van deixar de fer les sortides d'emergència de la plaça de la Sardana i de la rambla Xavier Cugat, ja que explicita que “no eren necessàries perquè amb les existents ja es compleix la normativa”. Aquest diari en cap cas posava en qüestió que no es complís la normativa, sinó que posava en relleu que l'absència d'aquestes dues sortides d'emergència, just en el punt on l'aigua va arribar als set metres d'altura per la inundació, hauria allargat el temps de l'evacuació si hagués enxampat un tren en el túnel en el moment que hi va haver la inundació, una possibilitat que podria haver-se donat, ja que l'aigua va entrar des de Mas Xirgu per un forat imprevist i, com ha admès Adif, els túnels tenen un dispositiu que atura la línia amb l'entrada d'algun element extern com ara l'aigua, un fet que hauria pogut fer aturar el tren a sota de la Devesa i que l'aigua hi hagués arribat. L'equip de govern de Girona ha expressat diverses vegades la seva preocupació per si aquest extrem s'hagués pogut produir i per aquest motiu reclamen que l'ens públic i Foment el donin garanties de seguretat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.