Infraestructures

Comencen les proves de la línia de metro a l'aeroport

L'L9 des de la zona universitària fins a la T1 es posarà en marxa el febrer del 2016, després de 3.700 proves

Els assajos es faran amb conductors, però el servei estarà totalment automatitzat

L'L9 ja comença a ser una realitat palpable. Ahir va circular el primer tren entre les terminals 1 i 2 de l'aeroport, que va donar el tret de sortida al període de proves que s'estendrà fins que el tram entre la zona universitària i l'aeroport entri en servei, el febrer del 2016, a punt per a l'edició d'aquell any del Congrés Mundial del Mòbil. Durant els mesos vinents s'analitzarà, de forma progressiva, el funcionament de la línia. Les primeres circulacions es faran entre les dues estacions de les terminals amb un comboi que ja funciona a la xarxa de metro. Les proves s'aniran ampliant fins a la zona universitària, de manera que entre la primavera i la tardor del 2015 s'incorporaran a la xarxa en proves els catorze trens que donaran servei a la nova línia.

S'ha calculat que caldran almenys 3.700 assajos per comprovar que tot funciona bé: les instal·lacions elèctriques i de seguretat, els sistemes de ventilació, energia i comunicacions, així com les estacions i la seguretat. Alguns d'aquests protocols requeriran diversos mesos fins a assegurar-se que tot funciona a la perfecció. Un cop s'hagin fet les proves a tot el tram, es farà una simulació del funcionament del servei. Es preveu que aquest s'obri al públic l'1 de febrer del 2016.

El gruix de les estacions ja està construït, així com els túnels i els viaductes. En l'any i mig que queda fins que s'obri al públic, a més de fer les proves de seguretat i circulació, s'acabaran de col·locar vies i catenàries, es tancaran les andanes, s'instal·laran ascensors i escales mecàniques i es posaran en marxa els serveis de conducció automàtica. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va destacar ahir que als trens en proves hi haurà conductor, però que el tram entre la zona universitària i l'aeroport estarà totalment automatitzat, com passa a l'altre extrem de l'L9.

Tot plegat és, com va assegurar el conseller, “una obra d'enginyeria civil i financera”, amb referència als 190 milions que han calgut per desencallar la finalització d'aquest tram de l'L9. “Avui confirmem un pas més en el compliment d'un compromís”, va assenyalar Vila a la concurrència de polítics i representants de les concessionàries i constructores que van pujar al primer comboi. El president de l'Àrea Metropolitana, Xavier Trias, es va congratular de la marxa de les obres, “en un moment en què econòmicament semblava impossible”. L'L9 és, va dir, “un mitjà de transport extraordinari que esdevindrà un autèntic metro per al Baix Llobregat”. El Prat i l'Hospitalet són les ciutats més beneficiades per la nova línia, ja que les quinze estacions es reparteixen entre aquests dos municipis. L'alcalde del Prat, Lluís Tejedor, va agrair a les administracions “l'interès a fer una obra de primeríssima qualitat”.

El nou tram de l'L9 té 20 quilòmetres, gairebé els mateixos que l'L1, la més llarga de la xarxa metropolitana. Donarà cobertura a zones amb dèficit de transport públic com ara Mercabarna, la Zona Franca, Sant Cosme, el polígon Mas Blau i el mateix aeroport. I complementarà altres espais que han crescut en els últims anys, com ara la plaça Europa i el recinte firal de l'Hospitalet, on els empresaris reclamaven fa temps la necessitat d'una ràpida connexió amb l'aeroport. La previsió és que la freqüència de pas sigui, d'entrada, de set minuts i que la línia tingui 23 milions d'usuaris.

LA XIFRA

20
quilòmetres
i 15 estacions té el traçat de l'L9 comprès entre la zona universitària i la terminal 1 de l'aeroport.

LA DATA

01.02.16
És la data prevista
perquè funcioni la línia, a punt per absorbir la demanda que generi el Congrés Mundial mòbil.

LA FRASE

L'accés a l'aeroport tindrà un suplement. És un tipus de servei especial que ho justifica
Santi Vila
conseller de Territori i Sostenibilitat

Els viatges a l'aeroport tindran un suplement

Rosa M. Bravo

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar que els viatges que comencin i acabin a l'aeroport tindran un suplement, ”igual que passa en altres àrees metropolitanes”. No va avançar el preu, però va destacar que ”tothom sap que aquest tipus de serveis especials que tenen vocació d'excel·lència i connectivitat amb l'aeroport justifiquen l'existència d'un suplement”.

La connectivitat amb altres mitjans de transport serà possible per la coincidència d'estacions del metro amb altres mitjans. Per exemple, coincidirà amb els trens de rodalies de Renfe a l'estació del Prat, i amb els Ferrocarrils de la Generalitat a la plaça Europa, a l'Hospitalet. També es podrà accedir a l'L9 des de la línia 3 del metro de la zona universitària.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia